Het zoontje van mijn beste vriendin is bijna jarig. Hij wordt 4. Hij is een tijdje terug gediagnosticeerd met autisme. Ik heb dus echt geen idee wat ik voor hem zou kunnen kopen. En ik wil ook niet maar gewoon geld geven, ik wil graag mijn best doen om een leuk cadeautje voor hem te vinden. Iemand hier misschien ideeën? Dankjulliewel alvast!
autisme heeft zo'n breed spectrum, dat het voor ons misschien lastig is om iets te zeggen. Daarbij de een kan blij worden van een knikkerbaan, of dino's, de ander helemaal niet. ik zou in deze gewoon aan je vriendin vragen waar hij blij van zou worden. doe ik met "normale" kinderen trouwens ook altijd.
Autistische kinderen zijn net zo verschillend als neurotypische kinderen. Ik zou gewoon vragen wat hij graag wil hebben
Ik heb haar natuurlijk gevraagd wat ik kan kopen. Maar bij haar is de standaard reactie 'superlief maar je hoeft echt niks te kopen'.
Waar zie je haar zoontje mee spelen? Als je vriendin over hem praat , wat vertelt ze over zijn interesses , bezigheden ?
Met heel weinig eigenlijk... Maakt ook nauwelijks contact. Hij speelde een tijdje veel met autootjes maar dat is ook niet meer.
Weet je toevallig ook wat hij precies mooi / leuk vindt aan zeedieren? En welke / welk soort? Austisten zijn soms/vaak specifiek in wat ze mooi/leuk vinden. Misschien is een Schleich zeedier leuk? Ze zijn kauwproof , waterproof , gooiproef (wel opletten misschien op scherpere randjes) Er zijn bijv hele toffe walvissen (bultrug, blauwe vinvis, potvis) , die hebben geen scherpe randjes.
Een watertafel misschien iets? Laatst voor mijn nichtje een watertafel gekocht en ze is er niet achter weg te slaan. En met slecht weer kun je ze ook nog binnen neerzetten. Aanrader.
Zo een plafondprojector voor in z'n slaapkamer met dieren of sterrenhemel ofzo? Lijkt me heel rustgevend
Aquaplay set. Kan ook prima in de badkamer. Wat @artie zegt is ook super leuk. Volgens mij heeft het merk djeco ook echt een kinderprojector die tegen een stootje kan. Die van ons heeft er 1 met een dun kapje maar dat is vrij kwetsbaar.
Smartmax Knikkerbaan (van Haba bijvoorbeeld) Magformers Boek van Boer Boris Boek van Kikker Bing knuffel Duplo met zeedieren