Somalische driekantjes (recepten, en andere do's en dont's gezocht)

Discussie in 'De lounge' gestart door Aviya, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aviya

Aviya Niet meer actief

Hallo Allemaal,

Mijn vriendin R is een tijd geleden naar London verhuisd, ze zou me het recept geven van de heerlijke hete driekantjes (gevuld met hele pittige gehakt, jammie) en van een soort zoete koek/ taart, in ieder geval heel zoet en lekker, we gingen meestal de spullen halen vlak bij de chinese toko en bioscoop in den bosch.

Door alle commotie tijdens het verhuizen heeft ze deze recepten wel gegeven, maar die zijn toch mee verhuisd naar Engeland (op een doos gelegd, verhuizer heeft het in de doos gestopt)(kan wel wachten tot volgend jaar, maar dat duurt nog zo lang :))

Iemand een idee wat er nodig is voor beide en hoe dit exact heet? kan het zo zeggen, maar neer schrijven :(:( en hoe het te maken is?

Enne andere recepten zijn ook welkom overigens,

Kom ik op het volgende:
    mis het nog steeds de warmte en gezelligheid van haar, haar zoon en familie. Volgend jaar zijn we uitgenodigd om daar heen te gaan en meteen te blijven slapen, iemand die me do's en dont's kan aanraden (wil voor de gastvrijheid iets aan bieden, maar weet niet wat wel en niet kan, omdat ze ook Moslim is, en hoe je je moet gedragen en alles)
    Ze heeft wel gezegd, gewoon mezelf te blijven en alles, maar wil niemand voor de neus stoten zeg maar:)
    Alle raad is van harte welkom! Enne alvast super bedankt voor tips en alles!

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Voor dat eerste zou ik eens googlen op Samusa. :) of Samosa

Tweede zou ik niet weten, en verder zou ik gewoon mezelf blijven bijj het op bezoek gaan en ervoor zorgen dat je niet te bloot door het huis loopt daar (weet niet of ze getrouwd is?)

Veel plezier alvast!

3. Aviya

Aviya Niet meer actief

Dank je wel meiss! ga even googlen :D

Ze is getrouwd ;) maar houd zeker, niet te bloot gekleed, in het oog!

Thanks!

4. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Inderdaad voor de eerste samusa/samosa en is de tweede spekkoek?

5. Aviya

Aviya Niet meer actief

Het was heel zoet, maar kan me niet goed herinneren hoe ze het noemde, is groenachtig van binnen en zoett dat je bang voor je tanden werd.

*edit* gegoogled, is het inderdaad! dank je wel!!! het ziet er qua kleur het zelfde uit ;)

6. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Die driekhoekjes zijn idd sambusa, mijn man is somalisch en heb ze deze ramadan ook weer gemaakt hmmm. Zal vanavond als ik tijd heb even recept posten.

7. Aviya

Aviya Niet meer actief

Super heel erg lief dat je het recept hier wil neerzetten, dank je wel! zijn echt heerlijk inderdaad.

Goede gezegende Ramadan toegewenst!

8. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    wil alleen even zeggen dat ik het heel lief vindt dat je je zo inleeft in je vriendin!

9. Aviya

Aviya Niet meer actief

Dank je wel :)

10. Zonnestraal2

Zonnestraal2 Bekend lid

28 jul 2009
    793
    0
    0
    Vind ik ook !

11. Aviya

Aviya Niet meer actief

Dank je wel :), weet je wat het is, zij was een van de weinige die me accepteerde zoals ik was, en dan is het minste dat ik kan doen in ieder geval, me aanpassen aan haar leven en alles wat hier bij hoort.

Ook het warme gevoel, meteen geaccepteerd zoals je bent, de drukte in huis, iedereen welkom, altijd drukte overal mee naar toe gesleept worden :D en als er wat was, samen kijken hoe je het anders aan kon pakken, het heeft zoveel losgemaakt en deuren opengezet, en dan de heerlijke drukke gesprekken, ze is getrouwd en naar haar man verhuisd in London, maar haar vriendschap mis ik nu heel erg, en telefoneren is 1x in de maand, omdat het toch duur is.

Door haar is hier nog meer respect naar haar cultuur en dat van anderen gekomen.
    en ben zo bang dat als we daar zo welkom zijn, ik of een van mn meiden iets verkeerds doen en haar of haar man of familie in diskrediet brengen, dat is het laatste (of beter gezegd, mag niet gebeuren)wat er ooit mag gebeuren.

en het is toch ook normaal dat je je aanpast, toch? maar vandaar dit topic, en omdat ik haar kookkunsten echt mis :)

Maar dank jullie wel meiden:)

12. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Oke recept:
    Ingredienten

Kruiden; Koriander, komijn, peper, boulionblokjes
    Verse koriander
    Knoflook
    uien
    Wortels
    Prei of bosui
    Paprika
    Gehakt, tonijn uit blik is ook heerlijk
    Groene kleine pepertjes, basbas

Ik maak het deeg ook zelf maar dat is een enorme klus en lastig om nu uit te leggen. Je kan die ook kant en klaar kopen.

De gedroogde kruiden in een droge hete pan wat opwarmen zodat de geur naar buiten komt en dan stampen met de vijzel tot poeder.
    Ui, wortel, bosui/prij, paprika in kleine dubbelsteentjes snijden. Halve cm aanhouden.
    Groene peper, knoflook en verse koriander ook zo fijn mogelijk snijden.

Eerst braad je het gehakt aan en giet je het vet af, dan doe je de kruiden en boulionblokjes erbij.
    Vervolgens de wortel, een paar minuutjes laten warmen.
    Dan de ui erbij en de knoflook en pepertjes en koriander. Na als dit ook heet is draai ik het vuur uit en doe de paprika erbij.
    Je wilt zo min mogelijk vocht daarom laat je de paprika niet meebakken dan scheurd je deeg als het te nat wordt.
    Heel goed proeven, het moet behoorlijk zout proeven dat je denkt dat je teveel zout heb gebruit want wanneer je ze met deeg samen eet nuanceerd dat weer.

Qua hoeveelheid als je wilt weten moet je even zeggen hoeveel je er wilt maken want ik maak er meestal 50/60 tegelijk en gooi ze dan in de vriezer. Kan nu wel 5 uien neerzetten maar dat s beetje veel als je er maar 5 wilt maken!

Het deeg vouwen,
    Je vouwd aan de onderkant in een driehoekje zoals bij een patatzak, je hebt dus 1 punt aan de bovenkant open. Ik plak het deeg aan elkaar met wat bloem tot pap met warm water.
    Je vult de "patatzak" waarna je de bovenste vlap erop klapt dat je een driehoek hebt.
    Let goed op de puntjes want daar gaat t snel mis, er mag geen opening zitten dan lopen je kruiden eruit bij t fritueren en t vet erin.

Eet smakenlijk en als je nog meer info wilt hoor k het wel.

13. Aviya

Aviya Niet meer actief

@HooyoAasiya, Super bedankt hiervoor! Heel de uitleg is goed en duidelijk, heel erg bedankt hiervoor!

Enne dank je wel om te mogen vragen als er nog vragen zijn.

Fijne avond!

14. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Is het geen baklava? Spekkoek is meer indisch volgens mij?

15. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Even inhaken op het bellen naar het buitenland. :D ik heb familie in het buitenland wonen en ik bel altijd met de huistelefoon met een kortingsnummer, scheelt me zoveel geld!!!!! (of skype installeren, nog beter!)

Ga naar televergelijk.nl
    Kies het land waar je naartoe wilt bellen
    Kies vaste aansluiting of mobiel.
    Kies het gunstigste tarief
    Bel dat nummer, vervolgens het nummer van je vriendin en sluit af met een hekje
    Voila, kind kan de was doen.

(ik heb geen aandelen hoor, haha:D)

16. Aviya

Aviya Niet meer actief

Qua kleur lijkt het erop, maar heb even ge-googled, en deze komt inderdaad het meest overeen met wat R altijd gaf:

Google Afbeeldingen resultaat voor http://static.kookjij.nl/upload/0001/0831/00010831.jpg

Alleen die van haar leek nog zoeter en kleveriger, en had de kleur als van spekkoek (die groene)

Naja is allebei leuk en lekker om te maken denk ik :D;) woensdag even uitproberen, even kijken of foto's mee willen werken en hier neer zetten.

dus bij deze, jah ik denk dat je geheel gelijk hebt;)

17. Aviya

Aviya Niet meer actief

Sow hey dat scheelt eeen boel, inderdaad kind kan de was doen, pff kan echt merken dat t hier niet gaat zoals het moet, had van lyca telefoon kaartje om voor 10 euro een uurtje te bellen, maar dit is volgens mij een heel stuk goedkoper!
    Dusse bij deze dank je wel voor de tip!! (ga van de week even uitproberen :D) super bedankt ook!

18. Aviya

Aviya Niet meer actief

ps. Chocotof, weet je zeker dat je geen aandelen hebt, wilde net vragen voor nog meer korting:D;) (just kidding)

brrr heb zin om dinsdag de benodigdheden te halen en het woensdag te kunnen maken.
    en foto's maken en neerzetten, kijken of het lukt om te maken.

19. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen

haha!!:d:p

20. HooyoShimbir

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Zowel baklava als spekkoek zou t kunnen zijn dat is groen.
    Maar beide zijn geen somalische lekkernijen.
    Weet je toevallig hoe het heette?

Was het hard of zacht?
    Was t toevallig geen halwu? Dat is mierzoet en beetje plakkerig, wordt gegeten bij koffie en/of thee.

Deel Deze Pagina