22 weken zwanger, harde buiken & korter wordende cervix

Discussie in 'Prematuur' gestart door Madeliefste, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madeliefste

Madeliefste Niet meer actief

Al met al begint het toch wel spannend te worden hier, zodoende dat ik een topic open...

Met 18 weken kwam ik voor het eerst onverwacht in het ziekenhuis terecht (ben onder behandeling van een gynaecoloog dus heb geen aparte vk) omdat ik vruchtwater had verloren. Alles is goed nagekeken en leek in orde: geen ontsluiting, cervix 4cm, kindje was actief...dus in de gaten houden en rust houden.

Vorige week kwam ik met 21 weken weer in het ziekenhuis, omdat ik een fikse slijmprop had verloren en aanhoudende harde buiken had. Wederom alles gecheckt en alles in orde. Cervix was ruim 3cm. Wat aan de korte kant, maar geen gevarenzone. Advies: rust, en die harde buiken moesten echt minder gaan worden. Bij aanhoudende harde buiken moest ik terugkomen, of bloedverlies of meer/andere pijn.

Die nacht was het alweer raak: dusdanig heftige pijnen in buik en rug dat ik niets meer kon. Wederom naar het ziekenhuis en alles gecheckt. Nog geen tekenen van beginnende bevalling, geen ontsluiting en cervix nog ruim 3cm. Wel lag het baby'tje erg laag en leek haar hoofdje al wat ingedaald. Opnieuw het advies:rustrustrust. Maar volledige bedrust zou weinig helpen en heeft ook allerlei nadelen voor zwangeren, dus wel rustig aan wat blijven doen zolang het gaat.

Afgelopen week ben ik weer de ziektewet in gegaan en heb ik heel veel gerust. Als ik rust heb, heb ik minder harde buiken en minder pijn in mijn buik/rug; zodra ik iets ga doen wat net even wat te lang is wordt mijn buik werd hard en pijnlijk. Ik voel het baby'tje als ik rust heb ook veel bewegen, maar als mijn buik zo zeer gaat doen en hard wordt niet meer. Ik hoopte dat de rust voldoende zou zijn, maar nee...sinds gisterenavond weer extreme pijnen aan de zijkanten, in mijn baarmoeder en uitstralend naar rug en benen. Plassen werd ook weer steeds pijnlijker en ik voelde me gewoon hartstikke rot. Opnieuw overleg met ziekenhuis en ze wilden me weer zien, dus weer die kant op voor onderzoeken vandaag.

En dus opnieuw het hele riedeltje: geen blaasontsteking, baby'tje beweegt actief, was zelfs wat 'omhoog' gekomen en geen ontsluiting. Maar...mijn cervix was nog korter geworden, 2,nogiets (8?9?) nu en dat is niet ok. En dus moest ik langer blijven, werd er overlegd en uiteindelijk is vriendlief maar naar het ziekenhuis gekomen omdat ik me toch wel erge zorgen begon te maken...
    Conclusie is dat ik er eigenlijk niet nog meer aan kan doen dan ik nu al doe, en dat het in de gaten gehouden gaat worden. A.s. woensdag moeten we terug en wordt de cervix weer gemeten. Deze zou bij mijn termijn 4cm moeten zijn, vanaf 2cm gaan er alarmbellen af in het ziekenhuis en bij mijn termijn is 2,5cm toch ook al wel heel weinig werd me verteld. Echt iets doen kunnen ze nu niet, bandje eromheen heeft vele andere risico's en omdat ik nog niet eens 24 weken ben doen ze verder niks...

Ik maak me nu uiteraard flink zorgen en wil dat het stopt. De harde buiken moeten stoppen, de andere buikpijn (aan de zijkanten en uitstralend naar rug/benen) moet stoppen en bovenal wil ik dat ons dochtertje nog heeeeeeel lang blijft zitten. Heeft iemand adviezen waar ik iets mee kan? Heeft iemand ervaring hiermee? En misschien een stom verzoek: maar de verhalen met een heel nare afloop lees ik nu liever niet, ik ken de risico's en weet wat er kan gebeuren. Ik wil juist een beetje hoop krijgen/houden :)

2. chantal02

chantal02 Bekend lid

19 sep 2011
    635
    9
    18
    ik heb geen ervaring, maar wil je toch veel sterkte wensen. lijkt me een van de ergste dingen als je zwanger bent en dan nu al bang zijn dat het niet meer goed gaat/komt...

iig zou ik helemaal niet meer gaan werken en gewoon echt rustig blijven doen, maar dat was je al van plan

nogmaals veel sterkte ermee

3. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Jeetje meid wat een spanning zeg. Geen adviezen hier, maar wil je wel even sterkte wensen. Hopelijk blijft je dochter voorlopig nog even zitten!

En niet googlen hoor, daar lees je alleen de nare ervaringen terwijl er genoeg positieve ervaringen zijn!!

4. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Hoi!
    Ik heb wel ervaring met een verkorte baarmoederhals maar dit was in een later en veilig termijn. Mijn zoontje is hierdoor met 32 weken geboren. Maar daardoor krijg ik nu wel spuiten proluton.
    Dit is het hormoon progesteron wat je baarmoeder "slapper" maakt zodat het niet voortijdig gaat samentrekken en verkorten.
    Ik krijg ze vanaf 16 weken t/m 35 weken.
    Ik zou vragen of dit geen optie voor je is!!
    Ze geven deze prikken bij een vroeggeboorte in het verleden maar misschien kun je met jouw verhaal nu al in aanmerking komen.

Er is hier overigens een actief topic van iemand (frannie82) die met 22 weken haar vliezen heeft gebroken. Zij ligt momenteel plat in het ziekenhuis en gaat richting de 25 weken. Haar kindje zit dus nog steeds binnen.
    Misschien heb je hier wat aan? Je zou kunnen vragen wat er bij haar gedaan is aangezien zij ook nog voor de levensvatbare periode zat.

Toen ik in het ziekenhuis lag van mijn zoontje die dus te vroeg kwam, lag er een meisje tegenover mij met eveneens een verkorte baarmoederhals en 24 weken zwanger....
    Zij mocht uiteindelijk naar huis. Ik heb later een mailtje van haar ontvangen. Met 40 weken is haar zoontje met een keizersnede geboren. Er zijn gelukkig veel succesverhalen!

Overigens is mij verteld bij deze zwangerschap dat als mijn baarmoederhals weer voortijdig zou verkorten ik rond 16 tot max 28 weken een cerclage zou krijgen. Waarom ze dat bij jou nu niet doen voor de 24 weken is mij dus een raadsel...

Bij het onderdeel prematuur op dit forum is ook een deel wat over meiden met een preventieve cerclage gaat. Vraag daar eens informatie!

Ik wil je vooral veel succes wensen!! Mijn duimen draaien voor je.

5. Madeliefste

Dankjulliewel voor de tips en lieve reacties! Ik ben zo'n emotioneel wrak momenteel dat ik meteen weer in tranen ben :')

Een cerclage doen ze pas als je echt onder die 2cm komt, dat is de reden dat ik vanaf nu regelmatig opgemeten ga worden. Voor nu zouden de voordelen niet opwegen tegen de nadelen begreep ik. Over die spuiten is mij nog niets bekend, maar dag neem ik mee!

Kan een streekziekenhuis dit soort complicaties eigenlijk wel voldoende aan vraag ik me ook af? Of zou een academisch ziekenhuis meer up to date zijn? Zo ja, dan rijd ik graag naar bv Nijmegen of Utrecht...kan me zo voorstellen dat ze daar verder zijn in bv die spuiten!

Ik ben momenteel zo bang voor alles wat 'druk' zet dat ik niet eens voor 'number 2' naar de wc durf. Dit is echt erg...

6. Madeliefste

Als ik zo bij 'prematuur' kijk op dit forum denk ik dat mijn topic daar 'beter' past...zie daar verschillende soortgelijke topics. Weet iemand hoe ik dit kan laten verplaatsen?

7. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

6 apr 2012
    2.254
    1
    0
    mijn gezinneke
    Jeetje meid heftig
    succes en sterkte

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou niet rustig aan doen maar gewoon NIKS doen...
    Bedrust dus

9. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Rechtsboven bij je berichtje kan je een melding maken (bij het driehoekje), daar kan je vragen of de mods hem verplaatsen.

Ik heb zelf een hele goeie ervaring met mijn ziekenhuis, geen academisch ziekenhuis. Die proluton injecties krijg ik ook vanaf volgende week, schijnen inderdaad je baarmoeder rustiger te houden.

10. Madeliefste

Maira, jij krijgt die injecties ivm eerdere vroeggeboorte begrijp ik? Wat onwijs verdrietig dat jullie dat hebben moeten meemaken :( Ben erg benieuwd of het werkt! Fijn dat je er sowieso mee mag starten!

Sam, bedrust werd me niet geadviseerd (wel gevraagd of dit zin zou kunnen hebben) omdat dit ook nadelen heeft voor een zwangere en weinig verschil zou maken.

Wat ik me ineens afvraag: ik heb erge darmklachten (m.n. obstipatie) en in het begin van mijn zwangerschap kreeg ik erge diarree. Dat werd obstipatie met 9-10 weken en daarvoor gebruik ik Movicolon. Ik weet dat darmklachten (zeker obstipatie) erger kunnen worden door progesteron omdat het je darmen lui maakt...
    Maar...sinds een week heb ik weer diarree en ik kon dit al niet plaatsen. Zou dit niet te maken kunnen hebben met dalende progesteronwaardes? Zo ja, dan heb ik dus echt een probleem :(

11. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Sterkte!

Ik zou zeker wél bedrust houden hoor! Het is dan niet wetenschappelijk bewezen, maar door alle ervaringen die je leest/meemaakt merk je toch wel dat het nut heeft. Als je zit/loopt oefent het hoofd ed druk uit op de baarmoederhals.

Ik heb een deels positief verhaal ;). Ik ben met 23+2 opgenomen met redelijk dezelfde klachten. Veel harde buiken (10 per uur), verkorte bmh, funneling en 1 cm ontsluiting. Ik heb toen remmers gehad en met 24 longrijping. Achteraf kreeg ik te horen dat ze eigenlijk verwacht hadden dat ik de 24 weken niet zou halen!
    Uiteindelijk 7 weken in het ziekenhuis mogen verblijven door allerlei probleempjes. Met 28 weken nog eens remming + rijping gehad. Uiteindelijk met 30 weken bevallen, maar eigenlijk was dat dus heel positief! (En met funneling + ontsluiting is die kans net wat groter.)

In mijn ziekenhuis, academisch, wilde ze geen cerclage plaatsen omdat dat niet mag/kan bij weeën, en harde buiken kunnen ook weeën zijn.

12. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Ik ben nu overigens al dik twee weken langer zwanger dan van mijn eerste.
    En mijn bmh was nog niet te kort.
    Wel mijn slijmprop al verloren (waardoor het bij mijn zoontje opname werd omdat toen de verkorting pas werd gemeten).
    Ik heb geen last van obstiptatie door de spuiten maar koffie met melk smorgens works wonders ;)

Overigens verlies ik sinds mijn slijmprop veel slijm en zeker na de toiletgang. Ik snap je angst met boodschap nummer 2 dus heel goed.... Ik ben nu ook bang voor teveel druk nu.

13. Babystew

Babystew Niet meer actief

Wat vervelend meid, hopelijk blijft beeb nog even zitten!!
    Ben wel benieuwd bij welk ziekenhuis je zit? Hier wordt namelijk pas ingegrepen bij een baarmoederhals van 2 cm of korter. Die van mij is in week 16 en 23 opgemeten en was toen 3,4 cm. Dit was helemaal goed volgens de gyn en niet aan de korte kant of iets. Ook niet dat het met die termijn minstens 4 cm moest zijn. Toch apart dat elk ziekenhuis weer zijn eigen regeltjes lijkt te hebben dan.. Hier ligt beeb ook al weken helemaal in mijn bekken met het hoofdje, maar ook dit hoefde niks te betekenen volgens mijn gyn. Dus nou ja.. Hopelijk blijft het hier goed gaan dan. Ik heb gelukkig nog geen harde buiken, krijg ook proluton injecties en slik zelf nog magnesium tabletjes.

In ieder geval veel sterkte en probeer echt goed te rusten inderdaad..

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.949
    113
    Vrouw
    Hier een beter verhaal, opgenomen met 23.5 weken met weeen, 1.5 cm ontsluiting en iets verkorte baarmoederhals, weeënremmers en longrijpingsspuiten Heb verschillende metingen gehad, met en zonder hoesten en hij is nooit onder de 2.7 cm geweest. Met 29 weken weer het zelfde liedje en met 35 weken weer weeen, maar die kwamen door een blaasontsteking. Uiteindelijk ben ik met 37 weken ingeleid en bevallen van een gezonde dochter.
    Maar al die tijd heb ik strikte bedrust moeten houden! Dus houd ajb echt bedrust, ga alleen je bed uit om naar de wc te gaan en verder niets. Elke dag dat je kindje langer binnen kan blijven is er tenslotte een!

15. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Babystew dat is ook een ander beleid dan mijn zh idd.
    Hier vanaf 16 weken elke 2 weken cervixmeting t/m 30 weken.
    Ik vind dat best weinig met 16 en dan pas met 23 met jouw geschiedenis.

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Jeetje meis, heftig hoor!
    Advies 1: bedrust, alleen op voor douche ( zittend ) en toilet.
    Met 32 wkn mocht ik ook meer op vlgs de vk die me controleerden thuis en 5 dgn later was ze er... ( zie onderschrift )
    Verder geen weeen etc gehad ( wel remming ) alleen dus die gebroken vliezen...
    Verder ken ik ook meerdere verhalen ( oa ook kamergenote ) die harde buiken etc. Had en vroeggeboorte al eerder en zij is ook uiteindelijk a term bevallen!
    Kan dus best!
    Ik zou wel academisch overwegen, gewoon omdat ze daar meer ervaring hebben!
    Is je urine gecontroleerd en op gbs bacterie gecheckt?!

Sterkte!

17. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier zou ik pas meer metingen krijgen als ik harde buiken krijg, om te kijken of ze iets veroorzaken. De meting met 16 en 23 weken was om baarmoederinsufficiëntie uit te kunnen sluiten, omdat dat vaak ongemerkt gaat. Zou nu eigenlijk ook geen meting meer krijgen, maar omdat ik dat graag wil met 26 weken nog. En daarna denk ik dat ik er voor de zekerheid met 28 weken nog een wil, als verder alles goed blijft gaan. Ze zijn hier gelukkig wel heel behulpzaam en zeggen ook dat het een kleine moeite voor hen is om mij gerust te stellen met een meting gezien de moeilijke start die mijn dochter had.
    Gelukkig is mijn buik tot nu toe heel rustig geweest en heb ik nog geen een harde buik gehad.

18. Madeliefste

Thnx weer voor alle reacties! Ik probeer er niet teveel mee bezig te zijn, maar dat is moeilijk zeg...ik lig maar een beetje te liggen en niks leidt echt af. Ik heb nog steeds die buikpijn/krampen en zodra ik iets omhoog ga zitten worden die weer een stuk erger. Niet doen dus! Maak me onwijs veel zorgen, ben benieuwd naar de meting morgen...hopelijk is ie dan niet nog een stuk korter geworden. Vermoedelijk zal ik komende weken moeten blijven liggen, daar ga ik iig van uit. En daar maak ik me zelfs al druk om: hoe moet dat dan in huis? Hoe gaat mijn vriend dit doen? Hoe moet het met ons huwelijk over 4 weken? Onze 'huwelijksreis'? Begrijp me niet verkeerd, wat moet dat moet. Maar ik had het me gewoon zo anders voorgesteld :(

Azucena, dat is een positief verhaal zeg! En nu alles goed met de kleine? Ik zal morgen eens goed navragen of er bij mij ook funneling is.

LadyK, dat is ook positief joh, al twee weken langer zwanger nu!

Babystew, hier grijpen ze ook pas echt in bij 2cm of korter, maar gezien mijn klachten (vruchtwater verloren, slijmprop verloren, al weken pijnlijke harde buiken) is nu dus al 'rust' geadviseerd en word ik in de gaten gehouden. Ook omdat mijn cervix in ruim 3weken 1cm ingekort is en nu dus weer een halve. Dat gaat erg hard, harder dan mag met deze termijn. Ik zou met 3,4 al heel blij zijn! Waarom slik jij magnesium? Wat doet dat? Indien eventueel helpend laat ik vriendlief die ook voor me kopen ;)

Cin, ook jij dus een positief verhaal! Maar wel ook volledige bedrust dus...gek dat ze tegen mij zeggen dat dat op dit moment meer nadelen dan voordelen heeft en daarom wordt dat nu dus nog niet geadviseerd. Maar ik lig nu wel braaf op de bank, zodra ik omhoog kom voel ik de pijn nog erger worden en voel ik een nare druk helemaal onderin mijn buik en rug. That can't be good...

Soefdeboef, bij jou dus ook weer die rust die zo belangrijk bleek...ik ga er vanuit dat dat bij mij ook nodig gaat zijn. Echt onwijs balen, ik zou juist zo graag trots en zwanger rondlopen! En ik ga over 4 weken trouwen - oh dear... Mijn urine is gecheckt op infecties, of ze ook naar die bacterie hebben gekeken weet ik niet. Kan die ook nog zorgen voor vroeggeboorte?

19. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    De gbs (groep streptokok b) is een bacterie die voor een vroeggeboorte kan zorgen ja.
    Ik ben draagster...
    Niet te zien in mijn urine maar wel met een kweek.
    Soms zien ze het in de urine. Want het kan ook voor blaasontstekingen zorgen.
    Overigens eens draagster, altijd draagster.
    Ze kunnen hem temperen met AB maar weg krijg je hem niet.
    Je merkt er zelf niets van. 20% van de vrouwen heeft het.

20. Lady K

Lady K Bekend lid

7 aug 2009
    652
    0
    0
    Met kweek bedoel ik vaginale kweek. Wattenstaafje.

Deel Deze Pagina