Ik ben bang dat ik ben opgelicht :(

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama092013, 8 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Hoi dames,

Vorige week hebben wij een andere auto gekocht.. Ter voorbereiding op de gezinsuitbreiding..
    Het is een tweedehands auto.
    Nu hebben we een proefrit gemaakt, nieuwe APK en heel de reutemeteut nagekeken..
    We hebben de auto gekocht voor 3750 euro. Geen garantie, want die kreeg je pas bij een auto van 5000 of meer.. (Ik heb hier geen verstand van, dus ging daar eigenlijk trouw van uit) nu dus waarschijnlijk heeeeeel stom van ons :(
    Nu hebben we de auto dus een week, en er is deze week al vanalles mis met de auto.
    De auto geeft de kilometers niet meer aan, (de dagteller), de klok doet het niet meer, geeft steeds melding van storingen.. Bv laadstroom defect (de auto valt dan ook stil), airbag controle, service beurt nodig etc...
    Ook de kilometerstand hebben we opgevraagd, en deze blijkt nu ook niet te kloppen met de km-stand in de auto. Dit scheelt zo'n 30.000 km!
    Nu hebben we de garage al meerdere malen gebeld en het verhaal uitgelegd. Dan wordt er gezegd, tja dat is het risico van een tweedehands auto..
    Nu is mijn man al vanaf 10:00 vanmorgen aan het bellen, en er is niemand te bereiken.
    Nu heb ik dus het sterke vermoeden dat we zijn opgelicht :(
    En zijn we dus dalijk 3750 euro kwijt, en hebben we nog geen goede auto.. We hebben hard moeten sparen om deze auto te kunnen kopen.. Dus zit nu even in zak en as..

Zijn er misschien mensen die hier verstand van hebben, en wat we nu kunnen doen?!

2. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Bel het juridish loket.

Ook al heb je geen garantie gekregen van hun, heb je altijd een wettelijk garantie dat je een deugdelijk product koopt.

Het lijkt me als ze je hebben opgelicht dat het niet zo is en dat je met een advocaat vrij sterk zou kunnen staan om de koop te ontbinden en je geld terug te krijgen.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ben je lid van de ANWB? Anders zou je hen kunnen bellen, zij hebben ook een juridische afdeling.
    Verder moet een auto die je tweedehands van een bedrijf koopt natuurlijk ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je hebt dan niet ineens 'geen' garantie...
    Ik zou niet bellen, maar even langsgaan met de auto bij de garage.

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Klinkt als een elektronisch probleem aangezien die punten die jij noemt.
    En nee je heb helaas geen poot om op te staan aangezien je geen garantie heb.
    Wel vind ik het niet netjes van de garage.
    Welk merk is het?
    Enige wat ik kan bedenken is naar een dealer gaan van het merk.
    Daar kun je hem elektronisch uit laten lezen aan een computer dan geeft hij aan waar de storing zich bevind.

5. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Nee, wij zijn geen lid van de ANWB..
    Die man van de garage gaat niet in op onze telefoontjes, en komt ook niet tegemoet of iets dergelijks.. Hij scheept ons steeds af met stomme smoesjes en wazige verhalen..

Tijdens de bezichtiging en proefrit was er niets op aan te merken, dus dit zijn waarschijnlijk dan verborgen gebreken ofzo.. Ik weet het niet :(
    Maar voel me echt verdrietig nu.. Het is zo veel geld, en zoals het nu lijkt, zijn er dat dus kwijt, en uiteindelijk ook geen goede auto..

6. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Het gaat om een Renault scenic (het nieuwere model)

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Toch als je een auto koopt die colgens de garage goed is mag je bepaalde verwachtingen hebben.
    Dus kun je eisen stellen.

Ik zou ook het juridisch loket bellen en om advies vragen.

8. paula1984

Ff inhaken. Natuurlijk moet hij aan bepaalde voorwaarden voldoen en dat heeft hij. Lees in apk keuring. Als hij vervolgens geen NAP pas heeft of geeft is dit risico zeker als hij dan ook geen garantie wil geven.
    Denk dat ts helaas niet helemaal op de hoogte was en ter goede trouw deze aankoop heeft gedaan:(

9. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Jeetje wat vervelend zeg!

Als ik je verhaal hoor ben je idd opgelicht. Ook aan de hand van hoe ze reageren.

10. Anne1988

Anne1988 Actief lid

20 mrt 2012
    371
    0
    0
    Verzorgende IG ouderenzorg
    Schijndel
    Ik vond dit net op internet:

2. Aankoop bij een professional zonder garantie
    Heeft u een auto gekocht bij een professional zonder garantie dan betekent dit niet dat u gelijk aan uw lot wordt overgelaten. U moet zich wel realiseren dat u tijdens de aankoop van een auto plichten heeft. De verkoper moet zich realiseren dat u beschermd wordt door het consumentenrecht.
    Uw plichten

Tijdens de aankoop van een auto heeft u de onderzoeksplicht. Dit betekent dat u vóór de aankoop de plicht heeft om de auto op zicht goed te keuren. Zodra u overgaat tot de aankoop kunt u dan ook geen aanspraak meer maken op zaken die u van te voren had kunnen opmerken. Dus zit er een scheur in de bekleding of werkt de radio niet? Dan valt dit niet meer achteraf op de verkoper te verhalen.

Veel verder gaat uw verantwoordelijkheid niet.
    Uw rechten

Technische mankementen aan bijvoorbeeld de motor, versnellingsbak en wielophanging vallen onder de verantwoordelijkheid van de verkoper. Krijgt de auto nu binnen een paar weken technische mankementen dan moet u zeker contact opnemen met de verkoper. Deze zal u ongetwijfeld afwimpelen met het argument dat u geen garantie heeft. Echter, garantie is hier helemaal niet aan de orde. U heeft een verborgen gebrek, deze valt nog onder de aankoop! Het is nu aan de verkoper om aan te tonen dat het mankement pas na de verkoop is ontstaan.
    U begrijpt dat tijd hier een belangrijke factor is. Wanneer u binnen een week melding maakt heeft u een sterkere positie dan na een maand. U kunt uw positie versterken door vooraf informatie in te winnen bij het garagebedrijf waar de betreffende auto in onderhoud is geweest. Heeft de auto een mankement, dan is deze waarschijnlijk al opgemerkt en aan de vorige eigenaar gemeld. Deze kan besloten hebben om de auto niet meer te laten opknappen. In plaats daarvan een nieuwe auto te kopen en deze (met gebrek) in te ruilen.

Dus, gewoon langsgaan, en eventueel bovenstaande laten lezen. Als je nog niet geholpen word, zou ik misschien gaan dreigen met de consumentenbond, wie weet helpt dat!

11. Joycey

Joycey Niet meer actief

Een vriendin van mij had dit ook; echter is het helaas niet goed opgelost. Ze was dus een hoop geld kwijt. Ze "mocht" de auto inruilen van de garage, maar moest wel 500 euro extra betalen voor een andere auto. Dat was een 'gunst' van de garage zelf.

12. paula1984

Ehm sh*t frans staat bekend om elektronische storing en zijn heel moeilijk te verhelpen (spreekt helaas uit ervaring)

13. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Brabant
    Voel me zo stom nu..:( die man was vorige week hartstikke aardig, en leek ook echt betrouwbaar.. Nu hebben we de auto gekocht, en die man lijkt te zijn omgedraaid als een blad aan een boom..
    Ik zal idd het juridisch loket eens proberen.. Hopelijk kunnen we de koop terugdraaien, want deze auto geeft me nu ook geen vertrouwen :(
    Plus, zijn we anders misschien weer, weet ik hoeveel geld kwijt om het te laten maken..

14. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Terug gaan en hem de keuze geven, of hij lost het op of je krijgt je geld terug. Doet hij dit beide niet aangifte doen. Wij hebben twee weken terug precies hetzelfde gehad. De auto wordt nu van de week gemaakt door een erkende garage. Ze schrikken als je met aangifte dreigt.

15. Anne1988

Anne1988 Actief lid

20 mrt 2012
    371
    0
    0
    Schijndel
    En dit vond ik op de site van de ANWB:

Als koper bewijst u dat het voertuig niet voldoet aan uw verwachtingen. Hierbij toont u aan dat het niet uw schuld is dat de auto gebreken vertoont. Op deze regel is één uitzondering. Als uw auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, was volgens de wet dat gebrek al aanwezig toen u de auto kocht. Dit geldt alleen bij de koop van een professionele verkoper.

Binnen deze 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat de auto bij aflevering wel aan de redelijke verwachtingen voldeed. Ontdekt u het mankement meer dan 6 maanden na aflevering, dan moet u bewijzen dat het voertuig niet aan uw verwachtingen voldoet. U beroept zich dan op de wettelijke bescherming voor consumenten (conformiteit).

16. Anne1988

Anne1988 Actief lid

20 mrt 2012
    371
    0
    0
    Schijndel
    Ja, dit zou ik ook doen denk ik

17. paula1984

Waar maar dit zijn technische gebreken ts heeft elektronische storingen dat is anders.
    Deze zijn namelijk van te voren ook niet op te sporen voor een dealer helaas ontstaan ze gewoon ineens en kan een dealer hier niets aan doen.
    Wel zou het netjes zijn als ze hem even zouden uitlezen om te kijken en evt te verhelpen.

18. paula1984

Ts was het een professionele erkent dealer? ??

19. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

3 mrt 2013
    2.775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Valt nergens aangifte op te doen, is de. Juridische zaak dus ts moet juridisch loket bellen. Als ze daadwerkelijk kan aantonen dat er geknoeid is met de km teller wordt het evt oplichting. Maar je hebt rechten hoor dit valt onder technische mankementen en met een goede advocaat ben je al een end maar ja dat kost ook geld. Ik zou dreigen met tros radar, werkt vaak beter en idd langsgaan en niet laten afwimpelen.

20. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Zonde!!! Je voelt je dan echt zo genaaid!!!

Dit is overigens wel dè reden waarom ik altijd bij een dealer een auto koop, MET garantie en MET Bovag. Is duurder misschien, maar mijn ervaring is vaak "goedkoop is duurkoop". Die autohandelaartjes vertrouwd ik voor geen meter!

Deel Deze Pagina