Hallo allemaal Ik hoop dat jullie me een beetje gerust kunnen stellen over het volgende: Aanstaande vrijdag krijg ik een geplande keizersnede omdat onze smurf in een onvolkomen stuit ligt. Er is een draaipoging gedaan, maar deze is niet gelukt . Nu moet ik toch wel zeggen dat hoe dichter de dag bijkomt de angst steeds groter wordt. Ik ben nl panisch voor naalden en prikken. Ook de angst van het onbekende speelt zeker een rol! Doet de ruggenprik nu echt zoveel pijn, krijg je het benauwd, hoe gaat het met een catheter,wanneer krijg je weer gevoel in je benen en hoe voelt dat? Mis je niet een deel van de eerste verzorging van je kindje zoals badderen etc? Komt bv wel op gang na een ks? Nou heel veel vragen dus Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Groetjes Liena
Hoi Liena, Ik heb bij ons eerste zoontje ook een geplande keizersnede gehad door een stuitligging (beentjes omhoog).Ook bij mij hebben ze geprobeerd te draaien , ook niet gelukt ,ik zou dit ook nooit meer laten doen , want ik moest vervolgens bijna 3 uur aan ctg blijven liggen omdat onze kanjer er een beetje moeilijk mee had na het draaien ... Wij mochten toen kiezen of ik natuurlijk wilde bevallen of keizersnede omdat ons ventje maar net 5 pond woog .... Ik heb dus voor de keizersnede gekozen en dat is me 100% meegevallen , ik vond het infuus meer pijn doen dan de ruggeprik , maar kan natuurlijk niet garanderen dat jij dat ook vindt , lijkt me wel belangrijk dat je ff aangeeft dat je heel erg bang bent , misschien dat ze voor het infuus wat zalf kunnen smeren , wat ze ook altijd bij kinderen doen ....Ik heb volgens mij wel wat extra zuurstof gehad, maar niet dat ik het erg benauwd had .. En die catheter is helemaal niet erg , die gaat er na ong 24 uur uit en is juist wel relaxed omdat je lekker mag blijven liggen .. Ik heb een keizersnede gehad s ochtends vroeg , en volgensmij had ik het gevoel weer terug aan einde van de miiddag ( hij zat bij mij heel hoog) Ik heb de verzorging niet gemist , ik kon de dag erna alweer zelf naar de wc lopen , deed wel pijn , maar liever zelf als op de po- stoel dacht ik ! En die dag erna deed ik alles zelf , verschonen , badderen ....... Ik was hierin wel heel snel hoor , dus je moet niet verwachten dat het bij jou ook zo zal gaan , als je gelukt hrbt wel , andrs duurt het wat langer , maar ze zullen je zoveel mogelijk proberen te betrekken bij de verzorging en anders zou ik er gewoon wat van zeggen ! En de bv moets wel ff op gang komen ,maar dat hoor je vaker met een kz , maar daar helpen ze je heel goed bij ! Succes !
Ik heb een (ongeplande spoed) keizersnede gehad. Ruggeprik vond ik een verademing want ik had toen al een aantal uren persweeën. Maar pijn van de prik heb ik niet gevoeld. Tegenwoordig badderen ze het kindje pas de volgende dag, maar anders kun je toch gewoon aangeven dat je wilt dat ze wachten (het is tenslotte jouw kind) Mijn benen zijn nog zo'n 12 uur verdoofd geweest. Katheter inbrengen kan ik mij niet meer herinneren, maar het was wel fijn dat ik die dag niet uit mijn bed hoefde te komen. Ik weet niet of je borstvoeding wil geven? Als je dat wel wil doen dan zou ik dat aangeven dat je je kleintje zo snel mogelijk bij je wilt hebben om aan te leggen.
Geen keizersnee gehad, wel een ruggenprik. De anesthesist die hem bij mij zette was een geweldige rustige man, die rekening hield met mijn (extreme) naaldenfobie. Ja, ik voelde dat hij prikte, maar nee het deed geen zeer! Echt hulde voor die man Qua badderen: dat doen ze niet gelijk na de bevalling. Wel even droogwrijven, maar niet in bad. En die borstvoeding komt ook wel goed hoor! Luca is na de geboorte gelijk bij me weggehaald (had een apgar van 4) en kwam na 1 dag pas bij me. Aanleggen heb ik pas na 2 dagen goed kunnen oefenen, en op dag 3 ben ik erbij gaan kolven om de productie op gang te krijgen. Dat is prima gelukt, als hij nu gaat huilen hoeft hij alleen z´n mond open te doen want het stroomt er aan 2 kanten uit
Niesje bedankt voor de link, heb er idd wel wat aan. Verder ook bedankt voor jullie reacties. Hebben jullie er van tevoren ook zo ontzettend tegenop gezien dan? Ik heb het steeds in mijn hoofd en vergeet eigelijk nog te genieten van de laatste week . Ben wel blij dat jullie zeggen dat ze je toch wel proberen te helpen met de borstvoeding en de verzorging van de kleine........ Groetjes Liena
Hier ook zo. Ik was zo blij met die ruggenprik, je voelt het wel, maar het doet absoluut geen pijn, en was dolblij dat ik eindelijk de (pers)weeen niet meer voelde. Katheter inbrengen deed ook geen pijn.
Hier ook een geplande ks ivm stuitligging en pre- eclampsie. Ik kan je zeggen dat het mij absoluut niet tegengevallen is. De ruggenprik heb ik trouwens niet eens gevoeld! Toen werd ik wel bang, want ze gingen vlak erna beginnen en ik was van mening dat ik niet goed verdoofd zou zijn, haha! Dit niet om je bang te maken maar om aan te geven dat een ruggenprik helemaal niet erg zeer hoeft te doen. Daarna moet je wel plat dus de verzorging van je kindje komt voor een groot deel op anderen (man, verpleging) terecht. Maar voor je het weet ben je weer een beetje op de been en kan je langzaam aan ea. over gaan nemen. Ik werd overal bij betrokken en ze namen mij ook mee in de rolstoel als ze onze kleine gingen badderen enz. Maak je niet te druk. Soms is een ks beter voor moeder en/of kind. Nog even en je wordt moeder! Wat fantastisch zeg! Ik wens je heel veel sterkte en geniet nog even van je zwangerschap. Hoop dat je ook van je bevalling kunt genieten...het blijft een wonder vind je niet!?
Ik heb ook een keizersnede gehad, vorige week. Ik had al anderhalve dag weeen, maar die zetten niet door. Toen we in het ziekenhuis aankwamen (meneer had in het vruchtwater gepoept) bleek ineens dat hij in stuit lag. Niet ineens natuurlijk, want hij moet al een hele tijd zo hebben gelegen. Ik kan me voorstellen dat het - omdat het een geplande keizersnede is - heel anders is (je hebt tijd om je van tevoren zorgen te maken), maar het viel mij alles mee. De ruggeprik heb ik zelf niet eens gevoeld. Ze geven je namelijk eerst een verdovend prikje en en dat voelt echt als een prikje dat je wel kent, dus dat valt wel mee. De ruggeprik zelf voel je dus niet. Het infuus aanbrengen is inderdaad nog vervelender. Maar ook dat is echt te doen. Bij mij heb ik echt vanaf het eerste moment kunnen genieten van mijn mannetje. Ze namen hem mee (en lieten hem snel zien), maar een paar minuten later lag ie al naast me. Hij is tijdens het hechten bij mij geweest, op schoot bij mijn vriend en daarna zijn we met z'n drietjes naar de uitslaapkamer gegaan. Daar lag ie - binnen een uurtje ongeveer - al aan de borst. En ik denk dat ik binnen een paar uur al het gevoel in mijn benen terug had. Hij heeft trouwens pas na anderhalve dag zijn eerste bad gehad en daar was ik bij. Ik heb alleen zelf niets kunnen doen, want dat was me echt nog wel te zwaar. Maar ik stond er wel bij. Maak je echt niet te druk hoor! Het valt alles mee!
Bij ons was de keizersnede gpland,en ik heb mehelemaal geen zorgen gemaakt , vond het wel fijn , was helemaal klaar met alles ,ging er fit in en dan is je herstel ook vaak beter , en na de keizersnede zei ik , bij een eventueel volgende wil ik weer een keizersnede ! Maar dat werd een natuurlijke bevalling en das natuurlijk veel leuker en ook pijnlijker , maar vond het wel een fijn idee achteraf om er echt wat voor gedaan te hebben ......... Dus ik heb met allebei goede ervaringen !
hoi hoi mijn geplande keizersnee is donderdag moet me om 8 uur sochtends melden en in de loop van de ochtend word het gehaald maar ik heb ook een hekel aan naalden en alles maar ik moet zeggen dat ik helemaal niet angstig ben of wat dan ook ons kindje lig ook in onvolkomen stuit heeft de voetjes bij de mondje . veder ja ik zie er dus niet tegen op ja de ruggenprik lijk me minder maar dat ik nu bang ben nee dat niet je krijg sowieso eerst een verdovende spuit daar en dan word de ruggenprik pas gezet zeiden ze tegen mij. veder ja zeggen ze je kan na 6 uur gemiddeld wel weer gewoon lopen enzo dingen rustig beginnen te doen wil niet zeggen dat je dan je gevoel pas terug heb. maar je snap me wel de catheter daar voel je nix van en denk dat die er pas uitgaat als je het gevoel in je benen terug heb . succes vrijdag ik mag 1 dagje eerder
Wat al eerder werd gezegt.. een infuus prikken doet meer pijn dan een ruggenprik.. heb er niets van gevoeld en toch zat hij er na 3 keer pas goed in..( kan ook komen door de adrenaline hoor .. heb een spoedje gehad) Ik werd wel benauwd en kreeg extra zuurstof.. Ze houden je goed in de gaten en je man zit dicht bij je.. Het gaat zo snel.. en als eenmaal je kindje er is Heel veel plezier vrijdag!
Hoi Liena, hier ook een keizersnede. Weliswaar ongepland maar ik hoop toch wat antwoorden op je vragen te kunnen geven. Wat betreft de ruggeprik..ik ben als de dood voor naalden en vond dit een van de minst pijnlijke. Ik vond zelf bloedprikken vervelender. Ik heb het tijdens de verdoving niet benauwd gehad. Er is vanaf het moment dat ik in de OK kwam totdat ik naar mn meisje mocht, continu iemand bij me gebleven die ging vertellen wat ik kon verwachten, en per minuut ongeveer vertelde wat ze aan het doen waren. Het gevoel wat ik had was net of mijn benen sliepen. Ze voelden bij mij erg warm aan en zeg maar het gevoel slapende benen maar dan zonder dat het pijnlijk is of jeukt. Alsof je onder een heel warm deken ligt. Het is dat onze dochter helemaal onder de ontlasting zat en nogal wat binnen had gekregen, maar daarna (ongeveer na 3 minuten) hielden ze haar naast mijn hoofd zodat ik haar kon zien, aanraken, ruiken etc. Ze hebben haar ook naast me schoongemaakt zodat ik alles wel kon volgen. Hierna is zij naar de kinderafdeling gebracht voor wat extra zuurstof en gingen ze mij hechten. Na een half uur was ik bij haar op de afdeling en hebben ze haar meteen aangelegd. Ik mocht ook zo lang bij haar blijven als ik zelf wilde. Heel veel succes vrijdag en probeer ook tijdens de keizersnede zoveel mogelijk te vragen en vergeet geen fototoestel mee naar binnen te nemen. Zo kun je voor jezelf stukjes die je (misschien) ontgaan, naderhand zelf invullen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes en voor erna...geniet ervan! Groetjes, Liss
Ik ben eerlijk gezegd 1000 keer banger voor een volgende normale bevalling dan een keizersnede... Wat een hel is dat! Dan maar liever een hoop prikken en een heel onbekende bevalling...
@ P73, bedankt voor je verhaal, het is idd een wonder! En helemaal omdat je precies weet wanneer het plaat zal vinden . Wat fijn dat je zo'goede ervaring hebt gehad in het ziekenhuis. Ik hoop idd ook dat ze me overal bij betrekken. @ Lindangel, nog gefeliciteerd met de geboorte van jullie mannetje. Hoe voel je je nu dan, gaat het herstel een beetje zoals je had verwacht? @ Marjon2, is ook wel bijzonder natuurlijk dat je beide manieren hebt meegemaakt en als pos. hebt ervaren! Ik hoop dat ik straks ook kan zeggen dat ik me voor niks zo druk heb gemaakt. @ Bengeltje86, dus bij jullie ook een kleine dwarsligger ? Jij ook heel veel suc6 donderdag. Wat fijn dat ze bij jou zo'n duidelijke uitleg hebben gegeven. Ik denk dat ik me er ook niet helemaal genoeg op voorbereid had en darom nu nog met allerlei vragen zit . Ben benieuwd hoe je het straks hebt ervaren! @ Mama van Esmee, met en spoedkeizersnee is het natuurlijk allemaal nog weer anders id, maar dat is dus ook we meegevallen? En idd als de kleine er eenmaal is ............. @ Liss10, heel erg bedankt voor je tips, een fototoestel kan dus gewoon mee naar binnen? En het herstel is je ook een beetje meegevallen? Meiden allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties, het doet me ontzettend goed te lezen dat het bij jullie allemaal best meegevallen is. Zal deze pagina er van de week vast nog vaak bijpakken en teruglezen op de momenten dat ik me druk ga zitten maken, want daar ben ik wel goed in . Maar nog maar 3 nachtjes(ben net een klein kind die afteld naar zijn verjaardag )en dan is ons smurfje als het goed is lekker bij ons! Knuffel Liena O ja toch nog ff een vraagje, wat voor hechtingen hebben jullie gehad?
Ze hechten het heel mooi , en ze proberen het zo laag mogelijk te doen , bij mij kun je het nu na 4 jr bijna niet meer zien , vooral ook omdat het zo laag zit .... Je moet trouwens eens opletten als jullie kindje is geboren , alshij in een stuit heeft gelegen met de beentjes omhoog ,als je in het begin dan een luiertje gaat verschonen en de luier gaat uit , dan gaan de beentjes weer gelijk omhoog richting het hoofdje , niet vergeten m, wij hebben het op video staan is best wel grappig ! Heel veel succes vrijdag en je laat het ons natuurlijk wel weten hoe het is gegaan he ! Ben benieuwdnaar jou ervaringen ! Ik weet niet meer wat voor hechtingen ik had , maar ik heb er geen last van gehad , en deed ook geen pijn omm eruit te halen , volgens mij hechten ze onderhuids , en aan de buitenkant alleen 2 knoopjes die ze dan doorknippen , misschien moet je dat nog ff vragen ! j@bengeltje , jij ook succesmorgen en laat je het ons ook weten hoe het is gegaan ?!
Mij hebben ze gehecht met nietjes en nu ruim 2,5 jr later zie je een streep zitten, maar heel laag. Oja en schrik niet als je nog een tijd gevoelloze plekken blijft houden op je buik dat is normaal en dat kan echt heel lang duren voordat het terugkomt.(bij mij een jaar)
Met badderen is er wel verschil per ziekenhuis kennelijk. Ons meisje kreeg 2 uur na haar geboorte even een flinke schrobbeurt van een verpleegster. Ik vond het maar niks, maar was te suf van morfine en alles om te beseffen dat ik kon zeggen dat ik dat helemaal niet wilde. Vond ik wel jammer. Als dat jou ook overkomt zou ik als ik jou was gewoon zeggen dat ze nog maar even moeten wachten. Wat ik ook rot vond was dat we ons op de dag van de ks om 7:30 's ochtends (nuchter, ik althans!) moesten melden in het ziekenhuis en ik daar de hele dag op apegapen heb gelegen. Kwamen allerlei spoedjes tussendoor en ik mocht pas rond 16:30 uur naar de OK. Dus stel je er wel op in dat dingen anders kunnen gaan dan je je had voorgesteld, dat is meestal de beste manier om alles over je heen te laten komen. Succes hoor! Komt allemaal goed.
Hoi ik heb 2 keer een ks de 1ste keer was niet gepland en de 2e heb ik na 3 dagen weeen en 5 cm om een ks gevraagd.Ik was ook blij dat ik de ruggeprik kreeg een verademing was het. De catheter was ik wel bang voor maar die viel echt reuze mee. Ik heb ook mijn beide kindjes BV gegeven zonder problemen. (De 1ste +- 10 maanden en de 2e 9 maanden) Ik weet niet of er nog familie in het zh mag zijn van je terwijl je bevalt,maar bij mij was mijn zus moeder en schoonmoeder er en hun hebben de kinderen gefilmd toen ze met hun vader naar beneden kwamen om gewogen en aangekleed te worden en papa voor het eerst met ze op schoot zat,dit alles terwijl ik nog op de ok lag om dicht gemaakt te worden.Ik beschouw dit stukje film als zeer waardevol omdat ik er niet bij kon zijn maar wel hun 1ste moment met papa en de familie mee maak. Dit is natuurlijk heel persoonlijk maar ik ga binnenkort voor mijn 3e ks en zou niet anders willen,ik maak me zelfs druk of er wel iemand zal zijn om te filmen ;( ,maar denk dat dat wel goed komt. Meiden heel veel succes komende week en geniet van jullie kleintjes. Ben zeer benieuwd hoe het je bevallen is.
Volgens mij is bij mij de catheter pas ingebracht toen ik ruggeprik had en dn voel je het zoiezo niet !