Angst voor de wereld waarin mijn kleine zal opgroeien.

Discussie in 'De lounge' gestart door Augustu, 7 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    dus wel nu, maar heeft lang geduurt.

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Wat vooral beangstigend is is dat door dit soort aanslagen een bepaald politiek leider steeds meer macht krijgt. Eng heeel erg eng. Ook al ben ik zelf geen moslima of andersoortig gelovig, ik begrijp heel goed dat je bang bent juist omdat je moslima bent.

3. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Dit vind ik zo gruwelijk kort door de bocht.... moet voetbal dan ook maar helemaal stoppen vanwege de hooligans. Trouwens je zou nog verbaast opkijken.... christelijke gelovigen en ik verrmoed islamistische gelovigen ook doen heel veel goeds voor de samenleving.

waarom moeten wij vreedzame gelovigen boeten voor de gevolgen van die paar gekken die het geloof misbruiken als dekmantel...

4. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ik ben bang, niet om slachtoffer van een aanslag te worden maar om te moeten leven in een samenleving waarin de polarisatie en het onbegrip tussen de verschillende bevolkingsgroepen alleen maar groter zal worden. Ik mij beleving moeten we hier dus samen tegen in opstand komen. Dat doe je op meerdere manieren, dus bv. door elkaar vragen te stellen. Want antwoord op de vragen geeft informatie en vaak ook meer begrip en kennis van elkaar's situatie. Dus daarom stelde ik een vraag. Een vraag waarbij ik zelf al de woorden als " ik heb het gevoel dat....." En afsluitend
    De opmerking van " mis ik het misschien gewoon en is het er wel". Dus ik probeer het zonder stelling te doen en ook hand in eigen boezem te steken dat het misschien wel gewoon aan mij ligt.
    Des ondanks ben ik gewon benieuwd.

Jouw reactie met " hou toch op " en kijk eerst eens naar jezelf want jouw geloof bla bla bla, bevestigd exact mijn angst voor de toekomstige samenleving: je mag elkaar vooral niets meer vragen over geloof, meteen in de aanval want jij dit en jij dat.... Ik beschuldig toch niemand ergens van iets? Ik stel een vraag!!!!zonder waardeoordeel, zonder meteen termen als moraalridders rond te slingeren, enz. En ik zeg dat ik DENK dat ik op een bepaalde manier zou handelen. Als ik bij een politieke partij zou horen, en een van de leden zou een solistisch uitspraak doen zogenaamd namens die politieke partij, natuurlijk dat ik daar dan afstand van zou nemen! Waarom zou dit dan niet kunnen als het over geloof gaat? Nogmaals, ik lees soms de term verontschuldigen, maar daar gaat het helemaal niet over, dat is heel wat anders.

Er is een trend gaande en om die te stoppen zal er gezamenlijk moeten worden opgestreken. Augusta, ik vond de voorbeelden die jij en anderen noemden erg mooi om te elzen, dank daarvoor. Sorry dat ik niet rechtstreeks terug had gereageerd. Blijf ik. Me wel afvragen hoe dit een luidere stem zou kunnen krijgen want juist verbondenheid is het tegenantwoord op dit soort extremistische acties. En die zullen er meer komen, daar ben ik heel stellig in.

Ik denk dat ik me beter terug kan trekken uit dit topic, wel met pijn in het hart want als je elkaar dus niet meer mag blijven vragen stellen dan is exact dat gaande wat funest is voor onze samenleving en juist organisaties als IS in de hand zal werken.

5. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Exact. Ik ben uit de jaren zeventig, en de jaren tachtig en begin jaren negentig waren qua angst echt geen lolletje. Ik lag 's avonds doodsbang in mijn bed omdat ik bang was dat de president van Amerika per ongeluk op de rode knop zou drukken en zo een kernoorlog met de USSR zou veroorzaken, waar wij dan tussen zaten. Dat hele IJzeren Gordijn was een bron van angst (Klein Orkest met 'Over de muur'). En dan Tsjernobyl, de ramp met de Herald of Free Enterprise, er was nog een gijzeling op een veerboot, de aanslag op het Pan Am (toch?) vliegtuig boven Lockerbie, de IRA in Ierland, de ETA in Spanje, de RARA in België, Timothy McVeigh in Oklahoma City, aanslag op het WTC in New York, aanslag met gifgas in de metro in Tokyo, bomaanslagen in de Gazastrook, Tel Aviv, de aanslag op de Rainbow Warrior van Greenpeace. Moet ik nog verder gaan? En dat is uit mijn geheugen, hè, er zal nog veel en veel meer gebeurd zijn. Er heerst echt een verkeerde perceptie van hoe gevaarlijk het tegenwoordig in de wereld is.

6. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik heb wel (een beetje) vrees voor de wereld. En dat zal best komen door het nieuws. Maar ook door wat je van dichtbij ziet, hoe de mensen zijn en zijn geworden.
    Helaas kan ik er weinig aan doen behalve mijn zoon zo goed mogelijk opvoeden, hopen dat hij later wel tolerant is, mensen wil helpen, zich gedraagt, vriendelijk is en noem maar op.
    Als mijn zoon maar iets beter is dan de gemiddelde onbeschofte vlerk die ik hier zie rondlopen dan heb ik het goed gedaan. Meer kan ik toch niet doen.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja de goede zullen altijd lijden onder de slechte. Dat is toch altijd zo?
    Je mag het kort door de bocht vinden, maar dat is nu eenmaal mijn mening. Je hebt geen geloof nodig om iets goeds te doen voor de samenleving.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar hoe denk je dat de wereld er uit had gezien wanneer er geen geloven waren geweest?

9. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Tsja ik sta daar toch wel achter. De meeste oorlogen en ruzie's zijn begonnen om religie. In de meeste gevallen doen mensen dingen uit naam van religie.
    Ieder zijn ding hoor maar in mijn ogen (persoonlijke mening) is het niet bepaald iets goeds.

En dat voetballen. Het is alleen bij voetbal dat supporters rellen en vechten. Bij geen enkele andere sport gaan supporters zo tekeer als bij voetbal. Wat mij betreft mag die sport dan afgeschaft worden ja.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Eens met jou. Overig vind ik wel dat mensen mogen geloven (kun je moeilijk tegenhouden), maar dat het in politiek o.a. volledig buiten beschouwing moet worden geloven.

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Geen flauw idee, is ook totaal niet relevant. Want dat is niet het geval.
    De mensheid is rot, en oorlogen zullen er altijd zijn, maar ik denk serieus dat de wereld er beter op zou worden zonder geloof.

Maar als we dit topic levend willen houden, gaan we niet discussiëren over geloof ;)

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja dat is ook iets wat ik een hele goede, gedeeltelijke, oplossing zou vinden.
    School, staat en kerk volledig gescheiden.

Oh ja, ik zou ophouden haha.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Van mij mag alles gescheiden, maar dan vind ik nu openbare scholen bijv al geen optie. Ik zit dan dus ook niet op Sinterklaas of kerst te wachten zoals nu het geval is.

En ik denk dat de meeste oorlogen gaan om geld en macht.

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik kom uit 1969 maar ervaar dit wel heel anders, er is continue dreiging het kan overal gebeuren... en dat roze knopje en zo, ik geloofde niet dat ze die ooit gingen drukken want dan waren ze er zelf ook aan. Nu voel je zo veel haat en weinig tolerantie... het doet mij denken aan de tijd van het de nazis

15. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    dat denk ik ook.

16. adi

adi Niet meer actief

Er zijn net zoveel en waarschijnlijk meer oorlogen gevoerd om nationalisme en grondgebied, ik schat zelfs met veel meer slachtoffers.
    Beide wereldoorlogen, uitroeien van volkeren op verschillende continenten, kolonisatie, Spaanse oorlog, talloze burgeroorlogen, koude oorlog enz

Hadden niks met geloof te maken, maar met het willen opleggen van macht aan anderen. En de religieoorlogen gaan eigenlijk over dezelfde doelen: macht (en geld!)

17. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Ik had niet gedacht dat dit draadje nog zou bestaan. Gelukkig kan er nog wel fatsoenlijk gediscussieerd worden.

Vooralsnog ben ik niet bang voor aanslagen, wel voor de veranderende wereld. Vrijheid van meningsuiting, hoe kwetsend ook, is zo belangrijk want als die vrijheid wordt aangetast bevinden we ons op een hellend vlak. Eerst is het de meningsuiting die eraan gaat en daarna volgen de overige, hard bevochten, vrijheden waar we allemaal van genieten.

Als een man roept dat vrouwen achter het aanrecht moeten, is dat zijn goed recht, ik voel mij als werkende vrouw dan niet aangevallen. Ik heb genoeg vertrouwen in ons rechtssysteem dat hij mij niet zal kunnen beletten om te werken en mijn vrijheid, door zijn mening niet zal worden aangetast. (Ik hoop dat de analogie duidelijk is).

Ik verwacht absoluut niet dat de gemiddelde moslima mij op straat verteld dat zij tegen extremisme is, maar ik verwacht wel dat politici en andere maatschappelijke mensen en organisaties dat doen (zoals Aboutaleb).

Zelf denk ik dat het grootste gevaar juist zelfcensuur is, uit angst maar niemand voor het hoofd te stoten wordt het steeds moeilijker om je mening te uiten. Dat wil echter niet zeggen dat de wijze waarin de boodschap verpakt wordt in het debat tot een bepaald niveau mag dalen (in het engels is daar een mooi spreekwoord over, waar ik even niet op kan komen). Maar als humor ook al "aangepakt" wordt, is het een kleine stap naar het stilleggen van een discussie. Juist humor zorgt voor het bespreekbaar maken van bepaalde vooroordelen, voor het zichtbaar maken van onderliggende "problemen". Voor mij mag humor zo zwart zijn dat het op het randje zit, satire is belangrijk in een zichzelf respecterende maatschappij. Als de onderwerpen van satire zeker zijn van hun zaak zullen zij zich niet aangetast voelen door de spotprenten.

18. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Alles gescheiden? Mannen en vrouwen ook maar meteen? Middelbare meisjesscholen en middelbare jongensscholen?
    Ik woon dan wel in Saudi maar ik vind de islam geen prachtig geloof. Wat ze in Saudi doen moeten ze zelf weten maar het is toch niet de bedoeling dat er delen van de Sharia in Nederland komen? Zo vind ik persoonlijk dat vrouwen met abaya's en hijab niet in het Nederlandse straatbeeld horen. Wie er zo wil bijlopen, vraagt maar een visum voor Saudi aan.

19. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Gek hè, hoe je dingen zo totaal anders kunt ervaren. Die dreiging van de ETA, IRA en RARA waren ook heel reëel, misschien toevallig dan niet in Nederland, maar de mensen in Ierland, Spanje en België leefden dagelijks met de angst dat ze opgeblazen konden worden.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ik heb het over staat en geloof, hoe kom je nou bij scheiden van seksen. Verder ben ik blij met de vrijheid in nl dat je je mag kleden hoe je wilt, in een hoofddoek tot gothicjurk tot netpantys. Dan ben je bang voor de Sharia maar wilt wel gaan bepalen hoe vrouwen zich mogen kleden?

Deel Deze Pagina