Wanneer leer je ze dat...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pinjo, 7 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    ze niet met vreemden mee moeten gaan? En dat anderen niet aan hun lijf mogen zitten? Dit houdt me de laatste tijd nogal bezig en las net topics in de lounge die me toch weer lieten schrikken. Ik vindmijn oudste er nog te jong voor, maar lees ook dat je al jong kinderen kunt waarschuwen voor mensen met verkeerde bedoelingen.
    Hoe denken jullie daarover? Waneer en hoe heb je t daarover met je kind?

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Jayro weet het al hoor...
    Tenminste 'weten'.... Ja we hebben het er duidelijk over gehad, nooit zomaar met iemand mee gaan, als hij ons kwijt is altijd blijven waar je bent.
    Dat gedeelte vandaag nog ervaren, was hem een seconde kwijt in een ballenbak, hij zocht me wel, maar is netjes gebleven in hetzelfde gedeelte. Dat herhaalde hij later ook "ik moest hier toch blijven dan mama"..

Ik begon er met 2,5 mee ongeveer.

Aan de andere kant praat hij nog wel tegen iedereen, maar alleen als ik er echt bij ben viel me op.

En dat aan het lijf zitten vind ik lastiger, daar zou ik met 4-5 pas op zijn vroegst voorzichtig over beginnen denk ik.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ook hier is het met anderen mee gaan al vrij vroeg aan de orde geweest. Aanvankelijk gewoon in de vorm dat ik wilde dat ze bij mij bleef. (dat doe jij vast ook al).

En verder "aan haar zitten" tja.. Ik de k dat dat een jaar geleden ongeveer ter sprake kwam. Ze wilde weten wat er in dat ene flesje (massageolie) zat. Daarna natuurlijk wat dat dan wel niet is.
    En je begrijpt dat mevrouw in no time dat ook weleens wilde.
    Kwamen net uit de douche dus dat was niet echt een probleem.
    Maar er dus voor de zekerheid maar wel bij vertelt dat dat iets is wat je enkel thuis met mama (of evt met papa) doet en niet met andere mensen.
    Zag het al helemaal voor me dat ze dat bij elk flesje olie zonder enig besef zou gaan vragen... Dat lijkt me niet de bedoeling.
    Verder wil ik het niet allemaal te zwaar brengen anders heeft je kind al een trauma als er per ongeluk iemand het verkeerde toilet in loopt.
    Wel vind ik het belangrijk dat ze weet dat je niet alles hoeft te accepteren van een ander en dat sommige dingen enkel voor thuis met mama zijn.
    (zoals massage of in je blootje door het huis dansen na het douchen)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij bespreken dit soort dingen wanneer het ter sprake komt (zoals door Saskia al weergegeven). Dat gaat vanzelf en natuurlijk en maak je het niet groter dan het voor het kind is (niet groot namelijk)

5. Hester

Hester Niet meer actief

Onze kleuter weet nu dat soort dingen wel, komt gewoon ter sprake als het zo uitkomt en dan benoem ik het even (goed bij papa en mama blijven, nooit met iemand anders mee gaan enz)

6. mamasim

mamasim Actief lid

8 mrt 2009
    255
    0
    0
    Goeie vraag, ben ook heel benieuwd hoe anderen dat aanpakken, dus lees even mee!

7. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Meisje weet de logische dingen wel, zoals bij ons blijven. En die komen idd vanzelf ter sprake. Maar het niet aanraken bv vind ik lastiger. Ze zijn ook zo goed van vertrouwen he. Komt misschien ook omdat ik van dichtbij misbruikgevallen heb meegemaakt. In 1 geval was het een goeie vriend van de fam. die een meisje misbruikte en foto's online plaatste. Pas op zoek naar nieuw kdv en dan schiet t ook door mijn hoofd. Zou meisjes zo graag weerbaar maken zonder ze bang te maken.

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb het er wel over met mijn zoon, als het mooi weer is dan fietst hij om huis heen. en dan weet hij dat hij niet verder mag fietsen. afgelopen zomer was hij een keer weg, ik was echt in paniek! de buren met mij zoeken, tot er een auto stopte met de HA die vertelde dat mijn zoon naar de auto's stond te kijken 1 straat verderop. Hij zag dat ik flink in paniek was toen en toen heb ik hem uitgelegd waarom... sindsdien nooit weer weg gefietst of weg gelopen gelukkig. maar toen heb ik het hem wel verteld en hijbegint er nog vaak over nu, dan vraagt hij er naar.

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    We leren haar dat als ze ons kwijt is, ze moet blijven staan en heeeeeeel hard mama moet roepen.
    Dat roepen zit wel goed, maar dat blijven staan....;)

Over niet aanraken, ze noemt de prive zones zelf ook " prive".
    En vandaag zei ze zelf dat niemand dat mocht zien, want dat was van haar.
    Ik beaamde dat, maar ga er dan niet teveel over doordrammen. Ik heb nogal een bang vogeltje wat veel te veel denkt, dus wil haar niet extra bang maken ofzo...

10. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik heb het er vandaag over gehad met mijn middelste en oudste want de middelste die wou aan de plasser van haar broertje voelen. Ik heb toen gezegd dat dat niet mag alleen mama mag eraan zitten om er creme op te doen en verder mag er niemand aanzitten. En ik heb ook gezegd dat er bij hun niemand aan mag zitten alleen mama En ook alleen om er creme op te doen. Niet mee gaan met iemand (niet alleen vreemde) al vanaf dat ik ze in de winkel niet meer in de wagen heb.

11. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    wij hebben vanaf het moment dat ze intresse kregen in het prive gedeelte van een ander dus bijv. als onze jongens in bad zaten dit onderwerp meteen aangekaart. dat ze alleen zelf eraan mogen zitten en papa en mama dat alleen mogen doen als we ze wassen en anders ook niet. en dat ze het altijd mogen vertellen als er iets gebeurd wat ze niet fijn vinden. wie het ook is.

12. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    Mijn dochter wil steeds vaker even alleen een stukje lopen als we naar de winkel lopen. Dan mag zij door het brandgangetje terwijl ik over de stoep loop bijvoorbeeld. Dan zeg ik wel altijd dat ze met niemand mee mag gaan of mag praten.
    Over de prive gedeeltes van zich zelf en een ander hebben we het nog niet zo expliciet gehad maar dat weet ze wel donders goed dat alleen wij of de juffrouw van school er aan mag zitten.
    Bij ons op het KDV houden ze de ondergoed regel aan. Kijk maar eens op Leer uw kind de Ondergoedregel

Deel Deze Pagina