Al sinds mijn 18e weet ik dat ik PCOS heb. Sindsdien bleef dit in mijn hoofd spoken. Nu een aantal maanden bezig en het zwanger worden blijkt inderdaad lastig. Ik ben nu echt zo bang dat ik nooit zwanger zal worden! Als klein meisje zei ik al dat ik later moeder wilde worden, altijd voor kinderen aan het zorgen etc. Nog niet begonnen met medicijnen e.d., maar ik had gehoopt dat 'alternatieve' manieren genoeg zouden zijn; geen suiker eten, accupunctuur, chinese kruiden, DCI etc. Maar nu in ronde 5 begin ik daar aan te twijfelen. Volgens mij heb ik deze ronde niet eens een eisprong. Hoe groot is de kans eigenlijk dat zwanger worden wel lukt met PCOS? En de kans met iets 'kleins' als clomid? Aaah, wie ook met dit gevoel?
Hee butterfly,ik heb ook pco en schrok er ook erg van maar je kan zeker wel zwanger worden hoor!op de natuurlijke manier is de kans erg klein doordat er teveel kleine eitjes zitten en je hersenen die aanzien voor 1 groot ei en ze dus niet kunnen springen,zo is mij dat vertelt,en Clomid werkt dat tegen,die laat de eitjes door groeien totdat ze wel gaan springen!ik ga nu met m'n eerste ronde Clomid beginnen!
Hee butterfly89, Ook ik heb PCOS en ook ik wist voordat we aan kinderen begonnen dat ik het had (bij toeval ontdekt). Ik ben in februari 2011 gestopt met de pil en wilde kijken of mijn menstruatie vanzelf weer op gang zou komen. Helaas kwam dit het niet en vanaf mei 2011 hebben we in het ziekenhuis gelopen. Ik heb ook Clomid geprobeert maar bij mij sloeg het dan voor 2 maanden aan en de 3e maand deed het niks meer (dit hoeft bij jou niet zo te zijn, misschien reageer jij er heel goed op). In april 2012 heb ik een kijkoperatie, HSG en LEO operatie ondergaan. Bij de LEO branden ze het teveel aan eitjes weg en op die manier is er een hele grote kans dat je "natuurlijke" cyclus weer op gang komt. Dit was ook bij mij het geval en na de laatste controle in juli werd ons vertelt dat wij het een jaar zelf mochten proberen! Geen hormonen (want ik werd er echt een heks van) en het moeten was er ook niet meer. Gewoon genieten van elkaar. In december toen ik eigenlijk geen hoop meer had en ik dacht dat we straks gewoon weer het ziekenhuis in zouden moeten was ik 1 dag overtijd. Jeetje wat was dat spannend. Een testje gedaan en die was positief maar we durfden het niet te geloven. Een paar dagen later weer een test gedaan en die knalde gewoon. Wat waren we blij! Wel vind ik het raar dat je niet direct een doorverwijzing hebt gekregen naar de gyn aangezien er al bekend is dat je PCOS hebt (of had je dezelfde hoop als ik dat het zichzelf oploste, wat kan hoor). Maar wanhoop niet meid, je ziet het heeft bij mij bijna 2 jaar geduurd en me bloed, zweet en tranen gekost (vooral veel tranen van verdriet en wanhoop omdat ook ik dacht dat het niet voor ons weggelegd zou zijn) maar als ik nu zo naar mijn groeiende buik kijk weet ik dat het het allemaal waard is geweest. Wat vooral belangrijk is blijf met elkaar praten en ga geen verwijten naar elkaar gooien want dan is de basis die je nodig hebt snel weg en tuurlijk eens lekker op elkaar schelden kan ook opluchten maar het moet niet een dagelijks iets worden. Dus met PCOS kun je zwanger raken maar het kost wat meer moeite en je zult wat medische hulp nodig hebben maar ik ben blij dat het er is. Mocht je meer willen weten kun je met pben! Succes en dikke knuffel het gaat jullie lukken.
Hoi Butterfly, heb je al eens getemperatuurd? Dan kun je namelijk zien of je wel of geen eisprong hebt. Zelfs als je na 5 rondes met eisprong niet zwanger bent is er nog niks aan de hand. Gemiddeld duurt het een jaar. En sommigen worden pas na 2 jaar spontaan zwanger. Het is de dooddoener van de eeuw, maar helaas waarheid als een koe. Zwanger worden is een kwestie van heel veel geduld en niet bij de pakken neer gaan zitten. Dus geef niet op. Voor nu de tip, temperatuur. Kun je aantonen na 3 maanden/rondes dat je geen eisprong hebt, krijg je een doorverwijzing naar de gyn en krijg je clomid. Ik wou dat ik vorig jaar de alternatieven manieren kenden, dan had ik dat toen zeker al geprobeerd, maar helaas. Ik zit nu aan de clomid en ben nu eigenlijk ook in ronde 5 (vanaf oktober geteld). En dat gaat heel goed. Vorig jaar nog wel 7 normale cycli (waarvan 2 echt proberen) gehad tot het uitbleef. Ik heb mezelf dus ingesteld op nu zeker nog een jaar. En wie weet valt het mee. En als opsteker, ik heb twee vriendinnen met pcos. Beiden de eerste keer hulp gehad en de tweede keer onverwacht spontaan zwanger. Het kan dus echt! Heel veel succes!
Bedankt voor jullie lieve berichtjes! Fijn om wat bemoedigende woorden te horen en te horen dat 't dus echt wel kan. Opzich weet ik dat ook wel, maar soms zakt de moed me in m'n schoenen en ben ik vooral gewoon heel bang dat 't voor mij niet weggelegd is. NoaSofia: Bij mij waren er toen op de echo inderdaad ook veel kleine eitjes te zien. Hopelijk doet de clomid z'n werk! Succes! Hopelijk kan ik ook binnenkort met clomid starten. Wendy: wat super dat het toch gelukt is, gefeliciteerd! Ik ben pas net naar de huisarts geweest en toen idd een doorverwijzing gekregen, maar was nog niet eerder ervoor naar de huisarts gegaan, want wilde het inderdaad eerst nog met alternatieve methodes proberen. Zo'n Leo operatie klinkt dus nog wel als een 'oplossing' als clomid niet aanslaat. Wel fijn dat er zoveel behandelingen mogelijk zijn inderdaad. Babke: Ben inderdaad begonnen met temperaturen, maar het schommelt bij mij echt heel erg, dus tot nu toe word ik er nog niet echt wijs uit.
Beste Butterfly, Ik heb ook mijn eetpatroon volledig omgegooid. Veel groentes, fruit en vis. Veel drinken en bijna geen suiker en ik ben naar de gyn gegaan in januari. Ben meteen begonnen met primolut om ongesteldheid op te wekken. En meteen begonnen daarna met clomid 100 en kijk naar mijn banner, in de eerste Ronde Raak!! Ik had het nooit verwacht. Dus laat je niet ontmoedigen, het kan echt ! Succes en ga ervoor !!
Hier ook een zwangere PCOS-er Heeft ook 2 jaar gekost. Clomid sloeg niet aan, GonalF-injecties sloegen een beetje te goed aan Even gecopieerd van een info-site: Dus niet de moed opgeven hoor. De kans is nog steeds goed aanwezig dat het bij jou ook lukt! Weliswaar met een omweg, maar zeker niet onmogelijk...