Hallo, Ik weet niet of ik dit in de juiste topic plaats, maar zou graag willen weten bij wie ik terecht kan met dit probleem? Door omstandigheden zit ik eigenlijk al langere tijd met een depressie, wat ik zelf eerst probeerde te verdoezelen, maar nu dat de bevalling inzicht is en er dingen om me heen gebeuren, ben ik nu gebroken en wil ik eigenlijk wel hulp voor krijgen. Mijn eigen huisarts heb ik (nog) niet ingelicht, omdat ik nog steeds in mijn achterhoofd heb zitten dat hij ons vertelde tijdens mijn kraamperiode (anderhalf jaar geleden van mijn 1e kindje) dat het heel normaal is dat je kraamtranen hebt en dat er tegenwoordig vrouwen zijn die teveel opzichnemen en dan te snel bij hem langskomen met het probleem dat ze zich depressief voelen..! Alvast bedankt.
Hoi BambiFelice, wat goed dat je het aangeeft! Zeker iets om iets mee te doen hoor. Het is zo'n ondergeschoven kindje. Er zijn veel vrouwen die later een depressie ontwikkelen, die eigenlijk in de zwangerschap al tekenen hadden. Hoe eerder je er mee aan de slag gaat hoe beter. Het wil echt niet zeggen dat wanneer je nu denkt aan een depressie en je hulp zoekt, je na de geboorte een postnatale depressie zal ontwikkelen, maar de kans is wel hoger. Ik denk dat het heel verstandig is je toch door de huisarts te laten doorverwijzen naar bijvoorbeeld een psychotherapeut. Of je zoekt zelf een psycholoog. Voor hetzelfde geld ben je na een paar keer klaar, maar wie weet heb je langer hulp nodig. En tuurlijk heb je hormonen en is de wereld net even anders als je zwanger bent. Je bent bezig met een life-event en die mag impact hebben. Ook in het kraambed. Maar better safe than sorry hoor! En je kunt alvast maar een ingang hebben. Dat maakt de stap om hulp te zoeken als het na de bevalling echt niet meer goed voelt veel minder groot. En wie weet heb je na een paar gesprekken al een veel beter gevoel! Groetjes Brigitte
Bedankt Brigitte voor de reactie! Ik zal zelf eerst eens gaan zoeken voor een psychotherapeut. Ja achteraf heb ik het nogal moeilijk gehad met het feit dat ik een keizersnede heb gehad, ipv een va. bevalling, ook vanwege familie omstandigheden, wat me erg heeft aangegrepen, kan ik me soms erg onzeker voelen. Groetjes.
Heel goed. En als het met name ook door het (niet) verwerken van een keizersnede komt: hopelijk heb je dit al wel met de gyn besproken; zij zijn daar ook voor. Het komt toch geregeld voor dat keizersnedes moeilijk te verwerken zijn voor vrouwen (en ook partners overigens!). Succes en een goede bevalling gewenst! Groetjes Brigitte