Hoe vaak plast jullie kind op een dag? Ik vind dat mijn zoontje, van bijna 4 jaar, weinig plast. Maximaal maar 4 keer op een dag. Vandaag en gister heeft hij maar 3 keer geplast. Hij drinkt ongeveer een 800cc op een dag. Dus voldoende voor zijn leeftijd. Is het inderdaad weinig wat hij plast? Mijn gevoel zegt van wel, maar ik zou niet weten wat normaal is.
3x op een dag vind ik te weinig. Mijn dochter plast ook weinig, nou ja, niet zo vaak. Als ik haar niet stimuleer vergeet ze het 's ochtends en gaat pas tegen 10u of soms 12u eens plassen (na een droge nacht dus). Een tijdje geleden durfde ze niet te plassen op school en kwam ik erachter dat ze de hele schooldag niet naar de wc was geweest.. Dus juf ingelicht/nagevraagd en blijf haar aanmoedigen om minstens 2x per dag naar de wc te gaan (1x 's ochtends en 1x 's middags). Na school gaat ze dan meestal nog 1-2x en voor het slapen gaan 1x (plus soms nog een paar druppels na het naar bed gaan, maar dat zijn smoesjes ). Zij gaat gemiddeld dus zo'n 5x en dat vind ik eigenlijk het minimale. Bij mijn dochter zie ik wel dat ze zit te knijpen en het dus echt ophoudt. Op een warme dag zweten ze natuurlijk meer, dus minder urine. Maar dan moeten ze eigenlijk weer meer drinken..
Ik heb het vermoeden dat hij verkeerd plast. Hij spant zijn buik namelijk erg aan tijdens het plassen. Dit zag ik afgelopen week in het zh, toen hij in een plasfles moest plassen. Thuis gevoeld en je voelt dat hij de buikspieren helemaal aanspant. Ik las dat kindjes die continu hun sluitspier aanspannen, deze niet kunnen ontspannen tijdens plassen en dan dus persen via de buik. Ik ga morgen maar eens beginnen met zijn plas op te vangen. Kijken hoeveel hij per keer plast. Dan weet ik gelijk hoeveel hij op een dag plast en kan ik dat in juni bespreken met de ka.
mijn zoontje plast het liefst zittend, met zn benen helemaal wijf open, dan zit ie ehct helemaal ontspannen... als mn zoontje vaak staand plast, plast hij ook niet altijd goed uit, gewoon snel snel..en vaak moet ie er ook kort daarna weer... weet niet of het bij jouw zoontje ook nog daar aan kan ligge?
@ Miis, hij plast altijd zittend. Ook met zijn beentjes uit elkaar. Ontspannend plassen is als ze met de voeten op de grond, of krukje zitten, las ik. In het zh plaste hij dan wel staand in de fles, daardoor zag ik dat ook van de buik aanspannen.
ohja idd! hij heeft in elk geval wel voorkeur voor die manier van plasse, maar komt ook omdat hij nog een btj op zn teentjes moet staan haha
Onze meid plast ook niet zo vaak. Ze kan zo 5-6 uren niet naar de wc gaan. Ze drinkt wel genoeg. Ik heb precies hetzelfde, ik hoef gewoon niet vaker. Zolang je kindje genoeg drinkt en er ook genoeg uitkomt, zou ik me geen zorgen maken.