Postnatale depressie bij 2e zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door chakie, 25 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chakie

chakie Lid

3 jan 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste allemaal,

Ik kan dit onderwerp niet recent terugvinden dus begin ik er toch maar mee.

Ik ben zwanger van mijn tweede kindje. Na mijn vorige zwangerschap die lang op zich heeft laten wachten, heb ik een flinke depressie gekregen. Met behulp van medicijnen en professionals van de pop poli heb ik een aantal maanden geleden een nare tijd afgesloten.
    Na er lang over nagedacht en gepraat te hebben, hebben mijn man en ik besloten voor een tweede kindje te gaan. In de veronderstelling dat we ook nu weer de mmm in zouden moeten en een zwangerschap nog wel een tijd op zich zou laten wachten, zijn we ook meteen maar 'begonnen'. Het was in 1 keer raak. Fantastische natuurlijk maar ik merk dat ik nog niet zo sterk ben als ik dacht te zijn en ik ben vooral heel bang. Bang voor de zwangerschap waar ik de vorige keer door een flinke bekkeninstabiliteit slecht uitgekomen ben maar vooral heel erg bang om weer zo'n donkere tijd in te gaan na de bevalling.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een tweede kindje en een (eerdere) pdd?

Liefs C

2. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    Ik had niet echt een postnatale depressie maar wel verschijnselen van een prenatale depressie.
    Wij gaan binnenkort kort ook voor een 2e. En heb idd veel angst voor zon zelfde zwangerschap. Ook met bi. Dit houd me wel een beetje tegen. Vooral omdat er nu ook nog een kleine rondloopt. Vorige keer tegen t einde pas benoemd dus te laat aan de bel getrokken. Dat moet ik dit keer echt eerder doen.

3. Mami22

Mami22 Fanatiek lid

12 jan 2010
    2.231
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een pnd, wat nog steeds niet over is. Heb medicijnen ervoor en loop bij de ggz, nu even op pauze maar straks gaat dat gewoon weer door.
    Misschien is het handig om je weer aan te laten melden voor de pop-poli, die kunnen je door de zwangerschap heen begeleiden en erna.

Ik moet zeggen dat door de begeleiding ik er goed doorheen ben gekomen:D en hoop straks natuurlijk ook dat kan ik je nog niet vertellen:p ik ben wel de medicijnen blijven slikken in de zwangerschap, loop daarom ook bij de gyneacoloog maar alles gaat goed:) hoop voor jouw een fijne zwangerschap, ik was ook heel erg bang voor flinke terugval maar het is mij erg meegevallen en ben erop vooruit gegaan dankzij de begeleiding en hulp ik die heb:) toch sta ik positief tegenover hoe het straks gaat na de bevalling.

4. Margriet82

25 mrt 2014
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik herken het. Na de tweede heb ik ook een pnd en een angststoornis gekregen. Ben eruit gekomen mbv medicatie en therapie. De medicatie slik ik nog steeds. Daarom heeft het ook even geduurd voordat we voor een 3de gingen. Zit 7 jaar verschil tussen. Ik hoor allemaal positieve verhalen over de pop-poli, misschien ook voor jou?

5. Bilie

Bilie Actief lid

9 mrt 2012
    223
    0
    0
    Ik wou vandaag ook net zo een onderwerp posten. Las eergisteren een artikel over postpartumdepressie en kreeg echt een paniekaanval, wat als het weer gebeurd? :(
    Vriend heeft me ondertussen een beetje gerust kunnen stellen, alles wat toen is foutgelopen kan nu beter! We weten nu wat ons te wachten staat, wat we anders moeten aanpakken, etc. Maar ik ben bang dat net omdat ik weer alles tot in de puntjes voor aan het bereiden ben, het weer een teleurstelling gaat zijn als het anders uitdraait. Ik weet dat ik moet loslaten, het allemaal op me af laten komen en nemen zoals het is... Maarja zo ben ik nu eenmaal niet ;)
    Sorry kan je mijn ervaring nog niet geven, maar hoop dat hier toch wat reacties op komen en dat we steun aan elkaar hebben ! ;)

6. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    bij de eerste wel een postnatale depressie. hoogstwaarschijnlijk omdat ik vooral oververmoeid was aan het einde van de zwangerschap (liep door tot 42w3d). verder wilde ik alles perfect doen en dat kost natuurlijk ook heel veel energie....
    was ook bang dat het bij de tweede weer zou gebeuren, maar gelukkig niets aan de hand en ook bij de derde verliep alles wat dat betreft goed.
    heb enkel wel minder lang door hoeven lopen bij de tweede en derde en was dus minder vermoeid.
    ook besloot ik het gewon te laten gebeuren en wel te zien hoe het zou verlopen.
    belangrijk kijk waardoor het gekomen is en probeer dat te voorkomen. schakel eventueel van te voren hulp in. achteraf gezien was ik al een paar weken voor de bevalling er behoorlijk doorheen en waren er al wat tekenen die niemand herkende......behalve achteraf dan...
    gefeliciteerd met de zwangerschap en denk vooral aan jezelf!

7. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ja ik.
    De eerste keer goed gek geweest. Nu, bij de tweede, goede begeleiding en geen centje pijn! voor verdere vragen graag even in een pb ;)

8. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    Wachten tot meneertje besluit om geboren te worden
    s Hertogenbosch
    Ja, ik bij de eerste en heb nu preventief medicatie om het tegen te gaan. Ook al neem ik liever geen medicijnen tijdens de zwangerschap, het leek me in dit geval toch echt het beste.
    Dit aangezien ik het gevoel heb dat de depressie meer negatieve effecten heeft gehad op m'n zwangerschap en het eerste jaar daarna dan dat de medicatie zou kunnen hebben. Het zkh en de psych hebben het me aangeraden en hierdoor zou ik het dus kunnen voorkomen.

Dus misschien is medicatie een idee?

9. Joy85

Joy85 Niet meer actief

Ook hier twee keer depressie gehad. Bij de eerste kreeg ik het na de bevalling. Medicijnen hebben me toen he goed geholpen en ook veel steun gehad van meerdere mensen die overdag bij me waren omdat ik niet alleen durfde te zijn. Tweede zwangerschap kreeg ik al een zware depressie toen ik 37 weken was. Ben toen door de vk heel goed begeleidt en ik was bij 38 weken nergens meer toe in staat, toen kwam de vk s'avonds spontaan langs en heeft m'n vliezen gebroken in de hoop dat ik zou bevallen. 2,5 later lag hij op m'n buik. Huisarts is gelijk gekomen en heeft gelijk aan de medicatie gezet en had van te voren al extra kraamzorg ingekocht. Heb 15 dagen 8 uur hulp van m'n kraamhulp gehad die ook ervaring hiermee had. Nu ben ik weer zwanger en ben nu al bij de pop afdeling in ons ziekenhuis. Ik durfde niet meer na twee keer zoiets heftigs. Nu ben ik al vanaf januari aan de medicatie. Setraline heb ik nu en met de gyn en pop poli begeleiding hoop ik nu er goed doorheen te komen. Ik moet alleen nu wel verplicht in het ziekenhuis bevallen, omdat de kleine in de gaten gehouden moet worden ivm mijn medicatie. Normaal is het 48 uur, maar ze hebben al aangegeven dat waarschijnlijk wel 4 dagen moet blijven. Nou graag zelfs. Na de bevalling moet ik zeker nog 1 jaar de medicatie blijven slikken. Maar nu ik twee kinderen al heb wil ik gewoon zo goed mogelijk deze zwangerschap doorkomen en ook eens genieten van de kraamtijd. Zodra ik verder ben ga ik ook alles opschrijven in een geboorteplan.

10. chakie

chakie Lid

3 jan 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie! Bertje laat maar ik ben vooral bezig geweest met misselijk zijn 😗.

Ik ben na mijn vorige bevalling na een aantal maanden inderdaad aangemeld bij de pop poli. Ik was daar net 'klaar'. Nu ben ik daar weer direct onder behandeling. En inderdaad is er geopperd om in de laatste weken weer te beginnen met medicatie. Het is inderdaad een afweging eltigra. Wil ikmedicijnen slikken of me straks weer zo rot voelen. Ik moet zeggen dat ik na een half jaar gestopt ben met de antidepressiva omdat ik totaal geen emoties meer voelde. Niet negatief maar ook niet positief.
    Ik heb inderdaad ook al overlegd welke hulp ik moet hebben. Ook ik kon niet alleen thuis zijn met kind. Zonder kind was geen probleem.

Joy85 ik hoorde ook dat ze je wat langer in het ziekenhuis houden met medicatie. Bij mij begon na anderhalve dag al door te dringen Dat het niet goed ging dus het lijkt mij ook heel prettig om even ter controle te blijven.

Flowerpower Ik ben in ieder geval blij te horen dat het niet perse hoeft terug te komen!

11. eltigra

eltigra Actief lid

22 jun 2012
    263
    0
    0
    Wachten tot meneertje besluit om geboren te worden
    s Hertogenbosch
    Ja, dat is dus de afweging. Bij mij dempt het ook maar momenteel voel ik dan liever even wat minder dan alleen maar angst en een zwarte sluier over me heen. Het is niet de bedoeling dat je een zombie wordt natuurlijk maar het dempen op zich is niet per definitie negatief in deze situatie, lijkt me. En zodra je hormonen weer wat stabiel zijn en je het zelf aan kunt dan stop je ermee. Op zich nog niet zo heel slecht toch?

12. Tilly1981

Tilly1981 Lid

24 mrt 2014
    12
    0
    0
    Ik zit in het zelfde schuitje.
    Bij de eerste had vooraf aan mijn zwangerschap een hele nare tijd achter de rug met meerdere familieleden die overleden kort achter elkaar en nog meer dingen die veel impact maakte.
    Daardoor ben ik waarschijnlijk al redelijk 'onstabiel' mijn zwangerschap in gegaan. Maarja, tegenslag hoort bij het leven en je moet gewoon doorgaan.
    Toen de kleine geboren was had ik min of meer niet direct hechting, heeft een hele poos geduurd voor ik 'voelde' dat het mijn kind was. Daarna zijn er paniek en angstaanvallen gekomen, extreme hyperventilatie en een depressie. Dit heb ik heel lang redelijk goed voor mezelf kunnen houden zodat mijn omgeving dacht dat ik toch wel goed in mijn vel zat.
    Toen de kleine 3 maanden oud was zijn we gaan verbouwen in een nieuw huis, heeft geduurd tot zij een jaar oud was. Dit was voor mij de genade slag. Woningmarkt stort op dat moment in en we zaten een jaar lang met dubbele woonlasten en een mega verbouwing en mijn borstvoeding stopte ermee en kind wilde geen fles...en toen kwam ik dieper te zitten. Ik kreeg echt een psychose, compleet met geluiden en hallucinaties. Toen heb ik een afspraak gemaakt met de huisarts. Eerste keer in een nieuw dorp en gelijk met zoiets ;)
    Ik heb ervoor gekozen om naar een psycholoog te gaan die tevens ook hypnotherapie gebruikt en ben i.c.m. fysio behandelingen voor mijn verkrampte lijf in een aantal maanden tijd uit de put gekomen. Geheel zonder medicatie. Huisarts wilde gelijk medicatie voorschrijven maar in overleg met de psycholoog heb ik dit niet gedaan, kon altijd nog als ik er op eigen kracht niet uit kwam.
    Nu, 5 jaar later, zit ik goed in mijn vel. Maar ik ben onverwacht zwanger van ons tweede kindje...ik heb een moment gehad dat de paniek om mijn hart sloeg of ik opnieuw naar die afschuwelijke diepte zou gaan zakken straks na de bevalling. Ik hoop van niet en probeer er niet bewust mijn angst of focus op te richten. Wel heb ik me voorgenomen om bij de eerste tekenen direct weer een afspraak te maken bij de zelfde mevrouw. Zij heeft echt een omslag voor mij gemaakt met haar hulp en ik ben haar daar nog steeds dankbaar voor, geweldig mens.
    Ik hoop voor iedereen dat het bij een volgend kindje niet weer gebeurt en dat we gewoon kunnen genieten.

13. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Ik heb 6 maanden na Dinand zijn bevalling een depressie gehad. Meteen aan de slag gegaan met maatschappelijk werk. Dat leek goed te gaan. In oktober 2010 als donderslag bij heldere hemel een positieve test in mijn handen. Ontzettend blij en dankbaar, maar de angst en paniekaanvallen werden erdoor overschaduwd. Maatschappelijk werk heb ik na 3 maanden afgesloten.

Maar helaas stortte ik na 2 maanden weer opnieuw in. Ditmaal vonden zowel ik als mijn man het welletjes. Ik genoot nergens meer van, huilde dagen aan 1 stuk door. Ik belandde binnen een dag bij de crisisdienst. 1 week later begonnen met het slikken van anti depressiva.

De eerste weken waren een hel. Ik heb nog nooit zo strak gestaan van de spanningen. Maar na 4 weken werd het beter. Na 5 weken kon ik weer lachen, en na 6 weken voelde ik me oude ik weer. Heel even dacht ik dat ik nooit meer zou kunnen huilen. Was echt overgelukkig haha.

Na de zwangerschap van Fabiënne heb ik nog een half jaar vele gesprekken gehad. Degene die uiteindelijk alles uit me kon trekken was een psychotherapeut. 10 minuten babbelen, en bam, een stortvloed aan tranen. Sindsdien ben ik stabiel.

Ik heb nog steeds de anti depressiva. Ooit hoop ik daar vanaf te komen. 2 weken voordat ik wist dat ik zwanger was, heb ik een half pilletje afgebouwd. Voelde me de eerste weken fantastisch, maar met 9 weken toch wel een flinke dip gehad. Volgens vk een piek van het HCG hormoon, en ging dat ook vanzelf weer goed komen. En dat klopt. Ondertussen bijna 15 weken zwanger, en ik voel me weer goed.

Mocht het zo zijn dat ik me rond de 22 weken toch weer depri ga voelen (waar ik niet vanuit ga) dan twijfel ik ook niet om toch het halve pilletje wat ik afgebouwd had, er weer bij te doen.

Ik moet ook zeggen dat ik er nu niet meer bij stil sta dat ik AD gebruik. Het beheerst mijn leven niet meer, dat deed het bij de zwangerschap van Fabiënne wel. Bang dat het kindje een afwijking zou hebben, bang dat de zwangerschap vanwege de AD mis zou gaan. Dat maakt ook wel nu dat ik zoveel meer kan genieten.

Deel Deze Pagina