Angst voor wat kan gebeuren

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door beauty2012, 24 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Lezen terwijl mijn dochter in het zwembad ligt dat doe ik echt niet (mijn dochter heeft haar A en B diploma en gaat bijna afzwemmen voor C). Dat is niet overbezorgd vind ik. Ze is nog maar 5 en ja, ze kan zwemmen maar kom op, hoeveel kracht hebben ze nou helemaal op deze leeftijd?!

Spelen in de buurt; wij wonen in een gebied aangeduid als "woonerf". Ze mag alleen voor de deur spelen en alleen naar het speeltuintje aan de overkant van de straat. Als ze alleen speelt kijk ik regelmatig uit het raam of ik haar zie. Ik probeer haar te vertellen dat wanneer ze bij een vriendinnetje naar binnen gaat dat ze moet komen vertellen.

2. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Iets met 'loslaten'. Daarnaast moet je als ouder ook goed weten welke verantwoordelijkheid jij je kind wel en niet kan geven. Voor een kind van 4 jaar niet zo veel.
    Vind het ook lastig daar een weg in te vinden. Aan de ene kant wil jij je kind het vertrouwen geven dat ze alleen kunnen spelen buiten met vriendjes, maar aan de andere kant ben jij wel de verantwoordelijke ouder en is je kind te jong om echt los te laten.
    Er zijn genoeg ouders die hun kind al jong veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid geven. In veel gevallen gaat dat ook goed...... Doen waar jij je prettig bij voelt zonder direct de overbezorgde ouder te zijn. Ik probeer wat te 'oefenen' daar zoontje het idee te geven dat ik hem de ruimte en vrijheid geef, dat hij het idee heeft dat ik hem verder niet zie, maar ondertussen hou ik hem wel degelijk in de gaten.
    Dan zie ik wel eens dat hij de grenzen opzoekt en daar ook wel overheen gaat. Ik grijp alleen in indien er echt gevaar dreigt (tot nu toe niet). Als hij dan weer bij mij is vraag ik wat hij heeft gedaan. Meestal is hij daar eerlijk over. Soms sturendewijs omdat ik heb gezien dat hij iets heeft gedaan wat eigenlijk niet mag (speeltuin verder weg/ over de grote straat gefietst). Dan is hij ook eerlijk.

Blijf het lastig vinden hoor, is denk ik iets waar je samen in moet groeien....

3. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.552
    3.057
    113
    Ja ik heb dat heel erg.

In de auto bang dat we een aanrijding krijgen.
    Dat er dan 1 overblijft.

Bang dat ze iets gebeurt, thuis is dat een inbraak.
    Buiten een ongeluk of ontvoering.

Slaat nergens op natuurlijk 😏

Deel Deze Pagina