Tja, je leest en hoort er geregeld over. Ook op het schoolplein hoor ik het regelmatig vallen. Echter is het niet in de DSM opgenomen dus bestaat het wel echt? En hoe werd het vroeger dan genoemd? Bestaat het wel? Even wat vragen due zo ineens opkwamen
Volgensmij zijn er allemaal benamingen voor. https://www.nieuwetijdskind.com/sterrenkinderen-eigenschappen-ben-ik-een-sterrenkind/ Het ene kind is gewoon gevoeliger voor prikkels van buiten af dan het andere. Het ene kind kan zich er voor afsluiten de ander niet. Dat is iets waar je rekening mee kan houden. Ik was zelf als kind heel erg open. En dat is voor mijn ouders best lastig geweest. Ik had moeite met de drukte om me heen, nam heel veel in me op en kon me maar moeilijk afsluiten. Ben dus ook heel blij dat mijn zoontje een heel evenwichtig en gemakkelijk jongetje is. Sommige mensen zeggen dat het kan helpen een kindje dat snel overprikkeld is wol/zijden kleertjes aan te trekken. Dat zou als een beschermend laagje werken. Of het zo is geen idee.
Hooggevoeligheid lijkt ook veel op ADHD. Wij hebben ook het vermoeden van hooggevoeligheid bij onze zoon, maar zijn nog in gesprek met de schoolarts. Dit loopt via school.
Hooggevoeligheid is ook geen ziekte natuurlijk, dus staat het niet in DSM. Volgens mij moet je het meer zien als een soort karaktertrek. Net als creativiteit, doorzettingsvermogen, verlegenheid... etc. Dus net zo goed als bijvoorbeeld verlegenheid bestaat, bestaat hooggevoeligheid. En hoe werd het vroeger genoemd? Ligt eraan hoe het zich uit, denk ik: sommige kinderen worden druk van alle prikkels, dus die waren "druk", sommigen trekken zich juist terug, dus die waren "stil", anderen zullen "huilebalken" zijn geweest omdat ze vooral emotioneel gevoelig zijn, of "opmerkzaam" als ze veel zien, ruiken en horen en daar goed uiting aan kunnen geven enzovoort.
Zijde lijkt me prima, maar wol? Ieks! Zowel ik als mijn oudste dochter zijn heel gevoelig voor prikkels. Ook lichamelijk. Labeltjes in kleren, sokkennaadjes, dat soort dingen... worden we echt helemaal gek van. En ook wol kunnen we geen van beide aan ons lijf verdragen. Dus dat is in ons geval in ieder geval geen oplossing
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe het zich uit. Mijn ex-man heeft ADHD en was mega druk, vergat veel was mega impulsief. Onze dochter is hooggevoelig, kan haar emoties, of dat verdriet if blijdschap is lastig onder controle houden. Vindt nieuwe dingen heel spannend en heeft dan echt even hulp nodig. Trekt zich op drukke momenten terug en zoekt dan haar eigen rust op.
Onze dochter is ook erg gevoelig. Idd labeltjes van kleding e.d. Ook met dit weer wil ze perse een hemdje aan onder een shirt/jurkje. Ook qua geluiden, eten, is ze gevoelig. Ze heeft veel oog voor detail, en is vol fantasie en creatief.
Van mijn dochter wordt gezegd dat ze hooggevoelig is, ik was zeer sceptisch (zoals ts) Ik heb via de bieb een boek over het hooggevoelig kind gelezen en herken echt veel. Daardoor kan ik soms ook anders en beter reageren. Het staat niet in dms omdat het geen aandoening is, maar gewoon zijn zoals je benT. Vroeger was er geen naam voor, misschien wel omdat kinderen toen gewoon druk, gevoelig, stil waren zonder dat dat als anders werd gezien. (Wat ik in een aantal gevallen ook gewoon beter vind, want wie bepaald de norm. )
Oh dat ben ik met je eens hoor. Vaak als een kind even druk is (vaak door prikkels) dan wordt er gezegd het kan wel ADHD zijn, maar hooggevoelig is ook een mogelijkheid. Ik bedoelde het meer op die manier.
Hooggevoeligheid is geen stoornis. Daarom staat het niet in de DSM. Maar als er heel erg verkeerd mee om gegaan word dan verhoogd het wel de kans op een stoornis.
Hooggevoelige mensen zijn vatbaarder voor angst, depressie, trauma. Maar het is absoluut niet zo dat als je 1 ding verkeerd doet het al veroorzaakt word. Dat was de enige link die ik kon bedenken tussen de DSM en hooggevoeligheid.
Ik ben een schorpioen. Staat niet in de DSM, besta ik dan wel echt? Ik begrijp niet zo goed wat je met dit topic wil? Het is geen stoornis, het is een eigenschap, een die ook enorm veel voordelen kan hebben. Het is iets wat in verschillende vormen kan voorkomen (fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel) en zich kan uiten in verschillende vormen (bijvoorbeeld woede-uitbarstingen, drukte, vermoeidheid, huilen) en bij geen enkel persoon uit zich dat op dezelfde manier. Wat het in ieder geval niet is is iets wat op te lossen valt met een bezoekje aan een psycholoog en een pilletje