Hoi! Bij de eerste heb ik een keizersnee gehad omdat het kleintje niet in wou dalen. het is nu de bedoeling om normaal te gaan bevallen.. ik ben nu net overtijd dus er kan nog van alles gebeuren natuurlijk maar de gyn zei dat als het niet vanzelf komt ze gaan inleiden. Ik heb hier dus eigenlijk alleen maar verhalen over gelezen dat dit gevaarlijk kan zijn etc. Ik heb hier dus eigenlijk zelf ook geen goed gevoel bij en merk dat ik steeds gespannender word als ik er aan denk dat ik ingeleid ga worden. zo ga ik dus niet lekker de bevalling in. ik heb ook steeds het idee dat er wat mis zal gaan tijdens de bevalling en baal erg dat het nog steeds niet vanzelf begonnen is. Wie is er ingeleid bij een 2e terwijl de eerste keer een keizersnee was. hoe is dit gegaan? moet ik me echt druk maken of zijn het gewoon hormonen!!!! of zou ik aan kunne geven bij de gyn dat ik dit geen fijn idee vind en dan liever voor een geplande keizersnee ga? mocht de baby er volgende week nog niet vanzelf uit komen. Alvast bedankt!
Ik heb zelf geen ervaring met inleiden. In 1e instantie was het wel de bedoeling dat ik de 2e keer vaginaal zou bevallen, maar de baby bleek weer te groot voor mijn bekken (daarom was de 1e een spoedks, bij het persen bleek ze niet te passen!) en werd bij de 2e een geplande keizersnee geopperd. Wat ik van vrienden weet, is dat ze niet kunnen inleiden zoals bij andere vrouwen. Dit gebeurt nl. meestal met gel en kan zeer heftig worden en gevaarlijk zijn voor je litteken. Meestal leiden ze in met een soort ballonnetje met water wat de baarmoedermond week moet maken. Bij een vriendin hebben ze dit 3 dagen geprobeerd en toen lukte het niet en werd het alsnog een keizersnee. Ik had met de gyn vantevoren afgesproken dat als ik vaginaal zou bevallen, de ontsluiting vlot moest gaan en uit zichzelf (bij de oudste dus 36 uur over gedaan met wee-opwekkers vol open). Praat erover met je gyn en vraag wat en hoe ze het precies willen doen. Stel jezelf ook een termijn:zoveel uur proberen en anders alsnog een keizersnee, zodat het niet eindeloos ploeteren wordt. Succes!
Ik zou het eens met je gyn bespreken. Ik heb bij de eerste ook een ks gehad. Mijn gyn zei dat als de bevalling van de 2e op tijd zou beginnen (rond 38 weken) dat ik dan eventueel wel vaginaal zou kunnen bevallen. Voorwaarde was dat de baarmoeder al wel verweekt was. Het verweken middels prostaglandines brengt volgens mij een verhoogd risico op scheuring van de baarmoeder met zich mee als je al een keer een ks hebt gehad. Dat doen ze dus over het algemeen niet. Maar op zich kunnen wee opwekkers wel als je baarmmoedermond al verweekt is. Ik begreep dat het ook afhankelijk is van meerdere factoren. Omdat onze 2e weer erg fors is, krijg ik weer een geplande ks. Bij een verwacht gewicht van 4 kilo of meer kiezen gyns vaak voor een geplande keizersnede. Ook als jij als moeder wat ouder bent (>35 jaar) of de ks van de vorige vrij vers is (weet niet precies hoe lang, volgens mij binnen 1,5 jaar) wordt er vaak ook weer voor een nieuwe ks gekozen.
bedankt voor jullie reacties.. morgen heb ik weer controle dus zal het voorleggen aan de gyn. heb er gewoon echt geen fijn gevoel bij. onze eerste woog dik 8 pond en ongeveer 3 weken geleden schatte de gyn deze baby op 7 pond. en daar zie ik ook best wel tegen aan dat het misschien weer een flinkerd gaat worden. maar is het ook zo dat je kan kiezen tussen vaginaal of keizersnee als je een eerdere keizersnee hebt gehad? voor als het niet spontaan komt zeg maar. of moet je beslist eerst vaginaal proberen?
Inleiden geen ervaring mee. Wat ik hoorde was dat je geen wee-opwekkers mocht hebben na een ks. Bij de tweede ben ik vaginaal bevallen. Na het zetten van de ruggenprik vielen de weeen weg en ik heb toen wel wee-opwekkers mogen hebben via het infuus (en dat hielp, haha). Ze mogen je geen week-makers geven voor je baarmoedermond omdat diezelfde weekmakers ook het litteken week maken en dat is nou net niet de bedoeling....
Mijn zoon is geboren dmv een spoedkeizersnee. Na een scan van mijn bekken mocht ik het bij mijn dochter normaal proberen. Zij is op 40+6 geboren, vaginaal. Ik ben niet ingeleid geweest, maar heb wel een baxter gekregen toen de weeën al begonnen waren, omdat de weeën niet opschoten. Dit zal wel hetzelfde niet zijn als die gel. Mijn gyn heeft me ook niets gezegd over dat het niet mocht na een ks, dus weet het niet echt. Maar ik zou zeker met haar overleggen in jou plaats, want zo kan je niet lekker naar de bevalling toeleven natuurlijk! Succes.
en een evt mogelijkheid om vliezen te breken? is daar al naar gekeken? die hebben ze bij mij nl op nr1 staan... maar de boel down under is er klaar voor, ze vonden het vorige week alleen nog te vroeg
Mijn eerste woog 10 pond en is na een spoedks geboren. De tweede zou weer zo zwaar worden, maar ik moest het sowieso gewoon proberen. Zou het niet spontaan beginnen (was bij de eerste zo), dan zou ik worden ingeleid. Van een geplande ks was geen sprake, dus het ligt heel erg aan je gynaecoloog.
Ik heb een geplande keizersnede gehad en mag kiezen voor vaginaal of een keizersnede mijn gynaecoloog adviseert zelf de keizersnede en heeft al een datum met mij besproken Een weekje eerder wordt er nog gekeken of er toch nog ingeleid kan worden, maar hij wil dit absoluut niet met gel of een infuus doen... de enige optie is (als alles een beetje rijp zou zijn) om mijn vliezen te breken!! Hij zegt dat via infuus en/of gel het litteken kan scheuren.
ik heb bij mijn 1e een KS gehad en bij de 2e liep ik ook overtijd. Met 41wk had ik 2cm ontsluiting en mocht ik zelf kiezen of ik ingeleid wilde worden. Ik koos voor inleiding. Ik wilde gewoon vaginaal bevallen omdat het hoofd niet groot zou zijn en de kleine er goed voor lag. (1e was groot en sterrekijker) Bij een inleiding na een KS gebruiken ze een katheter met een ballonnetje. Dat brengen ze in en dan blazen ze het op zodat de ontsluiting vordert. Wanneer het ballonnetje er uitvalt (omdat er voldoende ontsluiting is, geloof 4cm) dan kunnen ze de vliezen breken. Later evt weeopwekkers geven. Dit alles was bij mij uiteindelijk niet nodig omdat ik de volgende dag na de controle tijdens de inleiding al 4cm ontsluiting had. Het breken van de vliezen was al voldoende om goede weeen te krijgen. Helaas wel weer uitgelopen op een KS omdat het persen niet genoeg vorderde (weer 8 pond en uiteindelijk weer een sterrekijker en ben daar blijkbaar echt niet op gebouwd)
Eerste was een geplande KS i.v.m stuitligging. Ons 2de kindje lag "normaal" op een gegeven moment. Bij 40+4 dagen hebben ze gekeken of ze me konden inleiden i.v.m. grote van het kindje. Ik zat pot dicht. Mij is verteld dat ze niet met gel gaan inleiden bij een eerdere ks. Ik moest eerst zelf ontsluiting hebben en dan konden ze me pas helpen. Uiteindelijk hebben we samen gekozen voor een ks omdat de kleine blijkbaar geen zin had om te komen en de artsen zoiets hadden van als we je langer laten lopen moeten we ook een ks doen aangezien het dan waarschijnlijk niet meer zal passen.. Je zal dus eerst ontsluiting moeten hebben voordat ze maar iets kunnen...