Hallo allemaal, Ik heb een vraagje en hoop dat iemand mij duideijkheid kan geven. Ik heb een grote angst om over te geven. Dat klinkt voor veel dames misschien vreemd, maar ik raak volledig in paniek. Dit heeft me eerst ook tegengehouden om te proberen zwanger te raken. Eindelijk is de wens groter geworden dan de angst en ben ik inmiddels 5 weken en 3 dagen zwanger. Nou lees ik overal dat de eertse symptomen misselijkheid is. Ik heb misselijkheid en overgeven aan elkaar gekoppeld, in mijn hoofd is het ene het gevolg van het andere. Maar ik vraag me af hoe groot de kans is dat ik daadwerkelijk tijdens de zwangerschap over moet geven. Misselijkheid is ook niet leuk, maar dat gaat nog. Kan iemand mij hierbij helpen? Alvast bedankt!
Hoihoi , Wat vervelend dat je zon grote angst hebt om over te geven. Het is per persoon erg verschillend of je wel of niet moet overgeven , ik heb niet moeten overgeven door de zwangerschap. Misselijkheid heb ik wel vrij veel last van maar dat hoeft dus niet persee samen te gaan met overgeven. Succes in ieder geval enne gefeliciteerd!
Volgens mij heb ik hier ook ooit een tpoic over geopend, moet je anders even de zoekfunctie gebruiken. Maar ik vond het dus ook doodeng! Bang voor misselijkheid en dus overgeven.. Ook door mijn overgeef fobie, logisch Ik ben wel misselijk geweest, behoorlijk zelfs maar heb nog nooit overgegeven. Je hoeft echt niet altijd over te geven als je misselijk bent, zelfs niet eens misselijk te worden. Als je wel wat misselijk begint te worden hielp mij het om een droog crackertje te eten, dan voelde het al wat beter. Ik heb het ook aan de huisarts voorgelegd en heb pilletjes gekregen tegen misselijlheid en overgeven die je tijdens de zwangerschap mag gebruiken, ik heb ze nooit hoeven gebruiken maar vond het een hele geruststelling dat ik ze wel in huis had. Succes meis! Als je echt heel bang bent zou ik het er met de huisarts over hebben of andere 'hulp' zoeken. Enne, gefeliciteerd met je zwangerschap! Probeer er een beetje van te genieten!
ik ben nu 14 weken en heb geen 1x overgegeven. ik was ook niet misselijk. hoop dat het bij jou hetzelfde is
Bedankt allemaal, Maja82, hoe heten de pilletjes die je gekregen hebt? Ik heb al eens hulp gezocht voor de angst, maar ik heb er eigenlijk bijna nooit last van. Ik heb in mijn leven 3 keer overgegeven, er moet ook veel gebeuren voordat ik misselijk ben. In principe overheerst het mijn leven niet, maar nu wel weer omdat ik zwanger ben. Als ik thuis ben en ik ben misselijk (weeig op de maag) dan kan ik me er wel aardig neergeven. Dan ga ik op de bank liggen en gaat het vanzelf over. Maar op het werk..... kan me dan niet meer zo goed concentreren. Maar ja, zolang ik geen extreme misselijkheid voel, hoop ik maar dat het ook niet komt. Ik denk wel altijd: ik heb anders ook een hele sterke maag, zal dan nu ook wel zo zijn.
Ik ben ook wel misselijk geweest, maar overgeven heb ik nooit gedaan. Gewoon op tijd iets eten. Maar ik zou wel proberen over je angst heen te komen, ik wil je niets aanpraten of je bang maken, maar tijdens de bevalling kan het ook gebeuren dat je moet overgeven, door de druk op je maag. De vraag is ook in hoeverre je er dan last van zult hebben, je bent dan wel met andere dingen bezig groetjes, Snoopy
Herken het wel, thuis vind ik het ook minder erg. Mar zo gauw ik ergens ben en misselijk word.. Of alleen al bang ben om misselijk te worden. Heel vervelend! Moet zeggen dat het nu een stuk beter is geworden. Heb geen idee hoe die pilletjes heten, ze zitten ergens in een tas, zal ze vandaag es gaan zoeken.
Hoi, Hier nog eentje met angst om over te geven oftewel emetofobie. Bij mij is het vrij extreem geweest, hoewel ik dus in mijn leven ook slechts 3 keer heb overgegeven (wat ik me herinner toch). Ik was ook heel bang voor de misselijkheid en het overgeven die bij een zwangerschap horen. Bij mijn eerste zwangerschap (die na 9 weken mis ging) heb ik wel een paar keer paniek gehad omdat ik misselijk was. Nu ben ik ondertussen 33 weken zwanger en de eerste 3 maanden was ik wel misselijk maar ik heb nooit moeten overgeven. Ik merkte dat het over ging als ik iets at (dus ik ben in het begin vrij snel aangekomen). Deze zwangerschap is voor mij een hele goede confrontatietherapie geweest, want ik heb nu geleerd wat echte misselijkheid is en ik hoop dus dat ik daardoor nu niet meer zo snel ga denken dat ik misselijk ben. Voor mijn zwangerschap voelde ik me altijd misselijk bij sociale evenementen enzo, en als ik alleen thuis moest zijn ook. Nu gaat dat stukken beter! Je kunt het ook positief zien als je misselijk bent. Het is vaak een teken dat het goed gaat met de zwangerschap. Toen ik bij het eerste een miskraam kreeg, had zich dat eigenlijk al aangekondigd doordat de misselijkheid weer over was gegaan. Als je meer over je angst wilt praten/schrijven om deze zwangerschap door te komen, kun je misschien eens een kijkje nemen op www.stichtingemetofobie.nl. Zelf ben ik al jaren lid van dat forum. Veel succes met je zwangerschap, ik wens je een misselijkheidsloze zwangerschap toe! juni
Trouwens: in het begin van mijn zwangerschap nam ik wel pilletjes tegen de misselijkheid, nl. postafene (niet meer dan 2 per dag). Emesafene schijnt ook goed te zijn. En kleine dingen eten tussendoor helpt ook.
Kleine lichte hapjes tussendoor nemen, bijvoorbeeld iets van crackers. Dit helpt enorm goed tegen misselijkheid. Ik heb in mijn hele zwangerschap niet een keer hoeven over te geven.
Hoi Juni, Het is inderdaad een gede confrontatie. Ik was vaak misselijk van spanning. Heb het gevoel nu ik zwanger ben dat ik me rustiger voel. Kan me thuis ook erg goed neergeven als ik misselijk ben. Heber alleen nog last van wanneer ik ergens anders ben. Op het werk bijvoorbeeld, waar ik toch 8 uren per dag zit! Ik ben vooral bang (omdat ik zo weinig ervaring heb) dat ik het niet aan voel komen. Ik denk nu al snel dat het gaat komen terwijl dat dus de laatste jaren niet meer gebeurd is. Ik hoop inderdaad dat de misselijkheid, maar vooral het overgeven me gespaard blijft. Maar aan de andere kant is het misschien alleen maar goed en kom ik er op deze manier een beetje vanaf Over de site die je aanbeveelt, daar heb ik een lange tijd geregeld op gezeten, maar eigenlijk heb ik er anders bijna geen last meer van. Alleen nu ik zwanger ben, maar daar wordt er weinig over geschreven op die site!
Op die site is er nu een nieuw gedeelte, emetofobie en kinderen. Misschien kun je daar een topic openen. Ik snap het wel hoor dat je er op je werk meer last van hebt, dat was bij mij ook altijd zo (momenteel ben ik werkloos).
Ik was vanaf de zesde week tot ongeveer de twaalfde week misselijk, rond de tiende week werd dit al wel minder. Heb niet overgegeven dus het hoeft niet!
Hoii.. Ik ben tijdens mn zwangerschap hoostens 1 of 2x misselijk geweest maar ik heb nooit over gegeven tijdens mn zwangerschap. Ik denk dat je als je misselijk bent je gedachten ergens anders op moet richten misschien helpt dat om wat te relaxen want als je je druk erover maakt laat je lichaam het er vaak nog erger maken. (ik hoop dat je er wat aan hebt) xx Celina
Ik ben wel ontzettend misselijk en heb zowat iedere ochtend overgegeven de afgelopen twee weken, alleen thuis. Iedere ochtend behalve in het weekend. Ik heb gemerkt dat als ik wat meer tijd neem om op te staan dat het dan veel beter gaat en ik niet hoef over te geven. Ik zet nu mijn wekker een uurtje eerder zodat ik me sochtends niet hoef te haasten. Dwz niet gelijk uit je bed springen, voor je opstaat een crackertje eten enz. Ik ben dan nog wel misselijk maar hoef niet meer over te geven. Als je wel misselijk wordt heb je misschien wat hieraan. Succes.
ik heb van mijn eerste zw.schap niet 1 keer hoeven te spugen,en was alleen wat "hongermisselijk"...bij deze ben ik alleen 's ochtends twee uur aan het kokhalzen maar niet echt supermisselijk en niet spugen
Ik heb ook altijd die angst gehad, en heb me ook altijd volop verzet tegen het overgeven. Nu ben ik een paar keer zó misselijk geweest, dat ik op een gegeven moment gewoon hoopte dat ik eindelijk kon overgeven, dat luchte op. Ben nu ver over die angst heen.
Hoi, Ook ik herken je angst! Ik ben er ook als de dood voor! Gelukkig ben ik tijdens mijn zwangerschap niet misselijk geweest. Wat ook goed helpt is Nux Vomica van dokter Vogel. Dit zijn druppels (homeopatisch, veilig tijdens zwangerschap) die helpen tegen misselijkheid en bij spanning. Deze helpen mij ook heel erg! Misschien een tip.
Ik ben ook vaak bang om te moeten overgeven (of nog erger; anderen te zien overgeven), maar het gekke is dat ik het heel erg vind meevallen op het moment dat ik het echt moet doen. Misschien is mijn angst niet te vergelijken met de jouwe, maar bij mij was het echt zo dat wat ik mij voorstelde veel erger was dan hoe het in het echt is. In de eerste weken ben ik veel misselijk geweest en heb ook een paar keer moeten overgeven, maar ik vond dat toch niet zo'n ramp als ik van tevoren had gedacht. Tegen de tijd dat het er echt uit wil komen, wil je toch niets liever dan spugen... maar ik realiseer me dat als het echt een fobie is, het wel een stuk moeilijker kan zijn dan het voor mij was! Veel sterkte in elk geval en gefeliciteerd met je zwangerschap!