Wanneer weer sex na je bevalling?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door carretje25, 23 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carretje25

carretje25 Actief lid

16 apr 2006
    161
    0
    0
    Hoi....

Even een vraagje; wanneer mag je weer met elkaar naar bed na een bevalling? En ik wil graag een spiraal laten plaatsen, vanaf wanneer mag dat? Ik ben 4 weken geleden bevallen.

Alvast bedankt voor het antwoord!
    Groetjes Carretje

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Carretje,

je mag sex hebben als jij dat weer wilt en er aan toe bent. Het spiraaltje kun je het beste laten plaatsen zo'n 10-12 weken na de bevalling, dan geef je je baarmoeder namelijk de kans om weer helemaal de normale grootte en bekleding te krijgen. Tot die tijd andere anticonceptie gebruiken, bijvoorbeeld condooms.

Mirjam

3. carretje25

carretje25 Actief lid

16 apr 2006
    161
    0
    0
    Hoi Mirjam...

Bedankt voor je antwoord. Ik heb af en toe nog wel wat bruine afscheiding, maar dat kan dan geen kwaad als we "het" weer zouden doen? Ik dacht namelijk dat je 6 weken moest wachten na je bevalling dus vandaar mijn vraag.
    Is het plaatsen van een spiraaltje trouwens pijnlijk na een bevalling?
    Nogmaals bedankt voor je antwoord!
    Groetjes Carretje

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Carretje,

je hoeft niet per se te wachten met gemeenschap tot 6 weken hoor. Wanneer jullie er allebei weer zin in hebben, mag het gewoon. Gebruik de eerste keer wel wat glijmiddel, omdat het toch allemaal weer een beetje de eerste keer is en je kunt wat droger zijn dan anders. vooral wanneer je nog borstvoeding geeft.
    Een spiraaltje plaatsen na een bevalling is eigenlijk de beste tijd om het te doen. Ook na 10-12 weken staat je baarmoedermond nog een stukje open namelijk en dan is het plaatsen een stuk minder ongemakkelijk. Maar het scheelt sowieso van persoon tot persoon. Sommige vrouwen hebben nog nooit een bevalling gehad en vonden het plaatsen enorm meevallen en andere vrouwen die al wel een bevalling hebben gehad, kunnen het toch wat pijnlijk vinden.
    Maar de kans op het minste pijn is toch (3 maanden) na de bevalling.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina