Angsten van mijn kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mowtom, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Pffff heb ik net mijn zoontje uit zitten leggen dat hij niet meer bang hoeft te zijn voor bijen en muggen omdat het te koud is geworden voor die beesten. En dat die er alleen maar zijn in de zomer....vliegt er hier net luid zoemend een bij binnen?!?!?! :cool:
    Gelukkig is mijn zoontje nog op school hahahaa...

Maar dan kom ik wel bij mijn volgende punt....is jullie kind soms ook zo angstig? En wat doe je eraan?
    Mijn zoontje heeft het sinds een tijdje. Hij gaat nu zo'n 2 maanden naar school en sindsdien is hij bang op zijn kamer. Is bang om te dromen zegt hij en kan van alles benoemen waar hij dan bang voor is; bijen, muggen, dino's, draken die vuurspugen enz....

Ik kan hem tot ik een ons weeg uitleggen dat hij niet bang hoeft te zijn maar ik heb het idee dat dat niet de oplossing is....
    Iemand nog ideeen? Hoe ik hem minder bang kan krijgen??

ps mijn zusje zei al een dromen vanger kopen, maar ja ik kan daarmee toch niet voorkomen dat hij droomt?!?!?! Dan lieg ik hem voor als hij vervolgens wel droomt!

2. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

11 jun 2011
    1.143
    12
    38
    Uden
    Als mijn zoontje bang is, zeg ik tegen de draken dat ze naar buiten moeten gaan. Meestal werkt dit wel, maar mijn zoontje is wel iets jonger.

3. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier een peutermeisje die af en toe flink last heeft van de 'peuterangsten'. Het begon toen ze zo'n 2,5 jaar was. Ze is nu 2 jr en 9 maanden Dit is heel normaal op deze leeftijd. Vooral van enge dingen op tv of in verhaaltjes kan ze heel bang worden, wat zich dan met name 's nachts uit. Dingen als monsters en draken etc jaag ik weg, of ik zet een knuffel bij haar en zeg dat de 'monsters, draken etc dan niet bij haar komen. 's Nachts lees ik nog een klein(niet eng) verhaaltje en krijgt ze nog een flesje warme melk. En dan gaat het meestal wel weer. Ik probeer ook wel 'enge' dingen een beetje te vermijden.
    Ze heeft het vooral als ze 's middags niet geslapen heeft.

4. Tamale

Tamale Niet meer actief

Ga vooral met de fantasie van je kind mee. Zeg nooit dat hij er niet bang voor hoeft te zijn of dat bijv draken niet bestaan. Voor hem zijn ze wel degelijk echt! Doe dus net alsof je de draken etc verjaagd en ze niet weer terug komen.
    Succes!

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nee hier totaal niet, ze slaat juist weer helemaal de andere kant op en is echt bang voor niks.. is ook niet makkelijk. Rent heel leuk voor de grap nog voor een auto langs en roept dan nog lachend ´gevaarlijk!´ of gaat lopen klikken op youtube en komt op de meeste nare fimpjes terecht waar ze dan ook dubbel om ligt.

Krokodillen zijn niet echt, monsters ook niet, Sinterklaas en zwarte piet zijn ook niet echt.

Wacht soms weleens op een terugslag want vind het soms zo raar.

6. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'peuter en kleuter'.

7. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Ja dat ik de enge dingen heb weg gejaagd heb ik ook wel eens gedaan. Maar ja mijn mannetje is 4 en trapt niet overal meer in.... Ik zeg in ieder geval niet dat het niet bestaat want ja voor hem bestaat het wel degelijk.

8. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    Pfff lastig hoor!! Tja je kan misschien proberen die dromenvanger, maar dan wel met een slag om de arm?? En de deur open op zijn kamer, misschien dat dat scheelt? Nou hopelijk slaapt je mannetje snel weer door zonder al die enge dromen en dan heb jij ook je nachtrust weer terug.

Xxx

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Deur open is geen optie...aangezien de katten dan op zijn kamer komen en hij nog meer van slag is vrees ik...
    Nou de afgelopen nachten gaat het goed...dus hopelijk zet deze trend zich door! ;)

10. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    oow ja is geen optie, ehm, nou hopelijk dat de fase over is en dat ie weer lekker gaat slapen!

xxx

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb mijn kind geleerd om boe te zeggen tegen zaken die hij eng vindt. Dus als er een enge krokodil is moet hij gewoon boe zeggen. Wij proberen hem daarmee een mate van invloed te geven op zijn angsten. Ik merk dat dat een positief effect heb op de imaginaire angsten.
    We hebben ook een boekje over een bang monstertje, daarin komt naar voren dat iedereen wel eens ergens bang voor is. Dat vind ik ook een fijne boodschap, het geeft een beetje aan dat je angsten kunt confronteren, maar ook hulp mag vragen.

Deel Deze Pagina