Wij hebben ook een pup van 5,5 mnd. Ik had in het begin hetzelfde gevoel dan jij hebt!! Paniek en zo'n overweldigend gevoel (ik zet hem op MP!!!). Nav de puppycursus zoveel rustiger in m'n hoofd, omdat ik nu beter weet hoe het werkt met pups. Ik vond het bijv zielig, zo lang in de bench! Maar het is juist zielig als ze zo overprikkeld zijn. En puppy's hebben 'nooit' slaapbehoefte, net zo min als een baby of een peuter 'nooit' naar bed wil. Met als gevolg janken, brullen, niks is goed. Zo is het bij een pup ook. JIJ bepaalt wanneer hij in de bench gaat en gaat slapen/rusten. Daar moeten ze eerst wel aan wennen, maar gaat steeds beter.
Ja ik ben ook fan van de bench. De kinderen blijven er af en weg. De onze ligt er overdag alleen in als we lang weggaan en snachts. Maar toen hij kleiner was ook overdag om te rusten. Het is zijn heilige rustige veilige plek! Als wij onze jassen aandoen en hij heeft door dat hij niet meegaat, staat hij kwispelend voor de bench tot ik hem er in laat en gaat hij lekker liggen. Aan het begin had hij het er nog moeilijk mee als ik de kamer uitging en hij zat in de benvh, ik heb toen de aan 4 kanten ‘dicht’ gemaakt door er een doek overheen te hangen (achterkant en bovenkant en 2 zijkanten). En de voorkant bleef open. Daardoor was het kleiner en meer geborgen en voelde hij zich er veiliger in. Dat zou eventueel iets kunnen zijn dat je kunt proberen, er echt zijn veilige plekje van maken.
Ik denk dat je het prima doet! Enige tip wat ik wel heb is zorg dat jullie toch wat vaker weg zijn. Begin daar op tijd mee. Schoonmoeder is altijd thuis, werkt thuis nam de pup overal naar toe. Het beestje is nu bijna een jaar en kan geen moment alleen zijn.
Ja gaan er morgen mee beginnen. Op een moment dat hij moe wordt leg ik hem met een kluifje in de bench en loop even achterom een rondje en ga na 2 min via buitendeur weer terug
Wat grappig! Hier ook! Ik deed er dan een bamboe hydrofiele doek overheen (voorkant en zijkanten, achterkant bij de muur liet ik open voor de luchtcirculatie). Zo eentje van Aden + Anais. Gelijk een veilig holletje. Werkte perfect
Ik wilde net schrijven dat ik wel eens gelezen heb dat pups ook overprikkeld kunnen zijn en dan inderdaad doorgaan en steeds wilder worden ed. Dan moet je ze begrenzen. Onze fokker raadt aan om een deken over de bench te leggen en die sowieso ergens te zetten waar ze zo min mogelijk prikkels krijgen.
Dit klopt wel merken wij. Als Joep overprikkeld raakt wordt hij bijterig en er niet leuker op. Merk dat we dat steeds maar gaan signaleren.
Je leert hem natuurlijk ook steeds beter kennen. En hij jullie en dan weet hij ook beter waar hij aan toe is/wat er van hem verwacht wordt.