Baby van 4,5 mnd wil overdag niet slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaVanNina, 1 sep 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Student pedagogiek (afstudeerfase)
    Amsterdam
    Hallo!

Ben nieuw en dit is mijn eerste topic hier. De reden is omdat ik me de laatste tijd een beetje zorgen maak over het slaapgedrag van mijn dochtertje (nu ruim 4,5 mnd).

Sinds ongeveer een maand wil ze overdag haast niet meer slapen, hoewel dit eerder nooit echt een probleem bij haar was. In de nacht gaat het over het algemeen wel nog steeds gewoon goed. Ze ligt er meestal tussen 19u en 20u in en slaapt dan door tot ongeveer 07u 's morgens. De laatste paar weken wordt ze echter wel soms nog een keer wakker rond 03u en wil dan een voeding. Als haar fles leeg gedronken is, gaat ze daarna wel meteen zonder moeite weer verder slapen.

Dan overdag dus:

Na het ochtendritueel, wordt ze altijd tussen 10u en 11u weer moe. Voorheen sliep ze dan iets van anderhalf uur, maar tegenwoordig is dat hooguit drie kwartier. Ze lijkt daarna wel weer vrolijk en uitgeslapen...
    In de middag tussen 13u en 14u vertoont ze weer tekenen van vermoeidheid, maar langer dan 20 minuten tot een half uur slaapt ze dan echt niet. Terwijl ze voorheen rond die tijd, toch makkelijk altijd twee tot drie uur kon slapen!
    Als ze wakker wordt en begint te huilen lijkt ze dan ook nog steeds erg slaperig, maar verder slapen gebeurt gewoon echt niet meer bij haar. Als ik haar laat huilen, wordt ze op een gegeven moment gewoon echt hysterisch, met als gevolg dat ze daar alleen maar meer overprikkeld van raakt. Meestal haal ik haar dus toch maar weer uit bed, in de hoop dat ze even later extra moe wordt en weer wil gaan slapen....

Maar nee hoor! Madame is veel te nieuwsgierig naar wat wij allemaal doen overdag en wil er continu bij blijven en observeren. Probleem is alleen dat ze wel nog steeds overduidelijk vermoeid is en eigenlijk gewoon vecht tegen haar slaap. Ze kan zich dan ook niet meer alleen vermaken, maar wil constant vastgehouden en heen en weer gelopen worden. Dood vermoeiend voor mij en/of mijn man dus! We komen zo nergens meer aan toe in huis....

Vanaf 16u/17u wordt ze steeds vermoeider en gaat ze steeds meer jengelen en mopperen. Als ik haar in bed leg, zet ze het meteen op een hysterisch krijsen. Soms lukt het om haar toch even te laten slapen met haar speen in haar mond, maar wederom niet langer dan een minuut of 20. Als ze dan weer wakker wordt en niet verder wil slapen, is ze natuurlijk wel nog steeds doodop. Jullie begrijpen zeker wel dat ze daar niet gezelliger op wordt...:(

Vandaag was ik het echt even goed zat en ben ik om 18u maar begonnen met ons vaste avondritueel (alle gordijnen dicht, pyama aan, grote volle fles, knuffelen, liedje zingen, kus en dan slapen). Nina heeft nog wel even gesputterd in bed, maar is daarna als een blok in slaap gevallen en tot dusver ook niet meer wakker geworden. Bijna twee uur eerder dan normaal gesproken, dus ben benieuwd of ze vannacht nog komt en of ze daarna wel weer makkelijk verder slaapt tot morgenochtend....

Maar goed, de laatste drie weken gaat het dus de hele tijd zo moeizaam met alleen die korte hazenslaapjes overdag. Vandaag wel dus voor het eerst dat ik haar voor 19u op bed had gedaan. Ik trok het gewoon echt even niet meer en daarnaast vind ik het dus ook zorgelijk dat ze tegenwoordig nog maar iets van 13/14 uur slaapt per etmaal. Kindjes van haar leeftijd hebben toch nog zeker minstens 16 uur nodig, dacht ik altijd. Ik meende vandaag ook echt iets van wallen onder haar oogjes te zien! Dat komt volgens mij echt door haar slaaptekort.

Meer moeders hier ervaring mee? Zou het gewoon bij een sprong horen en hoef ik me verder geen zorgen te maken? Ze komt immers ook opeens weer regelmatig voor een nachtvoeding, dus het zou best een sprongetje kunnen zijn. Alleen die wallen onder haar ogen, baren me dus toch een beetje zorgen!
    Toen ze overdag nog wel lekker haar slaapuurtjes pakte, was ze iig een stuk beter gehumeurd, dus ik zou blij zijn als ze dat binnenkort gewoon weer oppakt (want het humeur van mama wordt er zo natuurlijk ook niet beter op;)). Hebben jullie nog goede tips?

2. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Mijn zoontje slaapt ook niet echt overdag, (hij is 3 maanden) alleen inderdaad hazenslaapjes overdag. Maar hij is niet oververmoeid, mama daarintegen wel;)

Dat rondgezeuld willen worden dat ken ik plus dat hij zich snel verveeld, ben zowat de hele dag alleen maar met hem bezig. Ben ook nog eens een alleenstaande moeder, dus ik heb het dubbel zo druk.

Ik weet niet of Nina een sprongetje heeft, misschien dat onze babies niet zoveel slaap nodig hebben, alhoewel je zegt dat Nina wel heel moe is.

Nou ik blijf even meelezen misschien dat er wat tips komen.

3. greetie

greetie Actief lid

16 sep 2009
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    herken het helemaal! net hetzelfde hier! maar dan 5 maanden... en hier ist nooit anders geweest. vermoeiend he!? ben benieuwd naar tips... pfff je word er zelf zooo moe van eh? je weet dat als em langer slaapt, em beter gezind is, maar aaaaaaaargh het komt niet verder dan een half uurtje, 2, hoogstens 3 keer per dag! pfffffff

succes!

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    Daniel heeft ook altijd heel weinig geslapen overdag. De nachten deed/doet hij wel goed. Vooral in het begin als daniel dan overdag aan de borst/fles in slaap viel, dat ik hem liet liggen. Vaak had ik ook zoiets van: als je niet wil slapen ga je maar in je box liggen en als je hard gaat huilen je wieg in en de deur dicht.

Nu zijn we verhuisd naar ander schip, wonen nu achterop, dus altijd motergeluid tijdens het varen en daniel slaapt prompt 2x per dag ong 2uur. Ik heb er dus niet veel aan gedaan en de eerste maanden daniel heel vaak bij me op schoot gehad.

Maar ik zat te denken, is zo'n knoopdraagdoek (weet niet hoe het echt heet maar zo'n lange doek die je knoopt en daar je kind in) niet wat voor jullie? schijn je weinig last van te hebben en je kind is bij je en word in slaap gewiegd. Heb er positieve verhalen over gehoord maar zelf geen ervaring ermee

5. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Amsterdam
    We hebben zo'n baby bjorn draagzak. Daar draag ik haar overdag idd ook vaak in. Maar ik moet dan wel ook in beweging blijven, want zodra ik ga zitten, is het brullen geblazen. Slapen doet ze er dus ook niet in, want ze wil gewoon constant om zich heen kijken... Met haar gezicht naar mijn borst toe dragen, is ook geen optie, want ook dan gaat ze alleen maar huilen. Overigens voel ik het met zo'n draagzak om, na een tijdje ook wel in mijn rug hoor!!
    Ze heeft eerder wel altijd probleemloos geslapen overdag, dus ik hoop gewoon dat dit nu alleen even een fase (sprongetje) is. Eigenlijk is het begonnen op het moment wanneer ze 's nachts goed door begon te slapen. Maar ja, heel fijn dat ze dan (meestal) 10 tot 12 uur achter elkaar doortukt, alleen overdag moet er ook nog wat gerust worden he! ;) Ze was zondag precies 19 weken en volgens mij is dat wel net zo'n periode waarin een grote sprong is aangekondigd. Ik kijk het nog wel even aan dus...

btw: wel een geruststelling om te lezen dat er meer moeders met dit probleem kampen... Helemaal als je ook nog eens alleenstaand bent, lijkt het me behoorlijk zwaar!!

Nou, wie weet komen er toch nog wat tips! En anders moeten we maar gewoon blijven hopen dat het vast wel weer een keertje overgaat...

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

#6 Elke1984, 2 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2010
    Ons zoontje heeft ook van die fases dat hij slecht slaapt ('s nachts en/of overdag), denk dat dit vooral met het ontdekken van de wereld te maken heeft... Gaat met drinken ook zo, hij drinkt momenteel ook weer erg slecht omdat hij diréct afgeleid is. Erg vervelend maar weinig aan te doen. Ik ga al elke keer rustig in de slaapkamer zitten.

Als hij al een tijd wakker is, steek ik hem in de draagdoek en ga ik een eind wandelen. Dan valt hij na een half uurtje meestal toch wel in slaap en het is nog goed voor mijn conditie ook. ;)

Wat je baby bjorn betreft; (ik wil geen discussie voeren over goed of slecht voor baby) maar feit is wel dat er meer ergonomische houders bestaan voor de drager zélf. Neem maar eens een kijkje op deze site: SlingoMama: Voorgevormde Draagzak
    Persoonlijk gebruik ik steeds een geweven doek of mei-tai. Met de geweven doek kan ik m'n zoontje uuuuuuren dragen en ik ben rugpatiënte... :)

Edit: die ergonomische carriers of doeken zien er vaak ook véél mooier uit dan een BB. :D

7. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Hier is het ook dikke pret hoor! Maar dan wel al vanaf toen hij 4 weken was.. Op schoot slapen is geen enkel probleem! Maar zodra ik hem in de wieg leg of in zn eigen bedje, dan is het raak. Beneden spelen is ook geen enkel probleem. Als ie maar niet hoeft te slapen!

Achja, zal vanzelf wel beter worden. Ik kom alleen nergens aantoe overdag :D

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M was ook bar. Die sliep echter heerlijk in de draagdoek (is echt anders dan een babybjorn).

9. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    haha om geen discussie idd op te roepen. Heb zelf de bb, en werkt bij mij prima. wel denk ik dat het verstandig is, om hoe moeilijk het ook is, je dochter in haar eigen bed in slaap te laten vallen. geloof dat je ze niet kan verwennen, maar ze kunnen er wel aan wennen. en dat lijkt me nu juist niet de bedoeling.

misschien een andere houding proberen in bed, ik merkte bij mijn zoontje toen hij 3 maanden was, dat hij overdag op zijn buik 30 keer beter slaapt dan op zijn rug. als hij op zijn rug ligt word hij veel eerder wakker (hoort een geluidje, schrikt, gaat wapperen, en wappert zichzelf wakker, op zijn buik kan hij niet wapperen ;) )

zit tegen die tijd wel een grote (lees 4 weken kan het duren) sprong. dus kan ook dat ze daar last van heeft. maar bij mij heeft op zijn buik liggen echt wonderen gedaan!

succes ;)

10. MamaVanNina

1 sep 2010
    40
    0
    0
    Amsterdam
    Bedankt voor jullie tips!! Haar op de buik leggen heb ik ook geprobeerd. Soms werkte dat inderdaad beter, maar sinds dus een week of vier, boek ik daar ook geen succes meer mee. Zodra mevrouw op haar buik ligt, wil ze sinds kort namelijk gaan proberen te kruipen. Wat uiteraard nog voor geen meter lukt (letterlijk en figuurlijk), zodat ze dus alleen maar boos en gefrustreerd raakt en nog moeilijker in slaap valt...

Zucht! Vandaag dus wederom hetzelfde liedje... Tot ongeveer 14u/15u is ze nog best gezellig, maar daarna wordt het al snel een stuk minder leuk. Als ik met haar rondloop, is het goed voor haar en soms lijkt ze dan ook in slaap te vallen, maar zodra ik het lichaamscontact verbreek en haar in bed wil leggen, wordt ze hysterisch. Ik wil haar dus liever ook niet zo vaak in mijn armen in slaap wiegen, want ben bang dat het dan een gewoonte voor haar wordt (als het dat al niet is geworden inmiddels...). Maar ja, een kindje wat de hele tijd zo moet huilen, is ook niet leuk natuurlijk. Vind het zo zielig voor haar!

Ik hou het voorlopig toch even op die beruchte sprong. Hoewel ik het niet altijd zo nauw neem met die sprongen, heeft ze er nu immers toch wel net de leeftijd voor. Wel toevallig dat het uitgerekend in deze periode begonnen is. Ik merk de laatste tijd ook steeds meer dat ze weer nieuwe dingetjes erbij geleerd heeft, dus hopelijk is het binnenkort gewoon over.

Dank voor jullie meedenken! :) En eventuele verdere tips blijven welkom natuurlijk!

Deel Deze Pagina