Hey dames!! Hoe gaat het hier?? Met mij gaat het redelijk.Ik had afgelopen Zondag even een dipdagje.ben gestopt met alle medictaie sinds janajurio en ik heb veel ontwenningsverschrijnselen..in combi met een hele hoge werkdruk, veel stress rondom gezondheid van mijn pap en de kinderwens die maar niet wil lukken was het allemaal ef teveel denk ik..helaas zat manlief in barcelona.. Ik mis dan toch wel heel erg vriendinnen, mijn familie (ik kom niet hier oorspronkelijk vandaan, maar van de andere kant van Nederland). Nu gaat het weer beter..ach ja we hebben allemaal wel eens een dip...Al blijf ik wel last van ontwenningsverschijnselen houden..Enig idee hoe lanfg dit kan duren dames??Is inmiddels al 18 dagen geleden dat ik ben gestopt..en had nog maar een hele lage dosering.. @Paniekertje..hoe gaat het nu met jou??Weer een beetje beter?Ik hoop het voor je!Wat rot dat het wat minder gaat..is misschien idd ook allemaal wel veel...doe maar rustig aan...het is denk ik idd ook beter om er niet zoveel mee bezig te zijn..misschien ben je ook wel een beetje "dwangmatig'bezig met je kinderwens..?Ik merk dat ik er de laagtste tijd ook teveel mee bezig ben..maar ja is lastig he als je iets heel erg graag wil en het lukt niet..wij zijn toch al bijna een jaar bezig.. Ik heb je vanmorgen even een mail gestuurd... @Angelique ook jou heb ik een mailtje gestuurdWas leuk je even op msn te hebben gesproken..Hoe voel je je nu?Ik hoop dat je binnenkort wat meer kunt genieten van het feit dat je zwanger bent..en dat je ansgt niet zo overheerst.. @Zouwoas.. Welkom...Hoe vaak heb je last van paniekaanvallen?Wat vervelend dat je niet naar het zkh durft..maar idd je zukt helaas wel naar het ziekenhuis moeten voor hromoonspuiten..Je schrijft ik heb er de laatste paar maanden last van..nooit eerder gehad?Enig idee waardoor je zo in paniek raakt?? Ik ga ef slapen..ja klinkt raar zo op de dag haha maar ben weer eens erg moe..en heb erge hoofdpijn.Vanavond heb ik een avonddienst dus dan moet ik toch wel goed wakker zijn.. Groetjes Liz
@liz82: ik heb iedere dag een aanval Maar ben wel al een keer alleen op stap geweest en ook binnen in het cafe gaan staan. Ik was een paar maanden gestopt met hormoonspuiten vanwege verhuizing, na die paar maanden ben ik weer begonnen met spuiten en moest om de twee dagen naar het zh. Bij het station werd de bus te vol. niemand kon er nog in of uit en ik zat helemaal achter in. Paniek niet normaal meer. Paar haltes eerder uitgestapt en naar zh gewandeld. daar aangekomen was ik al weer wat rustiger, maar binnen in de hal van het zh ging het weer verkeerd. sindsdien niet meer geweest Ben zelfs 12 kilo kwijt geraakt door dit. Krijg bij aanvallen last van maag en darmen. Eten is al een probleem aan het worden
Hoi ik herken de druk ook die jullie voelen. de wens een kindje te krijgen is zoooooo ontzettend groot. En door die druk ga ik me weer slechter voelen omdat het erover nadenken me weer energie kost. Bij mij is energieverdeling zowieso een punt,. Ik moet dat echt gaan leren, doseren.... Ik ben trouwens 32 dus bij mij voelt de leeftijd nu ook steeds meer als druk.. Tja en de keuze wel of geen AD blijft moeilijk. met heb je minder stress en zonder heb je geen stoffen in je lijf...lastig !! Ik heb nu de ontwenningsverschijnselen van de alprazolam. vermoeiend maar het is te doen. Paniekertje wel goed dat je eevn rust inbouwt voor jezelf hoor ! Knap zo'n keuze te maken !
Hallo, Ik ben ook iemand met een angststoornis en persoonlijkheidsstoornis dwanghandelingen enz. Ben er ruim 3 jaar voor behandeld maar niet alles is weg maar het is leefbaarder geworden. Ik ben vorig jaar 2 keer zw geweest beide keren geëindigd in een mk. Tijdens mijn zw had ik gruwelijke paniekaanvallen zeker bij de 2de. 3 weken lang bijna 24 uur per dag. Ik dacht dat ik gek werd op een gegeven moment had ik iets van laat mij maar dood gaan ik kon niet meer. Kon niks eten of drinken viel erg veel af. Ben daarna naar de poppoli geweest en overleg gehad welke ad ik zou gaan gebruiken ik slik nu citalopram en ben vorige week verhoogt naar 30 mg. Anders gaat het niet lukken. Oxazepam mag je helaas niet gebruiken als je zw bent en ik ben dol op oxazepam als ik in paniek ben. Deze maand gaan we het weer proberen om zw te worden maar vind het dood eng. Ik mag mijn psycholoog altijd bellen als het niet gaat. Maar ja ik zal het toch zelf moeten doen. Sorry voor mijn lange verhaal.
Hoi! @Zouowas Jeetje elke dag een aanval lijkt me echt heel erg vervelend...Maar waar komen die aanvallen vandaan?Waar ben je precies bang voor?heeft het iets met vroeger te maken, of iets anders wat je hebt meegemaakt?Kun je momenteel wel werken dan?Je bent nu onder behandeling van een psycholoog?Het lijkt nu misschien niet zo, maar er komt echt een tijd dat de aanvallen weer afnemen en misschien wel helemaal wegblijven..echt waar! @Tiepetje..ja het is idd lastig he..Iets graag willen en het niet lukken en onzekerheid wat het allemaal met zich meebrengt brengt ook weer nieuwe stress..Wat betreft die energie..ik ben altijd moe...de laatste tijd gaat het gelukkig iets beter.ik heb een tijd gehad dat k dagelijks 2 uur per dag overdag ook nog ging slapen.. Welke ontwenningsverschijnselen heb jij van de alprazolam?Dat is wel een benzo dus je zult wel last hebben misschien van een jagerig gevoel.Nou ja dat hoeft natuurlijk niet, maar ik had dat toen heel erg toen ik stopte met benzo's.Nu ben ik dus gestopt met de ad en ik heb hele rare dromen en steeds zo duizelig..verder is het wel te doen..Maar hoop dat het nu wel een beetje weggaat..ben nu al 20 dagen gestopt..verwacht toch dat het meeste nu wel uit mijn lichaam is.. @Jesse Mag ikvragen watvoor angst en persoonlijkheidsstoornis je hebt?Of heb je de angstige persoonlijkheidsstoornis(die is nl ook)..Wat ontzettend rot dat je vorig jaar 2 miskramen hebt gehad...Wat ook eng dat je tijdens je zwangerschap zulke ontzettende paniekaanvallen had.Ik kan me voorstellen dat je het eng vindt om weer zwanger te raken..Ik hoop dat het met de 30 mg citalopram beter met je zal gaan meid. En nee benzos in de zwangerschap mag je niet gebruiken. Toen ik aan het ontwennen was van de benzos had ik van een homeopathische spray van DR Vogel dat je in panieksituaties onder je tong kunt spuiten, daar word je dan rustiger van..mij heeft het iig geholpen.. Ik kan natuurlijk niet voor jou voelen en voor jou beslissen, maar is het wel verstandig om nu al weer te proberen zwanger te raken?Je geeft zelf aan dat je nog bezoig bent met het juist instellen van de ad..misschien is het goed om het wat meer tijd te geven?Als jij je weer wat beter voelt en sterker in je schoenen staat zal je waarschijnlijk in je zwangerschap ook minder last hebben van paniekaanvallen.Voor je baby is dat ook niet goed als je zo angstig bent...Ik wil me echt helemaal nergens mee bemoeien hoor...maar ik heb juist gewacht tot het met mij weer beter ging en ik meer stabiel ben.. Liefs Liz
Hoi, Ik ben het met Liz eens over het feit dat je eerst stabiel moet zijn voordat je aan kindjes begint. Bij mij moest het van de week ook eerst gigantisch misgaan voordat ik me daar bij neer kon leggen. Mijn man wilde graag even wachten, maar ik wilde zo graag dat ik er op een gegeven moment helemaal doorsloeg. Gelukkig heeft hij niet toegegeven en ben ik er door middel van de paniekaanval van afgelopen week mezelf ook bewust geworden dat het verstandig is om nog even te wachten. Ben immers pas net begonnen met een nieuwe baan en daar moet het eerst ook even rustig zijn. Maar goed, je kan voor jezelf het beste beslissen, maar ik kan me voorstellen dat het beter is om dan nog even te wachten, hoe graag je het ook wil.
Ik moet me aansluiten bij de dames.... ik zou persoonlijk ook even wachten tot je zeker weet dat 30 mg de juiste dosering voor je is. Ik ga binnenkort ook over van escitalopram naar citalopram omdat ik graag een tweede wil. Ik wacht nog wel op de uitslag van een gesprek dat ik bij de poppoli heb gehad, ik wil eerst zeker weten of het wel goed is om zwanger te worden met AD. Gezien de risico's die het met zich mee kan brengen.... Ik ben al een keer zwanger geweest zonder AD en ik voelde me heel goed maar ik stond ook stevig in mijn schoenen.. ik zou echt zorgen dat je lekker in je vel zit en je goed voelt met de dosering. 9 maanden stress en angstig komt jullie beiden niet ten goede hoor. Na de zwangerschap dan begint het pas en dan moet je geen wrak zijn (psychisch)... ik kreeg juist na de bevalling een vreselijke periode... en dat is echt klote hoor als je net mama bent! soms is een half jaar wachten de moeite waard.... succes!
Ik heb inderdaad bij het stoppen met de benzo's een opgejaagd gevoel. En 's nachts erg transpireren. Maar verder gaat het goed en voel ik me juist weer sterker als ik merk dat ik het met minder kan. Dus het gaat nu eigenlijk prima, ik gebruik nog 2 halfjes dus schiet al lekker op. Ben sinds en maandje begonnen met vitamine b complex slikken waar ook foliumzuur inzit. En door die vitamine B voel ik me ook fitter. Ik zou ook niet tijdens de opbouw van medicatie proberen zwanger te worden. Ik denk dat als je je stabieler voelt, je veel meer kunt genieten van al het bijzondere wat er gebeurt. En als de AD en hormonen allebei je lijf gaan veranderen lijkt me dat ook niet heel pretttig.. maar het blijven moeilijke keuzes... Hebben jullie verder ervaring met homeopatische middeltjes als valeriaan of bachbloesems?
Hoihoi Ik ben wel redelijk stabiel,stabieler als dit wordt het niet. Ben nu 7 mnd verder. Alle hulppakketen zijn klaar voor tijdens en na de zwangerschap.30 mg had ik vroeger ook. Maar wilde het met 20 proberen maar dat voelde niet goed. Liz. Ik heb/had een persoonlijkheidsstoornis NAO en angststoornis NAO.ben er voor 90% vanaf alleen door de zw is de angst weer toegenomen. Ik mocht van de poppoli citalopram gebruiken max 30 mg. Doordat het vocht en bloed toeneemt wordt de mg verminderd in het geheel. maar je magniet Bach bloesem ivm een beetje alcohol wat er inzit. Valeriaan mag wel maar wel zonder toevoegingen. Citalopram kan een probleem geven met het hartje dat er een gaatje is. Bij de geboorte kan het ontwennings verschijnselen krijgen. Maar van depressie en angst kan het zo zijn dat de organen niet goed groeien,problemen met gedrag. Enz. Er zijn dus minder problemen met ad dan als ik het niet zou slikken en in paniek raak. Moet wel naar het ziekenhuis voor bevalling of thuis en binnen 8 uur naar ZH. En de 20 weken echo moet in het AMC of UMC Sorry als het een beetje warrig is. Grtjs
Dat je stabiel moet zijn voor een zwangerschap, dat merk ik, nu ik zwanger ben, wel. Emoties lijken versterkt te worden. Angst ook helaas. Ik dacht dat het wel mee zou vallen en voelde me wel stabiel. De roze wolk is er niet(ik ben er wel blij mee hoor) terwijl de wens heel groot is. Al meer dan een jaar wil ik een kindje en nu voel ik me niet eens gelukkig omdat negatieve emoties de boventoon voeren. Ik voel me daar wel schuldig over
Ik heb valeriaan wel geprobeerd maar was voor mij niet sterk genoeg... Natuurlijk is dat bij iedereen anders. Je moet homeopathische dingen wel al een ruime tijd continue slikken om het zijn werk te laten doen.. succes!
Angelique, meestal ga je je lekkerder voelen als je wat verder bent hoor. Je hormonen komen nu flink op gang daar moet je even aan wennen denk ik...
Wat hebben ze jou verteld over de gevolgen die het kan hebben voor het kind als het ouder is? Heeft het een vergrote kans op bepaalde dingen, zowel geestelijk als lichamelijk? Ik ben hier zelf ook benieuwd naar namelijk!
Hoi meiden, Hier ook iemand met een angst/paniekstoornis en dwanghandelingen. Ik slik al een aantal jaar AD en zo ook tijdens mijn laatste zwangerschap. Tijdens de zwangerschap van mijn tweede zoontje ben ik gestopt met de AD en dit had als resultaat, veel dwanghandelingen en paniek aanvallen tijdens de zwangerschap. na de zwangerschap ben ik beland in een postnatale depressie en dit heeft zeker 1,5 jaar geduurd voordat ik er weer bovenop was. Nu bij mijn laatste zwangerschap ben ik, via mijn HA, bij de gyn terecht gekomen en die vertelde mij dat ze een "kwetsbare zwangerschapsproject" hadden. Dit houd in dat je onder controle komt te staan van een gyn en een psychiatrische verpleegkundige. Omdat ik nog wel mij AD slikte moest ik dus ook in het ziekenhuis bevallen en zou mijn baby 48 uur lang op de kinderafdeling in de gaten worden gehouden. Dit is mij allemaal super bevallen. Tijdens mijn zwangerschap voelde ik mij sowieso beter omdat ik mijn medicijnen gewoon slikte, maar ook omdat ik continu in de gaten werd gehouden en kon aangeven wanneer het niet goed ging. Na de bevalling had ik regelmatig contact met de psychiatrische verpleegkundige die mij ontzettend goed begeleid heeft ook na de bevalling. Uiteindelijk heeft Ruben wel drie dagen op de kinderafdeling gelegen vanwege ademhalingsstoornissen en een te lage hartslag, maar de kinderarts kon niet met zekerheid zeggen of dit ook door de medicijnen kwam.
Maar maakt niemand zich dan zorgen over de toekomst? Die eerste dagen na de bevalling kunnen er idd complicaties zijn, maar daarna als het kind ouder wordt...
Ze hebben onderzoek gedaan wat opviel was dat de motoriek wat achterblijft. En kleine kans op gaatje in het tussenschot van het hart. Dat goed te behandelen is.
Hoi! @Frommeltje Ik kan me jouw angst ook goed voorstellen hoor..het is idd niet alleen net na de bevalling dat de baby ontwenningsverschijnselen kan hebben als ademhalingsdepressies, onrust etc ect..Maar ook op latere leeftijd kunnen ze er misschien wel wat aan overhouden.Dit is allemaal nog niet bewezen.Ik zelf ben altijd al een beetje anti-med geweest. Komt ook doordat ik een situatie ken waarin het wel echt een negatief effect heeft gehad. Ik zelf wil het dus gaan proberen om zonder ad te doen.Ik ben nu goed stabiel..maar ja mocht het nodig zijn en het is beter voor mijn baby en ook voor mezelf dan denk ik toch dat ik voor medicatie zou gaan.Laat ik eerst maar eens proberen zwanger te worden...Mijn psychologe zei toen ook(ik had 2 jaar geleden al kinderwens) dat het beter was om zonder ad zwanger te zijn, maar dat als t echt niet anders kon ik altijd nog met ad kon beginnen ook tijdens de zwangerschap.. We zien wel..als ik nooit zwanger raak dan maakt het allemaal niet uit..Heb soms echt het gevoel dat het ons niet gegund is...iedereen raakt in mijn omgeving maar in verwachting..of is al mamma of hebben een gezinnetje..waarom lukt het bij ons dan weer niet??Ach beetje ef rotdagje wat dat betreft.Soms ben ik heel positief en denk ik..komt wel..en momenten zoals nu twijfel ik gewoon heel erg..kan ik wel in verwachting raken?Ben ik of mijn man misschien (verminderd) vruchtbaar omdat het niet lukt? Groetjes Liz
Helaas zijn er nog geen cijfers beschikbaar over de mogelijke gevolgen van ad/ap gebruik tijdens de zwangerschap. Waren die er wel en zou het negatieve gevolgen hebben, dan zou een zwangerschap uitgesloten zijn voor mij. De resultaten die er zijn, tot middelbare-school-leeftijd van het kind, zijn gunstig. Dit stemt mij enigzins gerust. Angst blijf ik altijd houden, wat elke moeder heeft, wel of geen medicatie gebruik. Niets is immers zeker in het leven. Zo ook een zwangerschap en het verloop van het leven van het kind. Ik denk dat opvoeding en omgevingsfactoren een hele grote rol spelen. Deze waren beiden voor mij niet goed. Het heeft me helaas niet veel goeds gegeven. Of een zwangerschap met angststoornis, zonder of met medicatie, verantwoord is, daar kan niemand antwoord op geven. Het is voor mij hoogstens een weloverwogen keuze.
En op latere leeftijd? Heeft het kind bv op 25 jarige leeftijd of wanneer dan ook een grote kans op psychische problemen? Een grotere kans dan bij kinderen waarvan de mama geen ad heeft gebruikt?
Kan ik dat ook ergens lezen? Waar heb jij de info vandaan? Dat het tot middelbare schoolleeftijd gunstig is?