testen op progesteron?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door douglas84, 20 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Voor ik mijn vraag stel eerst even een stukje uitleg:

Dit is mijn eerste cyclus dat ik bij de vruchtbaarheidsarts loop. Waarschijnlijk heb ik een lichte vorm van PCO.
    Vandaag weer voor een onderzoek naar de vruchtbaarheidsarts geweest. Ik zou een inwendige echo krijgen om te zien of mijn eitje groot genoeg was maar mijn ei bleek opeens weg te zijn. Daarom nog wel gemeenschapstest gedaan, maar dat was geloof ik al daardoor niet meer zo betrouwbaar? Kan dat trouwens?
    Kennelijk is mijn ei zaterdag gesprongen, vrijdag was het 16 mm s'ochtends. Ze had pas verwacht dat het a.s. woensdag zou springen.
    Nu moet ik vrijdag en maandag bloed laten prikken en laten testen op Progesteron. Nu weet ik eigenlijk niet waarvoor dat is en wat men daarmee kan zien.

Was vanmorgen beetje overrompeld, vond de gemeenschapstest niet echt prettig en er was opeens 3 man sterk in de behandelkamer (arts, co-assistent en de verpleegkundige ofzo). Was pas 2x dat ik alleen op afspraak was. De co-assistent had het vast allemaal nog niet eerder gezien want ze kreeg uitgebreid uitleg. Maar doro alles ben ik dus eigenlijk vergeten te vragen waarvoor het allemaal is.

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    aan de progesteron waarde kunnen ze zien of je een goede eisprong hebt gehad
    boven de 30 is goed ;)
    heel veel succes meid
    hopelijk raak je nu met wat hulp snel zwanger

3. Gezond

Gezond Niet meer actief

Wat Caruli zegt klopt ;)
    Overigens is 1x na de eisprong testen op Progesteron voldoende als het maar een week na de eisprong is... Maar goed... dat is een kleinigheidje..

Wat ik tegen je zeggen wou... Als jij het niet prettig vind dat er een co-assistent etc. bij is mag je dit aangeven hoor! Je bent nl. niet verplicht om er een co-assistent bij te hebben.. De patiënt beslist... Laat het wel even opschrijven ook zodat ze er rekening mee kunnen houden...

4. Isa

Isa Actief lid

16 apr 2006
    238
    0
    0
    De gemeenschapstest ( ook wel samenlevingstest genoemd) is niet meer zo betrouwbaar na de eisprong omdat ze vooral willen kijken of het sperma goed kan overleven in 'vruchtbaar slijm' Dat is slijm wat vlak voor en tijdens de eisprong ( en misschien ook nog wel een beetje daarna?) uit je baarmoeder komt en wat doorzichtig en rekbaar is. In de slijm moet het sperma goed kunnen overleven zodat de zaadjes kunnen wachten op de eisprong.
    Normaal gesproken moet je na 23.00 uur seks hebben en dan kijken ze de volgende ochtend vroeg of en hoeveel zwemmertjes er nog vrolijk rondzwemmen. Maar hier waren ze dan bij jou net te laat mee omdat je ei onverwacht al sprong. Mijn eiblaasje werd inderdaad wel meer dan 2 cm groot dus ik denk dat ze dat niet verwacht hadden dat hij nu al sprong.
    Overigens is de gemeenschaptest niet heel erg betrouwbaar omdat ze er maar vanuit gaan dat als ze sperma bij de baarmoederhals vinden het dan ook wel in de baarmoeder/eileiders zal zijn maar dat is helemaal niet te bewijzen. Andersom kan dus ook dat er niks gevonden wordt in het slijm bij de baarmoederhals maar dat een vrouw die maand wel zwanger wordt omdat het sperma dus blijkbaar al wel in de baarmoeder was. Er worden evenveel vrouwen zwanger zowel na een negatieve als positieve uitslag.
    Sommige ziekenhuizen doen daarom deze test helemaal niet meer.

Wat het progesteron- betreft sluit ik me aan bij de anderen. Ik heb toevallig net vandaag ook geprikt. Meestal doen ze het inderdaad precies een week na de eisprong.

succes met alles! Hopelijk wordt jullie geduld snel beloond!

5. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Betkend de test op een goede eisprong dan ook dat je zwanger bent?? of alleen dat de eisprong goed is gegaan? Dus het is niet dat het dan al bevrucht is?

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    de test geeft alleen de uitslag of er een eisprong is geweest ja of nee
    niet of die al bevrucht is

7. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    dan vast nu een hele onozele vraag? kan er ook geen eisprong zijn geweest dan terwijl het eitje wel weg is?

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Verbetering: een lage progsterongehalte zegt niet automatisch of je een slechte eisprong hebt gehad. Althans, volgens mijn arts heb ik een mooie eisprong maar maakt mijn lichaam geen progesteron aan. Progesteron dient er voor te zorgen dat je baamoederslijm niet voortijdig wordt afgebroken.

*einde wijsneuzerij*

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    ja, dat kan, het schijnt wel eens voor te kunnen komen dat een eitje verschrompeld. Hij is dan niet gesprongen, maar ook niet meer zichtbaar en niet meer te bevruchten. Maar volgens mij komt dit niet zo heel veel voor ;)

10. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Thanks voor de antwoorden. Moet vanochtend en maandag naar het ziekenhuis te prikken.

Deel Deze Pagina