Mijn bevalling (keizersnede) van Fiene

Discussie in 'De bevalling' gestart door wendy1611, 11 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    In grote lijnen:

In de weken voorafgaand aan de bevalling voelde ik Fiene regelmatig overdwars in mijn buik liggen. Ze was ook nog steeds niet ingedaald en door het vele vruchtwater had ze alle ruimte om lekker te bewegen, alleen lag ze bij elke vk controle weer keurig met het hoofdje naar beneden. Echt om gek van te worden!

'Gelukkig' lag ze tijdens de controle met 39 weken weer dwars waardoor we gelijk naar de verloskamers werden gestuurd. Ook hoorde de vk een extra hartslagje wat nagekeken moest worden. Die middag lag ik aan het ctg, het extra hartslagje was hier niet op te zien. Ook een echo gehad waarop de dwarsligging duidelijk te zien was. Mijn vk had gezegd alvast het vluchtkoffertje mee te nemen want keizersnede's werden immers al vanaf 38 weken gedaan en je weet maar nooit. Het was nogal druk op de verloskamers, we werden met instructies weer naar huis gestuurd en moesten de volgende dag terug komen voor een uitgebreide echo van Fiene's hartje en controle van de ligging.

De echo was gelukkig helemaal in orde en Fiene lag ook weer met haar hoofdje naar beneden, de vraag was alleen voor hoe lang! Er werden meerdere scenario's besproken, een daarvan was het breken van de vliezen zodat Fiene op dat moment naar beneden kon worden geduwd. Hiervoor moest ik wel inleidbaar zijn en dat was ik niet. Mijn baarmoedermond was wel iets verstreken maar verder zat de boel nog potdicht.

Weer werden we met instructies naar huis gestuurd met verzoek een week later terug te komen. Op maandag 17 september hadden we een afspraak met de gyn, deze toucheerde weer en constateerde dat er weinig was veranderd. Gezien de instabiele ligging van Fiene werd het erg onverantwoord om me nog langer door te laten lopen. Vanaf dat moment ging het gelukkig snel en werd de beslissing genomen me de volgende ochtend in te gaan leiden. Het enige probleem was dat mijn vliezen niet zonder toezicht mochten breken en daardoor was inleiding met gel niet mogelijk omdat er dan geen controle was.

Dinsdag 18 september:

We komen om 08.00 uur aan op de verloskamers en krijgen daar nog uitleg over wat er gaat gebeuren. Er wordt een balloncatheter in mijn baarmoedermond gestopt en ik krijg om 09.00 uur een infuus met weeenopwekkers. Deze combinatie zou ervoor moeten zorgen dat ik ontsluiting krijg en bij voldoende ontsluiting zou de ballon er uit vallen. Hierdoor zou de gyn weten wanneer ze mijn vliezen kon breken.

Zo gezegd zo gedaan..het infuus doet zijn werk goed, ik krijg heftige weeen en moet voor de vordering van de ontsluiting 5 weeen per 10 minuten hebben. Dit was geen probleem, ik had weeen om de 1.5-2 minuten en het infuus werd ook steeds hoger gezet. Ook moesten we regelmatig aan het ballonnetje trekken om te kijken of er beweging in kwam. Heb alleen rug en beenweeen gehad en dat is geen lolletje, maar in tegenstelling tot de bevalling van Lotte kon ik me er nu goed op concentreren.

Eindelijk had ik om 14.45 uur 2 cm ontsluiting, de gyn kon met wat kracht het ballonnetje er uit trekken. Het moment om mijn vliezen te gaan breken! De gyn brak mijn vliezen en een vk pakte Fiene beet om haar naar beneden te duwen, ik heb het echt uitgeschreeuwd van de pijn en had er spontaan een cm extra ontsluiting bij. Het leek te werken want Fiene lag nu met haar hoofdje in mijn bekken, ik kon weer vrolijk verder met het wegpuffen van de weeen. Het was echt een enorme plens met vruchtwater, het stond zelfs bij de gyn in haar handschoenen :)

Nog steeds had ik om de 1.5-2 minuten weeen en om 16.45 uur was ik het zat. Ik kon ze steeds moeilijker wegpuffen en met nog uren in het vooruitzicht heb ik gevraagd om pijnstilling. Ik zou dan een pethidine injectie kunnen krijgen want een ruggeprik was na 16.00 uur niet meer mogelijk. De gyn kwam weer aan mijn bed en wilde eerst nog toucheren. Ik bleek nog steeds maar 3 cm ontsluiting te hebben en Fiene was weer naar boven gezwommen en haar hoofdje lag scheef voor de uitgang. Op dat moment ben ik in janken uitgebarsten, ik had me de hele dag al zorgen gemaakt of het allemaal wel goed zou gaan, was moe en had vreselijke pijn. Vanaf dat moment was ook wel duidelijk dat doorgaan geen zin meer had, doordat Fiene zo hoog lag was er geen druk van het hoofdje in mijn bekken en zou er nooit meer ontsluiting komen, via de nooduitgang dan maar!

Er was nog een operatie aan de gang en de situatie was niet spoed genoeg om een 2e OK team op te laten roepen, maar het moest ook geen uren meer duren. Het infuus met weeenopwekkers werd uitgezet en langzaam werd ik klaar gemaakt voor de OK. Gelukkig had ik toen nog maar om de 15 minuten weeen en die nam ik voor lief. Ik was zo opgelucht dat er eindelijk wat ging gebeuren. Om 18.30 uur ben ik naar de OK gereden waar ik een ruggeprik en een katheter kreeg. Ik voelde mijn benen warm worden en voor ik het wist waren ze al begonnen met de operatie. Er zijn veel foto's gemaakt en ook R. mocht gewoon over het laken mee kijken. Om 19.05 uur werd Fiene met de navelstreng 2 x om haar nekje schreeuwend uit me gehaald, iedereen moest lachen om het volume want ons meisje produceerde. Ze scoorde een apgar van 10/10. Doordat haar hoofje nooit in mijn bekken heeft gezeten was deze ook perfect rond en had een omvang van 36 cm.

Fiene werd gecontroleerd en ik werd gehecht, vooraf hadden ze me gevraagd of ik ingeloot wilde worden voor oplosbare hechtingen i.p.v. nietjes. Was niet ingeloot dus het zijn alsnog nietjes geworden. Daarna werd ik naar de intensive care gereden voor de nacontroles en daar kreeg ik ook een morfine injectie in mijn been. Ik grapte nog met de verpleger dat die injectie pijn deed terwijl mijn been natuurlijk nog gewoon verlamd was. Uiteindelijk heeft het 2 uur geduurd voordat ik Fiene en R. weer zag en dat moment was heerlijk, eindelijk kon ik mijn meisje vast houden.

Ik had een privekamer en R. is nog een hele tijd gebleven. Lotte was gelukkig in goede handen bij de gastouder waarmee we al af hadden gesproken dat ze daar zou logeren. Vrijdagochtend werd ik er uit geschopt om thuis verder te herstellen. Kraamzorg was een bende, het was blijkbaar erg druk waardoor ik het minimaal aantal uren (4) per dag kreeg, ook zijn er in totaal 3 verschillende hulpen geweest. De week daarna kreeg ik ook nog een fikse borstontsteking, de antibiotica sloeg niet aan waardoor er een 2e kuur aan te pas moest komen waar zowel Fiene als ik weer hondsberoerd van werden.

Nu ruim 3 weken na de bevalling heb ik nog steeds behoorlijk last van mijn buik. Mijn litteken loopt bijna van heup tot heup doordat Fiene zo hoog lag en ze er moeilijk bij konden. Ik kan Fiene verzorgen en kleine stukjes lopen en that's it. Bij de bevalling van Lotte ben ik geknipt en dat is echt tig keer relaxter dan zo'n buikwond.

Maar wat genieten we van ons meisje!

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Wow, heftig hoor!
    Maar wat een schitterend, prachtig meiske! Gefeliciteerd en hopelijk ben je gauw weer helemaal op de been!

3. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Wow Wen.. wat een verhaal joh!
    Maareh..klopt het dat Fiene op Lotte lijkt? Mooie meid hoor!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.069
    113
    Hee meid, zo herkenbaar je verhaal! Mooi geschreven hoor.

En ik kan je vertellen dat het herstel van je buikwond echt met de dag beter wordt, over een week voel je je weer een heel ander mens waarschijnlijk.

Geniet lekker van je wondertje!

5. sabrina

sabrina Bekend lid

13 mei 2006
    686
    0
    0
    willemstad, curacao
    hoi wen....

Wat een ervaring!....mooi beschreven....Net als suus hierboven heb ik de ervaring dat die wond en dat litteken steeds beter wordt. Na 2 maanden kon ik weer wat fitness gaan doen. Het zeurderige gevoel bij litteken verdwijnt...ook litteken zelf wordt kleiner

Ook de ervaring op borstgebeid...ja..ik weet het...gelukkig sloeg jouw 2de kuur wel aan.....maar wat kun je je beroerd voelen he?

Nu maar ervan uit gaan dat alle tegenslag voorbij is en jullie lekker kunnen genieten van elkaar...wat een heerlijk wijffie! KNAP werk geleverd hoor!

6. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    jeetje meid, dat was niet niks!

impessive!

7. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Heel erg herkenbare bevalling, maar ook heel herkenbaar hoe blij je dan bent als je je kindje vasthouden kan...!

Wens je een voorspoedig herstel en alle goeds met jullie meisje :)

8. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Jeetje Wendy, wat n verhaal. Dikke kus en wat n plaatje van n kind zeg!

9. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

20 feb 2006
    1.232
    0
    0
    spijkenisse
    Hoi gefeliciteerd met je dochter :D

Ik ben ook ervarings deskundige op het gebied van een keizersnee en fijn dat je verteld van de knip, dus die wond doet zeker meer pijn!

Ikzelf ben nog nooit geknipt, want sem is mijn eerste kindje maar mensen uit mijn omgeving die nooit een ks hebben ondergaan zeiden steeds van oooooo wees maar blij dat je niet geknipt ben want dan piep je wel anders en dat buikwondje is zo over!

Gelukkig heb je het lekker rustig aan gedaan en voorlopig zeker nog doen hoor! Mijn litteken is nu een heel stuk kleiner en net boven mijn bikini lijn, die van jou zit dan hoger?

Nou nog veel plezier met je mooie dochter (en nummer 1 natuurlijk ook)

groetjes van de mama van Sem

Deel Deze Pagina