Huizen dilemma

Discussie in 'De lounge' gestart door Prj, 28 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prj

Prj Niet meer actief

Wij wonen nu in een heerlijk huis op een topplek in ons zeer kleine stadje. We beginnen er alleen uit te groeien. We hebben 4 kinderen die allemaal hun eigen royale kamer hebben, ook onze woonkamer met open woonkeuken is perfect. Echter missen wij enorm een bijkeuken en garage. Onze schuur is echt te klein en ik ben er helemaal klaar mee dat de moddervoeten steeds in mijn woonkamer binnen komen als weje met de fiets thuis komen.

Nu wil het zo dat de woningmarkt hier compleet op hol is geslagen. Huizen zijn binnen een paar dagen verkocht voor boven de vraagprijs. De makelaar adviseert dan ook pas te verkopen nadat we gekocht hebben. Maar een hypotheek wordt lastig als we ons huis nog niet verkocht hebben.

Dus moeten we toch eerst verkopen maar dan dus een risico dat we geen geschikt huis vinden.

Mijn man heeft het liefst weer nieuwbouw maar dat betekend gegarandeerd een huurhuis en een keer extra verhuizen wat ik met 4 kids echt niet trek.

We komen er maar niet uit wat we nu willen en ondertussen breekt het me op. Ik kan er niet tegen niet te weten waar ik aan toe ben, niet kunnen investeren in mijn huidige huis vanwege onzekerheid en tegelijkertijd niet kunnen toeleven naar iets nieuws. Ik heb het gevoel stil te staan...

Hebben jullie ervaringen/tips?

2. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ga éérst in gesprek met hypotheek verstrekkers. En niet 1 maar 3.

Wij hebben ook net van de overwaarde van oude huis een duurder nieuw huis gekocht. Ook bij ons is de huizenmarkt buiten proportioneel. Ons nieuwe huis heeft 1 jaar geduurd voordat het geluk aan onze zijde was, oude huis in 6 dagen verkocht voor een giga bedrag.

Wij moesten het oude huis alleen laten taxeren ( a €350) zodat de bank een overbruggingshypotheek kon verstrekken. De woning was toen al onder voorbehoud verkocht.

Als ik onze zoektocht zie naar een nieuw huis en de woningmarkt is bij jou ook zo zou ik absoluut niet eerst verkopen maar aankopen. Moet er ook niet aan denken om met zn zessen naar een tijdelijke plek te moeten verkassen. Want ook huren is nu de hoofdprijs.

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.824
    2.249
    113
    En is er geen mogelijkheid jullie huidige huis uit te bouwen oid? Want t klinkt of je wel fijn woont hier!

Syane en rums vinden dit leuk.
  4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.187
    23.268
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, dacht ik ook aan. Een bijkeuken of garage hebben we hier ook niet hoor. Gewoon schoenen bij de achterdeur uit en op sokken binnen.

5. rums

rums Niet meer actief

Ja, is ook mijn eerste gedachte.

6. Prj

Prj Niet meer actief

Helaas niet. Onze achtertuin is niet zo groot (5,5x8). We hebben wel gelijk achter onze tuin een groot grasveld liggen waar de kids altijd spelen. Dus die tuin is helaas echt te klein voor een uitbouw.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.824
    2.249
    113
    Wellicht iemand mee laten kijken voor de mogelijkheden? Soms hebben ze verrassende ideeën!

8. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.387
    863
    113
    home sweet home
    Wij plaatsen een overkapping ter verkoming van alle modder voetjes. Onze tuin leent zich daar wel voor.

9. Prj

Prj Niet meer actief

Aan de
    We kunnen idd een overbrugging maar niet genoeg om te kunnen kopen wat we kunnen kopen als we hem daadwerkelijk verkocht hebben. Ook bij taxatie gaan ze maar tot 90% en komen we iets te kort.

Het is gewoon heel lastig dat we zo vast zitten.

Gevoelsmatig blijf ik het liefste hier alleen als het nu al krap wordt dan wordt dat ook niet beter de komende jaren..

En aanbouwen is echt geen optie ivm ook nog een schuur van 2x3 die tegen het huis staat.

Heb nagedacht om de schuur om te bouwen tot bijkeuken en er een veranda achter te bouwen maar dan is de helft van de tuin vol.

Ook bedacht om een tuinkamer te bouwen maar is ook een dure grap en hoe praktisch is dat en ook dan nog maar 5x5,5 tuin over.

10. Prj

Prj Niet meer actief

Wij hebben ook aan een tuinkamer gedacht en offertes aangevraagd. Rond de €10000 en dan moet de tuin nog opnieuw worden bestraat en de deur van de schuur worden verplaatst.

11. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Wij gaan zelf ook binnenkort ons huis vekopen zonder dat we al iets nieuws hebben maar in jouw geval zou ik er toch echt goed over nadenken. Ik bedoel het niet gemeen maar als modderschoenen je probleem is dan zou ik daar niet voor verhuizen.

Oke, ik begrijp dat je te weinig oppervlakte hebt maar hoe oud zijn de kinderen? Ze gaan ook het huis weer uit natuurlijk. Of is daar nog lang geen sprake van? Ze hebben allemaal een eigen kamer en een heerlijke tuin zo te horen om in te spelen.

Wat je kan doen is met hypotheekadviseur gaan praten en dan bespreken wat voor hypotheek jullie kunnen krijgen zonder een overwaarde mee te rekenen. Dan weet je voor wat voor budget je kunt rond neuzen op funda. Je kunt dan ook je huis verkopen maar de verkoopdatum bijvoorbeeld over 6 maanden pas laten plaats vinden. Dan heb je nog een half jaartje voordat je er uit hoeft.

Maar volg je gevoel, mij klinkt het alsof de pluspunten van het huis opwegen tegen die minpuntjes maar ik woon er niet. Alleen jij en je man kunnen bepalen of je wil verhuizen.

12. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Dat dacht ik ook hoor... verhuizen om modderschoenen o_O

13. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Dit is niet bij alle hypotheekverstrekkers het geval. Dus ga eens in overleg met meerdere financieel adviseurs bij meerdere geldverstrekkers.

14. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

ik snap je, maar bij die modderschoen komt nog veel meer: Jassen, schooltassen enz enz.
    Ik heb een bijkeuken en ik zou hem niet graag missen.

Dat je geen ruimte hebt voor een bijkeuken in je tuin snap ik wel. Maar het hoeft ook weer geen heel grote te zijn. Je kunt ook gaan voor een 'klompenhokje' Gewoon een klein vierkant hokje bij je achterdeur. Van zeg maar 1,5m bij 1,5m. Of welke maat handig is. Dan kun je daar schoenenkast en kapstok kwijt. Daar de modderstappen en niet meer in huis. En toch niet al te veel tuin ingeleverd.
    Want tja, ik vind dat je wel heel veel positieve punten noemt van je huis. Ruime slaapkamers, kamer en keuken naar je zin. Je kinderen hebben het luxe hoor met elk een eigen ruime kamer. Dat heeft niet ieder kind.
    En hoe ouder je kinderen worden, hoe minder er in de tuin gespeeld wordt. Dan heb je aan een terras met tuinmeubels ook weer genoeg.

Lastig dilemma hoor. Als ik het goed begrijp is de kans dat je je huis snel verkoopt best groot?
    Is het een optie om de datum van de overdracht heel ruim te plannen? Bijv een jaar? Dat geeft je een behoorlijke tijd om een nieuw huis te kopen.
    Ik denk dat het een goed idee is om met verschillende hypotheekverstrekkers aan tafel te gaan voor een adviesgesprek. Wie weet komen zij wel met een goede oplossing.

Succes met het nemen van een beslissing.

15. Prj

Prj Niet meer actief

Gelukkig iemand die die moddervoeten begrijpt. Ik kom oorspronkelijk uit jouw buurgemeente (inmiddels woon ik op het oude land)en daar is een bijkeuken heel normaal. Mis het ook echt enorm. Het is echt niet alleen de moddervoeten maar ook de jassen, plek voor kinderwagen, beneden kunnen wassen/drogen.

Maar het grootste probleem is bergruimte in de schuur. Ga maar na 6 fietsen, een bakfiers, traptrekkers, steppen, racefietsen, tuingereedschap, barbecue. Allemaal in een schuur van 2x3 gekkenwerk natuurlijk. Een garage/grotere schuur zou echt heel fijn zijn.

En de tuin is gewoon erg klein. Meer dan een groot terras is het niet. Dan kan je nog wel een groot grasveld met speeltuin aan je tuin hebben liggen waar de kids altijd spelen maar dat is nietniet eigen en kan je niets mee.

Onze kids zijn overigens bijna 6, bijna 5, bijna 4 en 5 maanden. Ruimtegebrek gaat dus de komende jaren enkel groter worden.

In de straat zijn een aantal woningen verkocht en allemaal binnen 2 dagen.

Met die vraagprijs hebben we een overwaarde van bijna een ton. Icm huidige rente etc. Kunnen we echt iets moois kopen maar dus wel eerst verkopen. En dan idd met een lange overdracht.

16. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik snap jou gevoel heel erg. Wij hebben totdat onse dochter bijna 2,5 jaar was “vastgezeten” in een appartement van 75 m2. Na lang wikken en wegen, hulp van familie hebben we het risico genomen. Uiteindelijk na een half jaar hebben we een mooi huis gevonden waar we jaren mee vooruit kunnen. Grote slaapkamers, zolder, genoeg opbergruimte, mooie grote woonkeuken, leuke tuin met nog uitbouwmogelijkheden en een grote schuur. Het is ons droomhuis en zeker het risico waard geweest. Wij zijn echt super blij dat we deze stap hebben gemaakt en kunnen nu weer vooruit kijken, ook al moeten we nog wel jaren bij een familie lid een lening aflossen bovenop het aflossen van onze hypotheek, maar het is het dubbel en dwars waard. Kleine kanttekening wij hebben een hogere hypotheek nu maar zitten op dezelfde maandlasten dan onze oude hypotheek die wij 7 jaar geleden hadden afgesloten. Dit is ook het meenemen waard in jullie beslissing misschien. Succes met jullie beslissing.

Deel Deze Pagina