Annuiteit of aflossingsvrij?

Discussie in 'De lounge' gestart door missess, 18 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag

Wat ik heb begrepen is, dat je met een anuiteitenhypotheek minder belastingvoordeel geniet. Dus fiscaal is het aantrekkelijker om aflossingsvrij te nemen. Geadviseerd wordt dan wel om op je aflossingsvrije gedeelte te gaan aflossen. Wij gaan nu voor de 50/50 regeling. We zijn namelijk van plan om elk jaar wel een deel te gaan aflossen. Hierdoor geniet je wel van het fiscaal voordeel en los je meteen ook af.

2. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Wij hadden vroeger aflossingsvrij. Ik vond het ideaal.
    Nu moet ik zeggen dat wij een behoorlijke discipline hebben mbt tot aflossen.
    Als we een keer geld nodig hadden voor iets anders dan losten we dat jaar minder of niet af, de andere jaren losten we gewoon wel af.

Normaal gesproken ga je elk jaar meer verdienen.
    Dus als je nu 800 euro in de maand moet ophoesten is dat best veel, maar over 20 jaar doe je dat met gemak en heb je dan nog geld over om af te lossen.
    Met dat in het achterhoofd hebben wij destijds aflossingsvrij genomen.

Onze huidige hypotheek is annuiteit omdat we met aflosvrij geen gebruik konden maken van belastingaftrek.
    Je kan dus nog wel aflosvrije hypotheek krijgen, maar max voor 50% van de waarde van je huis en je hebt geen recht op belastingaftrek.

Ik moet zeggen dat ik het wel vreemd vind dat er hier mensen zeggen dat aflosvrij niet meer bestaat.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik dacht dat aflossingsvrij niet meer mocht ook geen 50/50 maar lees nu andere berichten.

Denk er ook aan dat je oma maar een bepaald bedrag belastingvrij mag schenken, je zal dus ook een groot bedrag aan de belasting moeten afdragen.
    Daarnaast moet je goed informeren welk boetebedrag eraanvast hangt als je ineens een groot gedeelte aflost.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    De vorige keer dat je een ton belastingvrij mocht schenken voor de aankoop van een huis of aflossing van de hypotheek, werkten alle banken daaraan mee. Wij hebben toen 80000 euro afgelost, de bank had alleen een bewijs nodig dat het om zo'n schenking ging. Ik weet alleen niet of dat ook voor grootouders geldt? Bij ons waren het mijn ouders namelijk.

5. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Dit is ons ook geadviseerd. En zo doen wij het ook keurig.

6. Soulfood

Soulfood Niet meer actief

Alleen als je het recht voor 2012 al had in je vorige hypotheek. Dan mag hij nu mee maar maximaal voor 50%

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zie idd dat dit ook voor grootouders is dan heb je dat probleem niet.

Ts geeft aan dat dat in hun geval niet zo was. Dan is er voor hun geen keus.

8. koala28

koala28 Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk Appeltje85 wat betreft hoofdelijk aansprakelijkheid voor de hypotheekverstrekker. Maar onderling en voor de eigen woning reserve ligt het anders (maar dat is een ingewikkelder verhaal).

9. koala28

koala28 Niet meer actief

Leningen gesloten na 1 jan 2013 (geen rekening houdend met overgangsrecht) mag je nog steeds omzetten naar een Aflossingsvrije lening MAAR dan is de lening niet meer aftrekbaar. Het wordt dan een zogeheten Box 3 lening. Dus dit lijkt mij in jullie geval sowieso geen optie.

10. missess

missess Lid

12 mrt 2016
    31
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn oma heeft alles al doorgenomen met haar notaris geloof ik, en alle eventueel bijkomende de boetes neemt ze extra voor haar rekening en maakt voor haar qua hoogte niks uit. (De schat)

11. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    dat maakt voor ons niet meer uit..
    sinds man zzper is krijgen we er geen cent meer van terug..

Deel Deze Pagina