Sinds deze week zit ik ziek thuis vanwege misselijkheid en niet meer kunnen eten mijn energie is op en het werd te gevaarlijk ik moest 3x stoppen onderweg omdat ik vlekken ging zien.. zette 3 uur van te voren een wekker om rustig op te kunnen starten kreeg hartkloppingen en werd Door dit alles erg angstig. Niet verantwoord dus om als verpleegkundige op een groep te staan. Mijn leidinggevende was heel meegaand maar vroeg me wel gelijk om een verklaring en ik zou een consult krijgen bij de arbo. Prima dacht ik maar mijn vk wil de verklaring pas na 16 weken geven.. Kan mijn werk nu moeilijk gaan doen? Ik heb voor morgen een belafspraak staan en wil graag goed voorbereid het gesprek ingaan. .
Ik had ook een werkgever die per se een verklaring wilde ook uitgelegd dat die pas later kreeg. Uwv gaf toen aan dst ik recht had op een verklaring maar dat de meeste vverloskundige hem pas na 12 weken afgeven. Verloskundige heeft hem uiteindelijk gegeven na de echo met een kloppend hartje. Hoop dat ze een beetje meewerken bij jou. Loop wel alles na en houd alles bij. Mijn werkgever was vergeten wazo aan te vragen .
Bedankt voor je reactie! Ik vind 16 weken inderdaad een rare termijn. 12 weken snap ik nog wel. Ze wou zelfs geen briefje schrijven oid Snap dat me werk dit k#$&t vind maar ik kan nu verder ook niks meer doen.
Ik zou er op staan dat ze die verklaring afgeeft. Ook wanneer het onverhoopt misgaat, dan kan die verklaring alsnog worden ingetrokken, cq ongedaan worden gemaakt. Je werkgever heeft die verklaring nodig voor het UWV, dat moet je VK ook begrijpen.
Heel bijzonder...je werkgever heeft de verklaring nodig om je ziek te melden ivm zwangerschapsgerelateerde klachten. Ik vind het dan ook vreemd dat je vk hier niet aan mee wil werken. Bij mij deden ze lang niet zo moeilijk...sterker nog ze steunde mij enorm. Ik zou nogmaals je vk bellen en de ernst van je klachten vertellen en dat je die verklaring toch echt nodig hebt.
vreemd dat ze hem zo laat pas wil geven. ik kreeg de verklaring met de intake en termijnecho meteen mee. was dat maar geregeld zei mn vk
Ja ze was er heel stellig in werk moest mij maar op mijn woord geloven en na 16 weken zou ik hem mee krijgen voel me nu rot naar mijn werk toe. . Toen ik zei dat het te maken Had met mijn ziek melding zei ze nou dan kunnen ze dat na 16 weken met terug werkende kracht vergoed krijgen. . Woon ook in een klein dorp dus dit is de enige vk praktijk die mij kan begeleiden. .
Er gewoon op staan dat je een verklaring krijgt. Staat verder ook niks bijzonders in, alleen dat je inderdaad zwanger bent en je uitgerekende datum. Je werkgever heeft dit echt nodig om je ziek te melden nav je zwangerschap. Anders een andere vk zoeken. Kun je niet naar het ziekenhuis voor een termijnecho? Dan vraag je daar de zwangerschapsverklaring.
Desnoods gewoon naar een andere vk overstappen. Jij bent de patient. Onzin dat ze zo moeilijk doet over zoiets.
Hè? Ben je die eerste zestien weken dan niet zwanger geweest of zo? Wat een bizarre redenering van je vk. Ik snap dat jij er niets aan kunt doen, maar ik kan me hier zo over opwinden. Waarom maken mensen dit soort eenvoudige dingen toch zo vreselijk ingewikkeld? Zwanger is zwanger. Anders inderdaad naar de HA, verhaal doen, bloed laten prikken en dan obv HCG-gehalte je zwangerschapsduur laten neerzetten of zo. Wat een gehannes.
Even lis van het feit dat ik het echt raar vind dat je vk het niet af geeft... Waarom heeft je werkgever dit nodig? In feite kun je je gewoon ziek melden zonder überhaupt reden op te geven. Eigenlijk mag je werkgever helemaal niet vragen wat je mankeert als je ziek bent en moet hij bij ziekmelding gewoon de arbo inschakelen. Niet dat het erg is om het te vertellen, juist slim, maar ik begrijp het dus niet helemaal. Dus vind dat eigenlijk ook wel raar dat je je pas kan ziek melden met een zwangerschapsverklaring. En als de arbo arts niet gelooft dat je zwanger bent lijkt me dat toch eenvoudig aan te tonen, inderdaad eventueel via de huisarts. Je werkgever moet je gewoon ziekmelden en doorsturen naar de arbo arts...
Je werkgever heeft die nodig omdat hij dan niet 70% maar 100% vergoed krijgt vanuit het uwv. En dat geldt ook voor wat hij jou betaald. Bij ziekte; 70%. Bij ziekte door zwangerschap; 100%.
Ik heb het vrijwillig verteld aan mijn leidinggevende omdat ik het gewoon fijn vind dat ze weet met wat voor rede ik thuis zit. Mijn leidinggevende wacht nu tot 16 weken op de verklaring en heb een brief voor de arbo gehad misschien dat hij nog wat voor me kan betekenen .. overstappen naar een andere vk is geen optie.. is de enige in de buurt en een praktijk 15 min rijden neemt mij niet aan omdat ik niet in hun werkgebied woon
Tot 16 wk (en meestal tot 24 wk) ben je 'gewoon' ziek en krijg je een ziektewet uitkering. Je werkgever krijgt hiervan 70% vergoed en jij krijgt 100% uitbetaald. Na 16 (of 24wk) veranderd dit in zwangerschaps gerelateerde ziektewet en krijgt je werkgever ( ook met terugwerkende kracht) 100% van je salaris vergoed. Ik snap dat je werkgever dus eerder een zwangerschapsverklaring wil hebben, maar het maakt uiteindelijk dus niet zo heel veel uit.
In het ziekenhuis had ik hem met 10 weken gekregen, vanaf 14 wk moest ik daar blijven en toen had mijn baas hem al ruim. Bij eerste zwangerschap had ik hem ook snel nodig om iets af te handelen, toen heeft de huisarts hem uitgeschreven en dat was toen goed genoeg voor het werk!
Je hebt een zwangerschapsverklaring toch helemaal niet meer nodig? Tenminste, dat is wat ik gelezen heb. Ik heb hem nooit gehad en ik kon gewoon ziekgemeld worden bij het UWV vanwege mijn zwangerschhap zonder verklaring.