antedepressiva en bevallen in het ziekenhuis

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Corinne, 16 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corinne

Corinne Lid

8 jul 2006
    51
    0
    0
    Ik weet dat je als je antidepressiva slikt in het ziekenhuis moet bevallen. En dat je kindje een paar dagen moet blijven ter observatie. Maar wordt je ook ingeleid?
    En mag je onder controle blijven van een verloskundige of moet je dan ook naar een gynaecoloog?

Wie heeft hier ervaring mee?

2. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik ben al sinds dag 1 onder controle bij de gyn en nee, je wordt niet ingeleid.

3. Corinne

Corinne Lid

8 jul 2006
    51
    0
    0
    Ik ben onder controle van de verloskundige. Maar ik heb pas van de huisarts antidepressiva gekregen (vorige week) Omdat ik al wat verder in de zwangerschap ben heeft het geen invloed op het kindje. Maar bij de bevalling kan het wel onthoudingsverschijnselen krijgen. Ik moet donderdag weer naar de verloskundige toe en dan zal ik vragen wat ik nu moet. Misschien moet ik dan ook inderdaad naar de gyn.

groetjes

4. Milla

Milla Niet meer actief

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook a.d. geslikt, ik was onder controle van de gyn, en moest in het ziekenhuis bevallen. Protocol was dat mijn dochter 24 uur ter observatie moest blijven. Wij zijn een uurtje of 20 gebleven en toen mochten we naar huis. Van inleiden en dergelijke is van wege a.d. geen sprake. Zorg wel dat je van te voren weet waar je aan toe bent, want dat is in ieder ziekenhuis weer anders.

Waarschuwing: Mijn advies is wel dat als je nog niet zwanger bent je beter eerst van je a.d. af kunt komen voordat je zwanger wordt. Want als je kindje later wat mankeert (in ons geval) blijf je je afvragen of het niet door de medicijnen komt. Onze jongste dochter heeft een behoorlijke ontwikkelingsachterstand, de oorzaak is na vele onderzoeken nog steeds onbekend.

Wil je meer weten dan mag je pb-en

Liefs Milla

5. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik heb bij mijn 2e zwangerschap ook AD gebruikt en was gewoon onder controle bij de vk en mocht gewoon thuis bevallen.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Wat voor ad slikken jullie dan? Ik slik prozac (meerdere keren geprobeerd te stoppen helaas niet gelukt), maar volgens mijn gyn en psychiater kan ik dat zonder risico innemen.

gr vruchtje

7. Corinne

Corinne Lid

8 jul 2006
    51
    0
    0
    Ik slik sinds een week Prozac. Volgens mijn huisarts heeft dit inderdaad geen nadelige gevolgen voor het kindje. Ik moet morgen naar de verloskundige dan hoop ik meer te weten. Ik zou het wel heel erg vinden om in het ziekenhuis te moeten bevallen en dat je kindje dan een paar dagen opgenomen moet worden ter observatie. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo

8. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Ik gebruik Zoloft. Heeft ook geen nadelige gevolgen zoals afkickverschijnselen bij je baby oid.

9. Buitenhuisje

7 jan 2007
    66
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi !

Interessant hoe tegenstrijdig de adviezen zijn wat betreft a.d.
    Ruim voor mijn eerste zwangerschap (die eindigde in MK) ben ik gestopt met het slikken van Seroxat/Paroxetine. Ik slikte dit al een aantal jaren, heb diverse keren geprobeerd te stoppen, niet gelukt, maar toch op dringend aanraden van de huisarts gestopt i.v.m. zwangerschap.
    Inmiddels alweer 30 weken zwanger, maar sinds anderhalve maand beginnen de depressieve klachten weer de kop op te steken.
    Ik ben bij de huisarts geweest om te vragen naar een eventueel homeopatisch alternatief, maar ook daar was hij geen voorstander van, omdat daar nog minder over bekend is wat betreft schadelijkheid voor de baby.
    A.d. wordt door hem ook afgeraden tijdens de borstvoeding. Nu wil ik heel graag borstvoeding gaan geven, maar zie ook erg op tegen die depressieve buien.
    Momenteel gaat het weer redelijk en blijft het misschien wel weg, maar anders wordt het nog een zware tijd.
    Wie van jullie slikt wel seroxat tijdens de zwangerschap en wat werd jullie geadviseerd ?

Groetjes, Natascha.

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi Buitenhuisje,

Ik slikte altijd seroxat, maar omdat ik echt niet zonder ad kan ben ik overgegaan op Prozac omdat daar meer onderzoek over bekend is dat het niet schadelijk is. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om geen ad te nemen als je je niet goed voelt.

gr vruchtje

11. Niet meer actief

Voor de zwangerschap heb ik afgebouwd met mijn antidperessiva en antipsychotica (nortryptiline en risperdal). In week 16 van de zwangerschap zijn de klachten terug gekomen en ben ik Haldol gaan slikken. Ruben moest 24 uur ter observatie blijven in het ziekenhuis op de kinderafdeling, terwijl ik boven op de Verlosafdeling lag (afschuwelijk vond ik het om 24 uur gescheiden te zijn van je kind, ook al mag je er 24 uur per dag naar toe). Ik had al een medische indicatie vanwege mijn bloedverdunners, dus liep al voor de zwangerschap bij een gynaecologe. Ik ben 2x ingeleid, maar niet vanwege de Haldol maar vanwege die bloedverdunners. Nu geef ik borstvoeding en mag ik geen Haldol of andere 'psychische' medicijnen gebruiken. Het gaat op zich nog goed. Ik heb wel afgesproken met mijn psychiater en mijzelf dat mocht het niet goed gaan met mij dat ik dan stop met de bv en overstap op fv. Ruben is nog wel onder controle van een kinderarts, maar hij doet het hartstikke goed. Volgens mij zijn die controles standaard als je kindje ter observatie gelegen heeft.

Liefs, Tanya

12. Niet meer actief

Dan moet je een keuze maken, óf bv óf antidepressiva. Voor hetzelfde geld gaat het wel goed met je na de bevalling en heb je even je ad niet nodig. Je kan met jezelf afspreken dat je bijv 2 weken borstvoeding geeft en kijkt hoe je je voelt. Voel je je goed dan kan je doorgaan met bv. Je kan wel ten alle tijde bv willen geven maar aan een depressieve moeder heeft je kindje straks ook niets. Ik had dat ook met mezelf afgesproken, zo van ik kijk het 2 weken aan, gaat het niet dan kies ik voor mezelf (en dus in feite ook voor Ruben ;)) en stap over op de fles. Maar Ruben geeft me zoveel voldoening en weer zin in het leven dat ik het tot nu toe zonder medicijnen kan redden. Succes met je beslissing!

Liefs, Tanya

13. Corinne

Corinne Lid

8 jul 2006
    51
    0
    0
    Ik heb met de verloskundige overlegd en het beleid is inderdaad; in het ziekenhuis bevallen en de baby wordt 48 uur op de kinderafdeling of couveuse opgenomen ter observatie. Ik vind dat heel erg. Dit is mijn tweede kindje. Vorige keer ben ik gewoon thuis bevallen. Mijn dochtertje is nu 10 maanden. Deze zwangerschap was erg snel, ik had niet verwacht om zo snel weer zwanger te raken maar ben er wel heel erg blij mee.

Om wel thuis te mogen bevallen moet ik minstens 3 weken voor de bevalling gestopt zijn met Prozac. Voor de veiligheid zou ik dan dus 6 weken van te voren moeten stoppen. Ik heb dit vanmorgen met de huisarts overlegd en hij vond stoppen zeker geen goed plan. Na de bevalling heb je een grote kans op een terugslag omdat je hormonen ineens heel erg dalen. Na mijn vorige bevalling ging het ook heel snel veel slechter met me maar toen slikte ik nog niets.
    Bovendien zei hij dat dan het kindje ontwenningsverschijnselen in mijn buik krijgt. Ik denk dat ik zijn raad dan maar opvolg en door ga met de Prozac. Al houdt dit wel in dat mijn andere meisje bij familie gebracht moet worden. En anders zou ze misschien gewoon thuis kunnen blijven. Ik zal haar dan ook erg missen.
    Ik mag ook geen borstvoeding geven maar dat vind ik niet erg. De vorige keer heb ik het geprobeerd maar het deed zo'n zeer en ik vond het zo'n gedoe dat ik heel blij was dat ik toen over ben gegaan op flesvoeding en dat was ik dit keer ook van plan.

Ik merk wel dat het nu een heel stuk beter met me gaat. Ik heb jarenlang geworsteld met allerlei angsten en depressieve buien. En er gaat nu inderdaad een wereld voor me open. Ik voel me veel stabieler en ik kan nu ook weer genieten. Het is ook veel minder chaotisch in mijn hoofd.
    En ik slik het nog maar ruim 2 weken.

14. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik slikte ook AD tijdens mijn zwangerschap en ben tijdens de zwangerschap gestopt.
    Ik zou nooit iemand aanraden om te stoppen tijdens de zwangerschap want ben inderdaad in een heeeel diep dal terecht gekomen na de zwangerschap en worstel nu nog ermee.

Succes Corinne!

15. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Ik slikte ook AD in mn zwangerschap.
    Ben toen van VK naar Gyn gestuurd en zo ben ik daar onder controle gehouden.
    Nooit problemen gehad met medicijn gebruik en zwangerschap,al vond ik het wel heel eng maar er kan eigenlijk niks gebeuren.
    Je moet idd alleen in het ziekenhuis bevallen maar inleiden doen ze niet omdat je ad slikt.
    ze laten gewoon de zwangerschap verlopen als bij iemand zonder medicatie.
    Ik moest ook in het ziekenhuis blijven toen ik dus was bevallen en moet zeggen dat ik het heerlijk vond daar die verwennerij haha
    We mochten wel ipv 2 dagen 1 dag blijven(plus nacht dan he)
    Lieve deed het erg goed en had helemaal geen ontwenningsverschijnselen vertoont en de gyneacoloog en kinderarts zeiden dat we een dag eerder naar huis mochten!
    Kon wel een vreugde dansje doen want ik lag bij een vrouw op de kamer die echt een huilbaby had en dat kindje huilde de hele dag en de hele nacht door.
    Had dus al 2 nachten niet geslapen.
    Eenmaal thuis heb ik samen met Lieve in ons bed heerlijk liggen slapen :D
    Ik ws trouwens wel gestopt in mn zwangerschap want dat moest van mn Vk zei ze(was nog in Purmerend toen ik daar woonde)
    Toen we naar Breda zijn verhuisd zij de VK meteen dat ik weer moest beginnen.
    Ik voelde me zo ellendig en naar,en dat kwam dus door dat stoppen.
    De gyneacoloog schreef nieuwe AD voor en ik klaarde helemaal op!
    Zo ben ik dus van Vk naar Gyn. gegaan:)

16. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    dit vind ik over zoloft in de bijsluiter op internet:
    Kan ik dit middel gebruiken als ik zwanger ben, wil worden of borstvoeding geef?

Zwangerschap
    Gebruik dit middel NIET als u zwanger bent of binnenkort zwanger wilt worden. Over het gebruik van dit middel tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend. Meld het aan uw arts en apotheker zodra u zwanger bent, of dit binnenkort wil worden. Zo mogelijk kunt u (tijdelijk) overstappen op een ander middel.

Borstvoeding
    Dit middel komt in kleine hoeveelheid in de moedermelk. Het geeft daardoor een kleine kans op bijwerkingen bij het kind. Raadpleeg uw arts als u borstvoeding wilt geven, die kan dan eventueel (tijdelijk) een ander middel voorschrijven.

17. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik hewb dit topic met aandacht gelezen. Ik ben aan het overwegen om te starten met antidepressiva, maar twijfel heel erg ivm mn kinderwens.
    Wat ik tot nu toe lees is prozac de beste optie, maar is het idd echt risicovrij?

18. Chelleke

Chelleke Fanatiek lid

27 apr 2006
    3.565
    0
    0
    Mama
    Uden
    Ik slik dat ook en we zijn ook bezig voor een kindje maar ik hoef niet te stoppen, sterker nog ik mag niet stoppen omdat het meer kwaad kan dan goed zal doen
    Ik slik het vanwege hele zware hyperventilatie en angstaanvallen en angst bij het eten om te stikken. :oops:

19. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik twijfel zo vreselijk of ik nou wel of niet met antidepressiva moet beginnen. Ik vind het doodeng ivm met een evt. zwangerschap (helemaal na een antal miskramen), maar aan de andere kant is dit deprssieve gevoel ook niet goed voor me en krijg ik er steeds meer last van.
    Ben maar aan het denken en denken maar kom er niet uit.

20. Corinne

Corinne Lid

8 jul 2006
    51
    0
    0
    Hoi,

Ik heb ook heel lang getwijfeld. Ik wilde het zelf oplossen en was ook heel erg bang voor ad. Ik was heel erg bang voor de bijwerkingen en had er niet veel vertrouwen in dat het zou werken.
    Ik had goede momenten maar dat waren er maar heel weinig. En er waren steeds meer dagen dat ik het helemaal niet meer wist en dat kostte heel veel energie.
    Ik ben heel snel zwanger geraakt in een tijd dat het even heel goed met me ging. Toen het daarna weer minder ging dacht ik dat ad eigenlijk niet kon omdat ik zwanger was. Ik dacht dat alleen "zware gevallen" die echt niet zonder kunnen ad slikken tijdens de zwangerschap.
    Ik heb hulp gehad van een psychologe en dat heeft wel iets geholpen maar nadat ik bij haar stopte met de therapie omdat ik dacht dat ze me niet verder kon helpen ging het al snel weer minder met mij.
    Mijn relatie lijde eronder en mijn man heeft al vaak gezegd dat ik hulp nodig had. Maar ik durfde niet en stelde het steeds weer uit.
    Ik heb toen een gesprek gehad met mijn huisarts, mijn man bood aan om met mij mee te gaan en daar was ik heel blij om. Mijn huisarts heeft me overtuigd dat ad echt wel kan als je zwanger bent. Er is veel onderzoek naar gedaan. Ik was toen al 22 weken zwanger dus in aanleg kon er niets meer misgaan. Maar ook als je zwanger raakt als je ad gebruikt dan kan dat echt wel. Mijn huisarts zei dat de stress en de wisselende stemmingen meer kwaad kunnen voor je kindje dan de ad, omdat je dan allerlei stofjes aan gaan maken.
    Ik ben dus wel heel blij dat ik het heb gedaan want het gaat echt een heel stuk beter met me. De angsten zijn niet weg maar ik ben stabieler. Ik kan veel meer dingen aan waarvan ik vroeger echt helemaal van de rel raakte. Ik weet alleen nog niet wat ik tegen mijn familie ga zeggen als ik straks in het ziekenhuis ga bevallen. Ik dacht misschien toch maar de waarheid zeggen. Maar mijn moeder wist bijvoorbeeld helemaal niet dat het niet goed met me ging. Alleen een zus van mij heb ik het verteld.
    En ik zit er een beetje mee hoe het straks met mijn andere meisje moet als ik in het ziekenhuis moet bevallen.
    Maar ook voor haar ben ik blij dat ik aan de ad ben gegaan. Want ik was bang dat zij zou lijden onder mijn buien. Een kind heeft een stabiele moeder nodig en dat ben ik nu.
    Dus ik zou het je aanraden. Praat er eens over met je huisarts.
    Heel veel succes met je keuze.
    Liefs.

Deel Deze Pagina