Bedankt voor je reactie corinne. Wat fijn dat het nu beter gaat met je. Mag ik vragen welk middel je gebruikt? Ik heb in ieder geval voor aanstaande donderdag een afspraak met mijn huisarts staan. naast een doorverwijzing ivm mijn miskramen ga ik het ook hebben over antidpressiva. Kijlen wat zij er van vindt.
Hallo allemaal, Ik slik ook antidepressiva tijdens mijn zwangerschap, (seroxat) ik heb geprobeerd te stoppen toen ik pas zwanger was, maar dat lukte absoluut niet. Dat kost gewoon zoveel energie! Ik snap dat het een hele moeilijke keuze is, maar ik ben toch blij dat ik het slik, want het gaat gewoon zoveel beter! Ik ben nu 37 weken zwanger en moet in het ziekenhuis bevallen, waarna de baby 48 uur moet blijven. Dit vind ik wel erg, maar het is niet anders. Het ging gewoon niet. Ik mag wel gewoon borstvoeding geven. Maar dat is niet met iedere AD zo. Bij mij zei de arts ook dat je het beter kunt gaan slikken, dan steeds weer die depressieve buien. Desondanks blijft het moeilijk, en ik snap al die twijfels heel goed. Vooral nu het allemaal dichterbij komt, ga je je toch wel afvragen of het kindje geen afkickverschijnselen zal hebben en of alles goed zal gaan. Het zal altijd wel moeilijk blijven. In ieder geval heel veel succes met jullie keus!
ik slik ook seroxat, al de gehele zwangerschap. Mijn huisarts gaf ook het advies om liever stabiel zwanger te zijn met ad dan zonder en helemaal in de stress en angst zitten. Met mij gaat het prima nu. Ik voel me mentaal erg goed. moet inderdaad in het ziekenhuis bevallen maar dat wilde ik toch al zelf. mij helpt dit middel om een normaal leven te leiden en ik ben blij dat het er is!
Meiden, nogmaals een waarschuwing, kijk uit! Ik heb mijn hele zwangerschap ook ad geslikt en mijn kindje heeft een enorme ontwikkelingsachterstand en andere beperkingen. Kans is aanwezig dat het door de ad komt.. Ook al wordt er veel onderzoek naar gedaan, en zijn veel resultaten positief, het kan ook wel eens mis gaan. Ik had destijds geen andere keuze maar als als je die wel hebt, zorg dan dat je eerst van je ad afkomt voor je zwanger wordt. Voor meer info mag je altijd pb-en.. Ik hoop van harte dat het een ander niet overkomt.
Maar het kan toch ook heel goed toeval zijn neem ik aan? Hebben ze er onderzoek naar gedaan? Wat voor middel heb je gebruikt? Dit is ook een nuttige site trouwens: http://www.poppoli.nl/smartsite.dws?id=poppoli
@Corinne, ik zie dit topic nu pas. Ik slik al jaren antidepressiva en mijn huisarts vertelde inderdaad ook dat ik in het ziekenhuis zou moeten bevallen en geen borstvoeding zou mogen geven. Mijn eerste controle heb ik bij de gyn gehad en die zag geen reden om me in het ziekenhuis onder controle te houden, dus nu loop ik lekker bij de VK. Ik hoef niet eens in het ziekenhuis te bevallen, maar ik had me hier al zo op ingesteld dat ik toch voor het ziekenhuis heb gekozen. Vind het zelf wel een prettig idee voor het geval er toch iets is. Ik ga ook BV geven, ook na overleg met oa huisarts, vk (die heeft overlegd met kinderarts). Ik ben zelfs voorzichtig aan het proberen om mn medicatie te verlagen omdat het best goed gaat op het moment. Eerdere poging om af te bouwen was geen succes, dus nu in kleinere stapjes aan het proberen. Mocht blijken dat het kindje toch last heeft van de medicatie door de BV ga ik ook gauw over op kunstvoeding, maar ik wil het gewoon proberen. @Vruchtje, ik slik prozac. @Sann, volgens mij zijn er over wat het "beste" is verschillende meningen... De ene arts zegt niks slikken, een ander zegt dat het belangrijker is dat moeder zich ok voelt en dat het geen kwaad kan. En dan zijn er ook nog meningsverschillen over welk middel dan... Laat je goed voorlichten en maak zelf een keuze... @Milla, beroerd dat jouw kindje een ontwikkelingsachterstand en andere beperkingen heeft. Misschien door de a.d., maar die zekerheid heb je niet... Ook zonder het slikken van een a.d. krijg je geen garantie op een gezond kindje om het maar even zo te zeggen. Misschien ben ik er wel heel (of te) nuchter in en zou ik anders reageren als ik in jouw schoenen stond (wat ik hopelijk niet komt te staan). Ik ben zelf blij dat ik de keuze heb gemaakt om mn a.d. te blijven slikken. Ik (of eigenlijk we, mn man en ik) hebben samen besloten wat ons het beste leek op dat moment en dat is ok voor mij (nu in elk geval). Volgens mijn huisarts en ook mn oude psych. is prozac ok tijdens de zwangerschap. Ik geloof dat als je BV wilt geven er weer andere middelen de voorkeur hebben (pin me er niet op vast, maar er staat mij iets bij van zoloft, seroxat en nog eentje). Het heeft hier een hele tijd geduurd voor ik een middel had gevonden wat bij mij werkte, dat is dus de prozac. Vorig jaar geprobeerd te stoppen ivm kinderwens, maar toen ik mn dosering gehalveerd had donderde ik in een enorm gat. Weer terug naar de oorspronkelijke dosering en toen ik me weer beter ging voelen hebben we besloten om dan toch met medicatie zwanger proberen te worden. Dat is gelukt . Ik moet zeggen dat ik wel stabieler lijk dan voordat ik zwanger werd en mede daardoor heb ik nu ook in overleg met de huisarts besloten om te kijken of ik heel voorzichtig toch nog wat af kan bouwen. Zit nu weer op de 10mg (zat op 20mg), sinds een paar dagen. Hiervoor 4 wkn 15 geslikt. Het lijkt goed te gaan. Maar we houden het in de gaten en mocht blijken dat dit toch niet genoeg is dan hoog ik wel weer op. Kindje heeft niks aan mij als ik me zo rot voel. Ik moet zeggen dat ik wel een beetje opzie tegen de tijd na de geboorte straks. Dan gaan toch die hormonen weer aan de haal enzo en ik heb geen idee hoe ik daarop zal reageren. Maar dat zien we dan wel. Wie weet gaat het gewoon hardstikke goed...
Hoi Nijnie, Ik ben inmiddels begonnen met prozac in overleg met mijn huisarts. dat is idd het veiligste middel. het is kiezen tussen 2 kwaden eigenlijk, dus vond het erg lastig. Maar zo door gaan als het nu is kan niet, want zak steeds verder weg dus dan moet het wel weer. Succes met de bevalling over een aantal weken.
Ik werd ongepland zwanger, moest in een keer stoppen met antidepressiva en slaapmedicatie. Viel me zwaar, nog steeds veel depri... nu rook ik om te ontspannen omdat ik soms echt gek wordt van alles. En dan ook nog eens die hormonen... soms is een paniekaanval gewoon niet te voorkomen... ik zou graag iets slikken wat niet slecht is voor de baby... maar het werd me afgeraden door psychiater. Dus nu maar doorzetten.
Hoi Lieke, Wat kunnen artsen soms tegenstrijdige adviezen geven. Meid, ik wil je heel veel sterkte wensen en ik hoop dat het allemaal mee zal vallen. Ik denk wel dat je dan meteen na de bevalling beter weer kunt gaan beginnen met ad. Vlak na de bevalling gebeurt er al zoveel met je en ook je hormoonspiegel gaat snel dalen waardoor je je eerst slechter voelt. Heel veel succes hoor. Met mij gaat het wel beter maar ik heb af te toe nog momenten dat het weer helemaal niet gaat. Ik kan me soms een aantal dagen achter elkaar heel goed voelen en heb dan ook meteen de neiging om mezelf te overschatten en dan ga ik weer veel te veel doen. Maar er komt dan altijd weer een terugslag. Ik vind het heel moeilijk om mijn grenzen aan te geven omdat ik zelf pas zie dat ik er over heen ben gegaan als het al te laat is. Dat is moeilijk en zal ik toch moeten leren.
Hallo allemaal, Inmiddels ben ik een week bevallen van ons prachtige dochtertje Julia! Ik heb dus seroxat tijdens mijn zwangerschap geslikt en wilde hier even melden dat het supergoed met ons gaat. Misschien een opkikker voor degenen die nog zwanger zijn en zich toch zorgen maken over hoe het zal gaan. (Heb ik ook gedaan!) Ik slikte 20 miligram. Julia heeft echt niets gehad, het is een zoete baby waar we van genieten. Ik besef dat het misschien ook anders kan zijn, maar zelf ben ik nu blij dat ik het geslikt heb omdat ik tijdens mijn kraamtijd ook redelijk stabiel ben geweest. Dat was anders misschien anders geweest. Voor iedereen die nog zwanger is, heel veel sterkte en al is het soms superzwaar, het resultaat is geweldig!
Ook ik ben bevallen inmiddels, van een dochter. Heb prozac geslikt tijdens de zwangerschap. Laatste 2 mnd afgebouwd van 20 naar 10 mg. Ons kindje had een wat moeizame start, maar goed ligt dat aan de medicatie of niet... dat is natuurlijk maar de vraag. Ik geef borstvoeding en ze lijkt er weinig last van te hebben.
Hoi Goudje en Nijnie, Van harte gefeliciteerd hoor. Ik ben blij dat alles goed is gegaan. Geniet er maar van. groetjes
@Goudje: gefeliciteerd met jullie dochter! Ik las dat je seroxat hebt gebruikt tijdens de zwangerschap; moest je hierdoor in het ziekenhuis bevallen of niet persé?
Ik heb dan geen seroxat, maar prozac geslikt tijdens de zwangerschap. Volgens de huisarts moest ik dan in het ziekenhuis bevallen. Hij heeft me dan ook in eerste instantie naar de gynaecoloog gestuurd en die vertelde me dat ik zelf mocht kiezen waar ik wilde bevallen en ook lekker op controle mocht bij de verloskundige. Uiteindelijk wilde ik zelf wel in het ziekenhuis bevallen, maar ik had dus ook thuis mogen bevallen als ik dat wilde.