Antenataal kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Youaremagic, 17 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Wie kan mij helpen? Ik heb overlegd met verloskundige en ik mag wel antenataal kolven. ben inmiddels 38.2 dagen zwanger. Advies was maximaal 3 keer per dag en maximaal 10 minuten per borst. Maar mag je dit al wel met een handkolf doen? Of moet je echt met je eigen hand gaan kolven? Ik krijg morgen de hand kolf binnen. Hoe bewaren jullie deze eerste moedermelk? Alvast bedankt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Lading spuitjes gehaald bij de apotheek van 2 en 5 ml en t goud bewaard in de diepvries. Zekerheidshalve nog zo'n medela zakje er overheen.

    Binnen was binnen. Het is zo ontdooid mocht je t nodig hebben.
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  3. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Ik heb vanmiddag de apotheek gebeld en ze hadden dit niet, maar kan natuurlijk morgen even andere apotheek proberen, maar ik kan wel met die medela hand kolf kolven?
     
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Je kan met een hanfkolf kolven, maar vaak verspil je de melk hiermee. Ik heb het in de 3e zwangerschap geprobeerd en het ging echt om 3x per dag een paar druppels waarmee ik een spuitje van 2cc kon vullen. Dat verdwijnt dus ergens in je kolf en kan je nooit in het spuitje krijgen. Lukt het je om het goed op gang te krijgen al dan kan je misschien wel de kolf gebruiken?
    Of de kolf gebruiken tot de eerste druppel zichtbaar is en dan verdergaan met de hand.
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  5. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Dankjewel voor je tip! Ga ik daar morgen eerst mee beginnen :)
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik pakte de handkolf maar heb er amper wat uitgekregen. 3 ml in totaal. Terwijl ik nog steeds een kind aan de borst had.
    Ik vond t veel werk voor bar weinig :oops:

    Ligt nog in een spuitje in de diepvries hier
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  7. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Als je nog borstvoeding geeft zou dan wel meer verwachten toch? Ik heb er echt geen idee bij hoor. ik heb ook echt geen idee wat ik kan verwachten. En we gaan het zien
     
  8. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.163
    1.330
    113
    3ml is best oke hoor. Je melk aanmaak wordt aan het eind van de zs echt veel minder. Ook als je bv geeft, vaak drinken kinderen die in de zwangerschap drinken op een gegeven moment droog.

    Je doet het beste met de hand, eventueel na een warme douche en niet echt knijpen maar een soort van schuiven en drukken met je hand. Is er een reden waarom je nu al wilt kolven?
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  9. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Ik heb begrepen dat het helpt met starten met borstvoeding en ik wil dit keer wel echt voor de borstvoeding gaan, bij mijn vorige kindje had ik ook wel genoeg borstvoeding maar live voeden wou niet en heb 6 maanden gekolfd, mocht het dit keer niet lukken dan is flesvoeding ook goed
     
    Manderijntje vindt dit leuk.
  10. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.163
    1.330
    113
    Ah zo. Dan hoef je in principe je melk ook niet op te vangen natuurlijk maar kan me voorstellen dat dat als verspilling aanvoelt. :roflmao: Officieel zeggen ze dat het niet helpt om voor de bevalling te kolven maar ik heb altijd het gevoel gehad dat je lichaam dan door die stimulaties toch sneller weet wat te doen is.

    Ken je het boek 'het nieuwe borstvoedingsboek' van Stefan Kleintjes trouwens. Ik vond dat een heel fijn boek (de oude versie heb ik), omdat alles goed op een rijtje gezet was. Daar kun je bv ook lezen wat eventuele redenen kunnen zijn waarom een kindje niet live wil of kan drinken.
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  11. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.359
    113
    De hoeveelheid melk voor de bevalling zegt niks over je productie straks.
    Ook komt je melkproductie niet op gang door nu al te kolven. Die komt namelijk op gang door de hormonen die bij het loslaten van de placenta vrijkomen.
    Het is prima om alvast wat te kolven, maar dat is alleen om bijvoeding te voorkomen.
     
    Zoe123 en Youaremagic vinden dit leuk.
  12. Mimi91

    Mimi91 Actief lid

    24 mrt 2018
    392
    693
    93
    Vrouw
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap gekolfd ivm zwangerschapsdiabetes. Ik begon in week 35 met toestemming (voor de meeste zwangere is dit te vroeg, dus altijd in overleg). Ik kolfde met de handkolf van Medela 1x per dag 10 minuten ongeveer 7 ml per keer af. Er zaten ook dagen tussen dat ik er geen zin in had.. dus dan kolfde ik niet. Ik had 2, 5 en 10 ml spuitjes gekregen bij de apotheek en 1 ml spuitjes zelf besteld. Op de spuitjes schreef ik hoever ik was in de zwangerschap en deed ze dan in een zakje in de vriezer.
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik had ook geen idee hihi

    Maar...binnen 24 uur na de bevalling had ik al zo'n top productie dat ik 1 kolfsessie oversloeg voor een langere tijd. Productie was vanaf dag 1 stabiel (hij kon pas na weken live drinken)
     
  14. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Dankjewel voor de tips :)
     
    Manderijntje vindt dit leuk.
  15. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de informatie :)
     
  16. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Mag ik vragen waarom je door je zwangerschap diabetes bent gaan kolven? Gewoon puur uit nieuwsgierigheid.
     
  17. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Dat is wel fijn dat je gelijk een goeie productie had! Mag ik vragen waarom hij pas na weken live kon drinken? Ook dit puur uit nieuwsgierigheid.
     
  18. Youaremagic

    Youaremagic Actief lid

    26 jul 2022
    335
    306
    63
    Vrouw
    Ik ben benieuwd, ik krijg vanavond de kolf binnen morgenochtend maar eens beginnen met het kolven. :)
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Ff lekker de dames vooraf verwarmen, leuke serie erop en gaan met de banaa eeh kolf :D
     
    Youaremagic vindt dit leuk.
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.639
    26.235
    113
    Vrouw
    Lipband en tongriem super strak. Na het laseren super los en zwalkte de tong door de mond dus voordat die coördinatie goed was.... :| en zijn vacuüm bleef ook daarna erg matig, vaak ontsteking gehad. Ik kan de borst gewoon uit de mond trekken zonder moeite of pijn
     

Deel Deze Pagina