Anti alllergie kat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Summerbelle, 25 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Summerbelle

Summerbelle Niet meer actief

Zijn er mensen die een kat hebben, ondanks een normaal hevige allergie? Welke kat is het beste wanneer je allergisch bent? Of is het beter gewoon geen kat in de buurt te hebben?

Ik zat zelf naar een Bengaal te kijken, maar men was er toch allergisch voor. En kale katten, zoals de sphynx en rex, vind ik behoorlijk aan de prijs.

2. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Wij hadden een Siberische boskat omdat die anti allergisch zouden zijn. Ondanks dat mijn vreselijk allergische man er de eerste week nauwelijks last van had, werd het steeds erger en na een jaar is de kat bij m’n ouders gaan wonen. Zo lang hij maximaal een dag bij de kat in de buurt is gaat het goed.
    Mijn broer heeft een Pers, die was altijd een beetje allergisch, maar heeft bij dit ras nergens last van.

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft of je erg allergisch bent of niet. Het jammere is dat het soms een tijd duurt voor je het weet en je wilt een dier ook niet zomaar ‘weg’ doen lijkt me. Ik zou het in ieder geval nooit meer doen, want het heeft mijn man een hoop stress (kat ontwijken want anders niesen, zere ogen, etc) en schuldgevoel (want arme kat die er ook niks aan kon doen) gekost.

3. Maan93

Maan93 Niet meer actief

Je kunt als ik het goed heb. Van verschillende dingen allergische zijn. Vacht/huidschilfers etc. Maar er is vast iemand die er meer verstand van heeft.

4. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Mijn zwager heeft daarom een sibirische Rus. Bij hem gaat het goed.

5. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Dat klopt! Ik ben zelf niet zozeer allergisch voor haren maar krijg wel een enorme reactie als we stoeien en ik krijg bv een krab.

Wij hebben ‘gewoon’ 2 europese kortharen en nergens last van. Ja alleen als ik bv een krab krijg dus.

6. Summerbelle

Hoe allergisch is hij “normaal”?

Mijn man is extreem allergisch. Als ik thuis kom met haren van een kat van visite, krijgt hij al een reactie.

7. Summerbelle

Ja, daar ben ik ook bang voor. Als we gaan kijken voor een kat, wil ik ook eerst een paar keer op visite om de reactie te testen.

8. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

28 apr 2020
    1.485
    955
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Een vriend van mij heeft 2 Noorse boskatten. Deze staan bekend omdat ze hypoallergeen zouden zijn. Hij is zelf allergisch maar met dit ras gaat het goed en heeft ie er geen last van.
    Zelf heb ik 2 Britse langharen. Als hij bij ons op bezoek komt neemt ie altijd anti histamine pilletje :D

9. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    #9 Shay25, 26 nov 2021
    Laatst bewerkt: 26 nov 2021
    Wij hebben 2 bengalen om deze redenen en met kitten was mijn zoon idd allergisch (toen ze kitten waren) maar nu inmiddels niet meer. Ze verliezen ook amper haren (met spelen gaat het er wild aan toe, dus dan wel hahahha)

Geen 1 kat is hyperallergeen; ook een bengaal niet, wel hebben bepaalde katten zoals een bengaal en een andere specifieke katten geen ondervacht, waardoor ze weinig of net als mensen haar verliezen.
    Daarnaast kan je ook allergisch zijn voor de eiwitten in het speeksel.

Naaktkatten hebben ook gewoon haar en verliezen huidschilfers.
    Ook zijn raskatten (zoals bengalen en Siberische boskatten gewoon duur, 1000 euro voor stamboom kat is geen uitzondering, alles eronder is bijna zonder stamboom en die is juist zo belangrijk voor de lijn en testen). Alles zonder stamboom is niet zuiver en kan daarom meer allergie met zich meebrengen.

Ik zou bij fokkers gaan kijken, langsgaan en kijken hoe je man reageert.

Summerbelle vindt dit leuk.
  10. liset22

liset22 Actief lid

21 jul 2007
    212
    99
    28
    Ik ben licht allergisch. Heb een ragdoll en een bengaal. Moet altijd weer even wennen als we een nieuwe kat krijgen, maar daarna heb ik alleen klachten als ik met mijn gezicht in de buurt of als ik ze kam ofzo. Ik heb wel het idee dat ik meer last heb van mijn ragdoll dan van mijn bengaal.
    Als je een hevige allergie hebt, zou ik er niet aan beginnen...

Summerbelle vindt dit leuk.
  11. Miracle79

Miracle79 Bekend lid

11 jul 2012
    781
    251
    63
    Mijn moeder is zeer allergisch en heeft sinds kort toch een kat. Ze hoopte er nu minder last van te hebben maar nirts bleek minder waar.
    Ze geeft hem nu een nieuw soort voeding en zegt er nu geen last meer van te hebben…. Ze had vooral last van haar huid die enorm opzwol door de nageltjes.
    https://www.purina.nl/proplan/artikelen/kat/liveclear-de-waarheid-over-kattenallergenen?gclid=CjwKCAiAqIKNBhAIEiwAu_ZLDiTo4PXnz9KlTLDQsaF7RXPsaN45gL_uVZNhxeN-zUZvLtOqSoBTuhoClb4QAvD_BwE

12. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Zo erg
    zo erg had hij het niet. Maar een paar uurtjes in de omgeving was genoeg. Toen hij hun eigen kat kreeg werd het eerst wat meer en nu gaat het goed. Met 6 kittens erbij wordt het wel weer wat meer maar ja wat wil je met zoveel pluizen bolletjes

13. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    De meest hypo-allergene katten zijn Siberische katten. Geen Noorse boskatten, naaktkatten en wat er voor de rest allemaal wordt genoemd hier. Someren hebben nu eenmaal het minste Fel D 1 stofje bij zich.
    Nog een voordeel is dat Siberen van origine ontzettende makkelijke katten en kindervrienden zijn.
    Ik ben flink allergisch (denk aan een halfuurtje op visite bij iemand met htk en dan naar buiten moeten ivm benauwd, dikke ogen en overal snot), maar wij hebben 2 siberen in ons kleine huis. Op de 1 reageer ik meer dan op de ander. Kan heel goed aan de bloedlijnen liggen. Kan dus zijn dat testen bij de ene fokker en een kat kopen bij een andere fokker alsnog verkeerd uit kan pakken.
    Ik merk het meest een reactie als mijn eigen weerstand slechter is (verkouden/ziek) of als mijn hooikoorts ook opspeeld.
    Als je in de buurt van t westland woont mag je gerust een bakkie komen doen om alvast wat te testen.
    Houd er rekening mee, dat alleen een kat met stamboom gewenst is bij allergie om uit te sluiten dat deze in eerdere generaties gekruist is met een ander ras. Je bent voor een sibeer met stamboom ook al gauw €1000 kwijt (waarbij je ze bij een goede fokker uiteraard gechipt gevaccineerd en uit geteste ouders krijgt inclusief garanties).
    PB mag altijd!

Bijgevoegde bestanden:

Lovieyou vindt dit leuk.
  14. Smurf79

Smurf79 Actief lid

5 mrt 2015
    163
    54
    28
    Wij krijgen er ook eentje. Maar deze heeft geen stamboom. Wel gedekt met een ras kat en bloedonderzoek vooraf gedaan en helemaal gevaccineerd en gechipt voordat wij haar krijgen. En pas weg met 13 weken

Deel Deze Pagina