Hoi hoi, Ik heb al proberen te zoeken op buikpijn, maar ik kom steeds alleen buikpijn tegen onder de navel rondom de schaamstreek en menstruatiepijn. Hier heb ik ook een beetje last van, maar ik heb een vraag over buikpijn boven de navel. Ik heb sinds een paar dagen echt pijn in mijn buik rond en boven mijn navel (t.h.v. de maag lijkt wel). Het lijkt een beetje op spierpijn. Bij bepaalde bewegingen wordt het erger, bijvoorbeeld als ik veel moet bukken of na een activiteit. Het ergst is het nog 's nachts. Ik wordt wakker van de pijn en droom al twee dagen dat ik weeen heb. Soms voel ik het als steken, soms houdt het een tijdje langer aan. Vannacht had ik ook pijn in de onderrug, wat doorstraalde naar mijn benen. Ik wist echt niet meer hoe ik moest gaan liggen! Weten jullie wat dit kan zijn en wat ik er eventueel tegen zou kunnen doen? Alvast bedankt voor de moeite! Moontje
Hoi Moontje, De pijn boven in de buik, of net boven de navel. Als je het gevoel hebt van een strak gevoel hebt boven in je buik, een riem die aantrekt, net onder je ribbenboog. Dan zou ik je adviseren om even contact op te nemen met je eigen verloskundige. Waarschijnlijk heeft de pijn te maken met de buikspieren. Deze worden soepeler om groei mogelijk te maken van je baarmoeder, dit kan pijnlijk zijn. Zeker bij meer bewegingen, zoals bukken, opstaan. Ook kan de pijn te maken hebben met de groei van de baarmoeder zelf, de baarmoeder zit vast aan banden en deze worden opgerekt. Dit kan zowel beneden als boven op je baarmoeder, erg gevoelig of zelfs pijnlijk zijn. Dit zijn de twee voornaamste, andere oorzaken kunnen liggen bij je maag en/of darmen. De pijn in de onderrug komt waarschijnlijk vanuit je bekken. Je bekken bestaat uit verschillende botten die door middel van kraakbeen met elkaar verbonden zijn. Door de verweking van het hormoon progesteron op dit kraakbeen, bestaat ermeer beweging in de botten. Dit geeft pijn in schaambeen, onderrug, of pijn de vanuit het bekken doortrekt naar de bovenbenen. Het is een normaal verschijnsel maar zeer vervelend, mocht je in je daeglijkse doen, belemmerd worden, ag dan even langs de huisarts. Voor beide klachten zou je eventueel een paracetamol kunnen nemen of een warme kruik. Mocht de buikpijn te erg worden, overleg dan even met je verloskundige. Groetjes, Japke