Geen kraamzorg?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door w03z3l, 21 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Zijn hier vrouwen die hebben afgezien van de kraamzorg?

Wij hebben het uitgebreid besproken en zien het allebei niet zo zitten, om verschillende redenen.
    We hebben genoeg hulp om ons heen, zodat ik mezelf niet onnodig ga belasten na de bevalling. Zo wil mijn jongere zus (24) met alle liefde een paar dagen komen logeren om te helpen met de kleine, maar ook met het huishouden.. En ook mijn moeder, stiefmoeder en schoonmoeder staan voor ons klaar.
    Ik heb die liever om me heen om te helpen als en vreemde..
    Zijn er anderen hier die daar ervaring mee hebben of dat ook zo willen gaan doen?

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Op zich kan het goed ik heb het ook gedaan. Wel moet je dan zorgen dat de vk dagelijks komt voor controle van jou en de baby. Anders kun je ook gaan voor moeder en kind zorg dat is 3 uur per dag en partus assistentie

3. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Ik houd ook niet van vreemden maar we hadden echt niet zonder kraamhulp gekund! Mijn moeder en schoonmoeder waren al veel te lang uit de baby's om te weten wat nou ook alweer de handigste manier is van aan en uitkleden bijv en nog meer dingen.
    Bovendien moet jij elke dag nagekeken worden daaronder en je temperatuur wordt gecontroleerd en belangrijkste, je baby wordt ook nagekeken. Zij kan dingen zien die jullie allemaal niet gelijk zien mbt gezondheid van je kindje.
    Kies gewoon kraamzorg van 9 tot 12 bijv, ze is weg voor je het weet en achteraf is het echt niet zo erg als dat je van tevoren dacht hoor, komt goed.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bij de eerste vond ik de kraamzorg toch wel fijn: hielp bij de borstvoeding, legde uit hoe bepaalde dingen te doen etc etc. Bij de tweede alleen moeder-kind zorg van 3 uur per dag en bij de 3e geen kraamzorg: toen wisten we het echt wel en we hadden ook al weinig gehad aan de 3 uur per dag omdat alles gewoon goed liep en ons nog bekend was.

Zeker bij een 1e zou ik liever wat deskundige info en begeleiding krijgen dan alleen info van internet en 'oude' informatie vanuit moeder/schoonmoeder etc.

5. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.445
    372
    83
    in een huis
    Bij een eerste zou ik zeker kraamzorg aanraden! Je eert zo ontzettend veel! En als je goede kraamzorg hebt lopen ze echt niet in de weg. Bij een tweede vind ik het anders wat. Maar ook dan moeten ze jou en de kleine controleren lijkt mij

6. Triena

Triena Actief lid

13 dec 2014
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier zelf een kraamverzorgster haha.. Maar ik zou bij een eerste ook wel gewoon iemand laten komen. Het is ook veel begeleiding, tips en de controles zijn wel erg belangrijk.

Hebben ze in jullie Ik buurt niet een organisatie waar je al vast kennis kan maken? Ik werk voor een organisatie waar we eerst op kennismaking komen zodat je weet welke kraamverzorgster je krijgt.

7. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Ik heb een jong (half) broertje dus voor mijn stiefmoeder is het gelukkig niet zo lang geleden. Daarnaast heeft mijn schoonzus 4 kinderen tussen de 8 jaar en 2 weken oud, en woont een straat achter ons. Voor mijn schoonouders word dit het 7e kleinkind, dus 'uit de babys' zijn ze allang niet meer haha.

En idd, kan de verloskundige dan die controles niet doen? Heb ook al eens gelezen dat de kraamverzorgster alleen voor de controles kwam en daarna weer ging, dus echt zonder hulp.
    Kijk die controles dat is logisch, en ik begrijp dat dat belangrijk is. Helemaal prima, maar meer als dat willen we eigenlijk niet..

Ik heb goede verhalen gehoord over kraamzorg, maar inmiddels ook al erg veel slechte. En ik heb daar gewoon echt geen zin in, om me daar druk over te moeten maken. Of we wel een kraamverzorgerster krijgen waarmee het klikt enzo, je hebt zo iemand toch een bepaald aantal uren per dag om je heen. En dat terwijl je barst van de hormonen, en je draai probeert te vinden in de nieuwe situatie..

8. Triena

Triena Actief lid

13 dec 2014
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat snap ik.. Het is ook heel lastig!
    Het minimum aantal uren is 3 uur per dag geloof mij dat is echt zo voorbij..
    Smorgens maak ik altijd een ontbijtje dan controles moeder douchen en baby in bad of was en controles baby wegen ect.
    Dan zijn die 3 uur zo om.
    Ik weet niet of de verloskundige het zonder kraamzorg doet. Volgens mij kan dat nog wel eens lastig worden. zowiezo als je thuis gaat bevallen doet zij het niet zonder kraamverzorgster. Ook hebben zij geen weegschaal bij hun. En is het wel heel belangrijk dat je kindje niet teveel afvalt enz.. Lastig voor jullie snap jullie best maar ik denk dat als het eenmaal zo ver is en je 3 uurtjes per dag zorg hebt dat je dat erg fijn vind.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zou het eerst eens overleggen met de vk. Sommige willen en kunnen daar nauwelijks aan beginnen. Bij mij kwam de vk om de dag, omdat wij gewoon echt wel wisten wanneer we aan de bel moesten trekken, maar bij een eerste had ze daar waarschijnlijk niet mee akkoord gegaan.

10. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons kraamzorg bureau is het zo dat je gewoon kunt bellen als de kraamverzorgster niet bevalt, dan staat er de volgende dag een ander op de stoep.
    Ik had echt niet zonder gekund, ook niet bij de tweede hoor. Nu hadden wij bij de tweede (op ons verzoek) dezelfde kraamverzorgster als de eerste keer. Echt een superlief mens met veel ervaring, ze heeft me echt super geholpen met de borstvoeding.
    Ik zou als ik jou was in ieder geval voor die 3 uurtjes per dag gaan. Als het niet bevalt kun je het altijd nog stopzetten mits je vk bereid is de controles over te nemen.
    Ik weet niet waar je woont maar wij hebben hele goede ervaringen met rkz kraamzorg. Ons nichtje had voor de kraamvogel gekozen, wat een verschil! Die deed niks anders dan koffie drinken en facebooken.

11. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Ik zou het bij een eerste kindje toch aanraden. Al is het maar het minimale! Je leert er indd enorm veel van en ik heb zoveel aan de kraamhulp gehad. Je kan dan toch altijd nog zeggen dat je het niets vind en het stopzetten?

12. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zag eerst het idee van een vreemde in huis ook niet zo zitten. Maar wat was ik blij met mijn kraamverzorgster! Bedenk dat de slechte verhalen sneller en vaker de ronde doen dan de goede.

Ik zou gewoon kraamzorg afnemen. Het is niet alleen iemand die jou helpt met de baby en de controles doet maar zij let ook op andere dingen. Hoe de hechting binnen het gezin is bijvoorbeeld. Ook kan iemand die juist wat verder van je af staat je vaak wat beter helpen en adviseren dan iemand die dicht bij je staat. Daarbij heeft iedereen zijn eigen manieren om iets te doen. Hoe je schoonzus of schoonouders iets doen of aanpakken wil niet zeggen dat dat ook werkt voor jou. Mijn kraamverzorgster had juist verschillende handige tips.

Mijn band met mijn moeder is prima maar ik had er niet aan moeten denken om haar hele dagen om me heen te hebben. In de kraamweek was de kraamverzorgster er, de week daarna mijn man. Daarna kwam mijn moeder 1x per week om het huishouden te doen.

13. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Wij hebben ook besloten om geen kraamzorg in te schakelen. Wij hebben met de verloskundige afgesproken dat zij alle controles uitvoeren. Wij hebben hulp van mijn moeder, zij is oud verpleegkundige, ik ben zelf verpleegkundige, mijn man is rond die tijd ook lekker thuis, dus hulptroepen genoeg! ;) Wij hebben geen behoefte aan een vreemde in huis en door mijn werk weet ik het nodige zelf wel en de verloskundige komt ook dagelijks!

14. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Zou het bij een eerste echt wel doen hoor, nou had ik echt een hele lieve kraamverzorgster die er wel was maar echt op de achtergrond. Goede vriendin van me leek het ook helemaal niets en zag er vreselijk tegenop, maar achteraf was ze zo blij dat ze er was.

Hier is het trouwens ook zo dat als ze niet bevalt er de volgende dag een ander is.

15. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik vond de kraamhulp heerlijk! Lekker een weekje in bed gebleven en haar kennis gedeeld. Na een week weer tiptop fit en ik had veel geleerd qua borstvoeding en verzorging (laatste had ik ook van familie kunnen leren)

Bij de tweede zeker weer kraamzorg. Die zijn toch beter up to date dan ouders en schoonouders. Wellicht dat ik nu wel een dag minder pak.. maar heerlijk om ff een paar dagen verzorgd te worden met alleen de baby naast me

16. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik vond kraamzorg ook geen prettig idee, iemand dan uren om me heen die ik niet ken.

Heb toen ik uit het ziekenhuis kwam dan ook besloten om geen 45 uur zorg te nemen maar alleen moeder-kind dus maximaal 24 uur en zelfs die heb ik niet gehaald :D

Ik heb wel 7 dagen kraamzorg aan huis gehad (1 dag minder dan normaal omdat ik 1 dag in het ziekenhuis heb gelegen met de kleine man), ze deed de controles bij mij, dat vond ik wel belangrijk omdat ik toch een knip heb.
    Ook heeft ze me wat handige tips gegeven omtrent de verzorging van F.
    Maar ze is echt geen 3 uur per dag gebleven want zoveel zorg had ik niet nodig, heb haar de meeste dagen na 1,5 maximaal 2 uur weg gestuurd.

Toch zou ik het niet helemaal willen missen want dit is ons eerste kindje en er waren toch echt wel dingen die ze me geleerd hebben, vooral het voedingsschema en bepaalde handelingen bij de verzorging hebben ze me geleerd en daar ben ik erg blij mee.

17. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

11 feb 2013
    1.753
    9
    38
    Vrouw
    x
    Waarom denken zoveel mensen dat je kraamhulp voornamelijk komt om je huishouden te runnen? ;)

Ze komt voor de baby, en voor jou gezondheid, niet omdat ze ramen nodig gezeemd moeten worden, of je geen moeder/schoonmoeder/zus/of weetikveelwie hebt die voor jullie zou willen koken.

Kijk dan inderdaad voor de minimale uren, dan krijg je toch de deskundige hulp op het gebied van jullie gezondheid, maar heb je niet de hele dag een vreemde in je huis, als je daar niet gelukkig van word. :)

Liefs,

18. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Tegenvaller...:p

Maar idd de kraamverzorgster is er voor kind / moeder en de rest is bonus.

Ik las op één site van een kraambureau, die fijntjes opmerkte:
    "De kraamverzorgster streeft er naar, uw huishouden achter te laten in dezelfde staat als waarin zij het heeft aangetroffen":D

En dan inhoudelijk voor TS....
    Al dan niet kraamzorg is heel persoonlijk

In eerste instantie wilde ik ook geen kraamzorg maar in overleg met de gyn. en het kraamzorgbureau besloten om 't wel van start te laten gaan en te kijken hoe het ging.
    Ik had een hele zware zwangerschap en op dat moment was ook niet zeker of zelf zou mogen bevallen en hoe dat zou gaan.

Achteraf was ik toch wel blij dat we kraamzorg hadden want ML was ook helemaal gesloopt en zelf was ik ook beslist niet fit.
    We hadden moeder en kind zorg dus ze was ook zo weer verdwenen, maar over die belangrijke dingen (onze gezondheid) hoefde ML zich dus niet druk te maken, en dat heeft hij als zeer prettig ervaren.
    En omdat ML daardoor meer relaxed was, was ik dat natuurlijk ook;)

19. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Wij denken er ook over geen kraamzorg te nemen,

De kraamzorg is er niet voor broertjes of zusjes, dus of mijn man moet een week vrij nemen om voor de andere kids te zorgen of ik ben in de kraamweek druk met de andere kids, daarbij zullen ze ook gewoon naar school moeten en dat doet de kraamzorg hier ook niet.

Als mijn man een week vrij neemt, zoals hij bij de andere 3 gedaan heeft komt er veel op zijn bordje, je hebt toch het idee dat de kraamzorg te gast is en je het gevoel hebt daar voor te moeten "zorgen" zo lieten ze bij alle drie zich graag bedienen " oh als je toch naar de keuken loopt voor een kop thee smeer meteen een paar beschuiten want er word op de deur geklopt" aldus de kraamzorg, of als je toch drinken voor Hippo pakt kun je mij een kop koffie mee nemen.

Ze waren meer bezig met in het boekje schrijven dan wat anders.

Wij vinden het niet fijn als ze onze was doen, bed staat niet op klossen dus verschonen doen ze niet en al zouden ze het doen zou ik het niet willen, mijn bed is mij heilig en daar hoeft een vreemde niet aan te komen ;) dus dat deden we ook zelf in de kraamweek,

Zorg voor de baby.... Hmm ja kijken of ze geel waren, verder niets ... Bij de derde zeiden ze heel duidelijk, wij leren normaal hoe je ze in bad doet, manieren om ze aan te kleden, om ze toe te dekken in bed, hoe je de kruiken klaar maakt, hoe je de flesjes opbouwt, maar jij hebt er al 2 en je eigen manier ontwikkeld zodat je het bij deze derde hetzelfde doet en daar kunnen wij weinig aan bij brengen,
    Temperaturen deden wij zelf zowel bij de kinderen als bij mij,als er koorts is kan ik de huisarts of de verloskundige bellen,

Bij eventueel inknippen of uitscheuren moet de kraamzorg ook kijken elke dag maar dat had ik niet dus als dat bij deze wel zou gebeuren zou ik misschien in overleg met de verloskundige daar naar laten kijken.

Ik ben er nog niet helemaal over uit.... Maar gelukkig hebben we nog even om daar over na te denken.

20. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Oh dat klinkt niet leuk. Ik ben eigenlijk nieuwsgierig wel bureau je bij zat.:)

Wij hadden moeder / kindzorg maar daar was ze echt geen drie uur mee bezig en ze wilde continu "andere" dingen doen.
    Heel lief en zorgzaam ook voor mijn man.
    Juist ons drinken verzorgen, even afwasje doen, "ga lekker zitten" tegen ML toen er visite kwam, en dat soort dingen.

Het is dat we graag privacy wilden en dat ze super onhandig was qua HH taken, maar wat ze miste aan handigheid, maakte ze dubbel en dwars goed met behulpzaamheid!

Deel Deze Pagina