Bijles / supervisie geven.. opgeven bij de belastingdienst?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 3 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    dag,
    Ik heb een betaalde baan maar daarnaast geef ik soms bijles, cursussen en supervisie. Ik ben daar een half jaar geleden mee begonnen. Gemiddeld zo’n 700-900 euro per maand. Ik ga dit uiteraard onder overige inkomsten opgeven bij de bd. Betekent wel dat ik er 52 procent belasting er over moet betalen. Best veel
    Wat zijn aftrek kosten die ik op kan geven? Km vergoeding, 1x computer aanschaf. Verder kom ik niet..
    verder een stoute vraag die opkomt maar ik nooit zal praktiseren omdat ik gewoon mijn plichten nakom in Nederland en nooit zou Willem frauderen... maar je zou heel gemakkelijk niet alles hoeven op te geven toch? Daar komt de bd toch nooit achter? Ik kan me zo voorstellen dat veel mensen daar voor kiezen..

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant

Ja totdat ze een keer je inkomsten nagaan en je 700 euro pm(echt superveel!) Niet kan verklaren:)

Ik weet trouwens niet of je aftrekposten kunt hebben als je geen zelfstandige bent?

3. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Kan de bd onze bankrekening inzien? Interessant... zo leer je nog eens wat...
    Goede vraag of ik aftrekposten kan hebben?

4. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Als je ingeschreven staat bij de kvk heb je aftrekposten idd. Maar natuurlijk niet als je zomaar zwart bijverdiend ;) dat zou wel erg makkelijk zijn.
    Overigens kunnen ze idd zien dat jij elke maand bv €700 krijgt gestort, buiten je salaris om en kunnen ze daar onderzoek op gaan doen.

5. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    De belastingdienst ziet alleen (direct) de inkomsten die in suwinet verschijnen. Inkomsten uit zelfstandige arbeid verschijnen hier vaak niet in, tenzij het via een bepaalde constructie gaat (betaald via een werkgever) .
    Overige inkomsten geef je zelf op, maar in geval van twijfel kan de belastingdienst extra informatie opvragen.

Van de bank krijgen ze het saldo van je rekening door van een bepaalde datum. Dus niet het verloop van je saldo ;)

6. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Zelf vind ik dit best een aparte vraag voor iemand die zegt natuurlijk de inkomsten gewoon bij de belastingdienst op te gaan geven. Klinkt mij toch naar onderzoeken of er, gezien het hoge belastingtarief, iets meer uitgehaald kan worden.

Fuddey, mamameer, Mammielove en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. fafa

fafa Niet meer actief

Nee joh... Ik zou me dit ook afvragen en er verder helemaal niks mee doen :cool:

jessy77 en Madelie vinden dit leuk.
  8. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Saldi krijgt de belastingdienst aangeleverd van de banken.
    De belastingdienst kan sowieso ook al je bankafschriften over jaren opvragen bij de bank. Die hebben ze binnen een paar dagen.

9. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Tuurlijk :cool: hahaha :roflmao:

10. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    De titel van het topic zegt al genoeg.
    Bijles/supervisie geven..... Opgeven bij de belastingdienst?

De titel is niet:
    Bijles/supervisie geven..... Aftrekposten belasting?

11. fafa

fafa Niet meer actief

@Madelie : Misschien een gevalletje; zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten? ;)

fanona en Indire vinden dit leuk.
  12. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Als je zoveel verdient per maand dan kan het interessant zijn om als zzp’er in te schrijven bij de kvk. Dan krijg je startersaftrek en andere voordelen.

13. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Integendeel. Noem het beroepsdeformatie dat dit in mijn neus naar fraude riekt.

14. Treez

Treez Niet meer actief

15. Treez

Treez Niet meer actief

Voor een aantal voordelen moet je wel voldoen aan het urencriterium. Minimaal 1225 uren besteedt aan je onderneming per jaar. Er zijn nog wel andere voordelen en ik denk dat inschrijven sowieso aan te raden is.

En TS wat dacht je van een zakelijk WA-verzekering. Stel jij geeft bijles en iemand struikelt over jouw tas en breekt zijn been? Jij laat koffie over de laptop van de ander vallen? Klinkt vergezocht, maar omdat er sprake is van betaalde diensten kun jij aansprakelijk gesteld worden. Dit valt niet onder een gewone verzekering en een zakelijke WA heb je al voor een paar euro per maand.

16. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Thanks ladies! Ik sta reeds geschreven bij kvk...
    En ga zeker niet frauderen hoor..na dit gelezen te hebben al helemaal niet meer. Peins er niet over haha

17. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Geen wa verzekering.. misschien wel doen... en een belastingadviseur

18. Treez

Treez Niet meer actief

Heb je al een zakelijke rekening? Als je deze via de Rabobank afsluit, krijg je je WA het eerste half jaar gratis. Het is geen megabedrag. Ik denk dat je in jouw geval nog geen 5 euro per maand zal betalen. Daarnaast heb je ook nog een beroepsaansprakelijkheid. Dat is misschien voor jou niet nodig. Kun je eventueel nog naar kijken.

19. Treez

Treez Niet meer actief

Nog een tip. De kilometers moet je bijhouden voor de belastingdienst als je deze wilt aftrekken. Ze willen bij controle een overzicht hebben met data, postcode en huisnummer en de reden van de reis. Via Google zijn er wel standaard excelformats te vinden voor dit doel. Deze data moeten corresponderen met een agenda. Alle afspraken goed opschrijven in een elektronische of papieren agenda.

20. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Wat Fijn deze tips! Maar wat een gedoe om het allemaal bij te houden zeg...
    Als je een handig overzichtje hebt dan graag... en meer aftrekposten tips? Hoor ik graag!

Deel Deze Pagina