A diploma zwemmen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door SDonya, 10 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Mijn dochter zit sinds ze 4,5 jaar is op zwemles. Het eerste jaar bij een zwemschool die uiteindelijk gestopt is. Daarna heb ik haar bij een dure zwemschool ingeschreven die goede recensies heeft. Daar zwemt ze nu sinds vorig jaar augustus. Vandaag heb ik te horen gekregen dat ze niet mag afzwemmen in november.... Ze word in augustus 7, dat betekent dat ze dan al ruim 2,5 jaar op zwemles zit en nog steeds haar A diploma niet heeft! Dit lijkt mij niet normaal? Hoe lang heeft het bij jullie kind geduurd tot hun voor hun A mochten afzwemmen?

2. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Onze zoon is nu ook al 2 jaar bezig en in zit er nog lang niet in dat hij voor A mag, bij zit net in badje 3, bij hem speelt wel ADHD een grote rol en het gaat beter sinds medicatie, maar toch nog langzaam.

Maar wat raat dat ze bij jullie al weten dat ze in november niet kan afzwemmen, dat is pas over een half jaar!!

jet128 vindt dit leuk.
  3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik verbaas me er meer over dat ze nu al kunnen zeggen dat ze in november niet af kan zwemmen. Hoe kunnen ze dat nou nu al weten?

Mijn oudste zoon zit nu 1,5 jaar op zwemles, hij wordt over 2 weken 7. Hij zal voor de zomervakantie niet meer gaan afzwemmen, maar over de periode daarna doen ze bij onze zwemschool echt nog geen uitspraken.

Verder is de reden dat ze nu al zo lang bezig is misschien gelegen in het feit dat ze van zwemschool moest wisselen?

Ik zou gewoon eens een gesprek aanvragen bij de zweminstructeur.

Overigens heb ik wel van horen zeggen (zelf geen ervaring mee want wij hebben onze zoon pas met 5,5 op zwemles gedaan) dat het bij veel kinderen die vroeg (voor de leeftijd van 5) beginnen met zwemles langer duurt voor ze hun diploma hebben en dat je alle tijd die je voor hun 5e begint met zwemles, 6 maanden dus bij jullie, bij de gemiddelde tijd van 1,5 jaar die het duurt om je A-diploma te halen op moet tellen. Dat icm de wisseling van zwemschool zou wellicht geen verklaringen kunnen zijn voor de 2,5 jaar dat ze nu bezig is.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Onze dochter was een hele snelle, dat zeiden ze bij de zwemschool ook. Ze was vier toen ze op zwemles ging. Na 11 maanden mocht ze afzwemmen voor A. Met 6 jaar had ze 9 zwemdiploma's. Ze had zx per week 1 uur zwemles.

@SDonya ik kan je wel een zwemschool aanbevelen, maar dat is interessant voor je als je in de randstad/' t Gooi woont.

5. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Mag ik een pb welke zwemschool dat is?

6. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Ja, natuurlijk. Komt eraan.

Tuttebella vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.869
    113
    Ik vind het inderdaad eerder bijzonder dat ze al zover voor uit kunnen kijken dan dat ze er wat langer dan gemiddeld over doet (met een wissel!).

Ik zou een gesprek aanvragen mbt hoe het gaat en wat er dan niet goed gaat/wat de reden is dat ze nu al weten dat ze in november niet af mag zwemmen. En ook om te vragen wanneer daarna het eerstvolgende moment is en wat er voor nodig is om dan wel af te mogen zwemmen.

Mijn dochters hadden A in ongeveer 15 maanden, B in 8 en 10 maanden en de oudste had C in 5 maanden (met wissel), de jongste is nu 3 maanden bezig voor C en ik hoop dat ze vlak voor of vlak na de zomervakantie af mag zwemmen... Maar ik weet dat er hier ook genoeg kinderen zijn die er langer over doen, net als dat er kinderen zijn die het veel sneller halen. Kinderen verschillen nu eenmaal.

8. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Hebben ze geen systeem waarop je kunt zien wat ze nog moet leren? Bij ons kun je elke week inloggen en zo kijken wat er nog gehaald moet worden voor ze af mogen zwemmen. Sowieso is het elke twee maanden afzwemmen dus kun je zo zien of je kind de eerstvolgende keer mee mag doen.
    Mijn oudste heeft 12 maanden 1 keer per week les gehad en had toen A. Na 7 weken 1 keer per week les had hij B.
    Dochter had na 17 maanden 1 keer per week les haar A en ik denk dat ze binnenkort af mag zwemmen voor B, na 7 lessen. Beiden zwemmen echt heel erg goed, en dochter deed over A al langer dan hier gemiddeld is begreep ik van de zwemjuffrouw.

9. Janna

Janna Fanatiek lid

Frustrerend he? Mijn dochter zit ook al meer dan twee jaar op les en die zie ik ook voor de zomervakantie niet meer afzwemmen. Die gaat er in totaal ook zeker 2,5 jaar over doen, zo niet langer. (En hier geen wissel.)

Het stomme is, ik snap er niks van. Van te voren dachtenwe dat ze er zo doorheen zou zijn. Ze was al heel jong erg watervrij en iedereen om ons heen ziet dat ze een echte waterrat is. Toch krijgt ze de juiste slag maar niet te pakken.

Ik heb geen oplossing voor je, maar alleen herkenning dus.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.959
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor zwemdiploma A wordt gemiddeld uitgegaan van ongeveer 48 uur zwemles. Als je dochter 1x per week een half uur zwemles heeft, zou je dus uit mogen gaan van ongeveer 2 jaar. (Er vallen wel eens wat lessen uit, natuurlijk) Nu is dit een gemiddelde, dus korter of langer kan altijd. En de wissel kan een rol spelen. Ik weet niet hoe lang ze tussendoor niet gezwommen heeft?
    Ik vind 2,5 jaar op zich niet meteen schokkend, als ze in november zou kunnen afzwemmen. Maar als ze nu al zeggen dat het in november nog niet kan er er dus nog eens 3 maanden of een half jaar bijkomt, dan snap ik dat je daar wat gefrustreerd van raakt.

Ik zou dus de eerdere adviezen opvolgen en eens een gesprek aanvragen. Waarop baseren ze de uitspraak dat ze in november niet kan afzwemmen? Loopt ze dan echt ver achter op de kinderen waarvan ze wel verwachten dat die in november zo ver zijn? En waar heeft dat dan mee te maken; conditie, techniek, kracht...?
    Misschien kun je overwegen om haar dan twee keer per week te laten zwemmen. Ik merk bij mezelf in mijn eigen sport ook dat het echt ontzettend veel verschil maakt of ik 1 of 2 keer per week ga. Richting een examen probeer ik altijd twee keer per week te gaan trainen en dan merk ik echt wel dat ik dingen sneller op pak. Dat is niet alleen fijn voor de vaardigheden die je leert, maar doet ook iets voor je zelfvertrouwen. Dat lijkt me voor je dochter ook prettig!

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik heb vandaag een gesprek gehad dus nogmaals een gesprek gaat er niet veel aan veranderen. Ze gaan uit van 4 fases, elk 3 maanden. Ze zit nu in bad 3 en mag dus niet door naar bad 4. 2,5 jaar is niet heel gek lees ik hier dus ik heb al antwoord op mijn vraag. Zwemles is nog duurder dan een rijbewijs:roflmao:

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.869
    113
    Een gesprek hoeft het ook niet te veranderen, het kan wel duidelijkheid geven mbt de reden. ;) Maar als het voor jou voldoende is om te weten dat 2,5 jaar niet gek is, dan is dat natuurlijk ook prima. :)

En ja, zwemles is duur. :|:eek: Bij de jongste gelukkig een ABC-pakket genomen, maar is evengoed een berg geld...

nicole18 en SDonya vinden dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier maakt dochter ook al flink wat uren, gelukkig een pakket gekocht, want aan losse lessen zouden we daar al boven zitten. Hier is dochter wel echt langzamer dan gemiddeld; ze is gestart in een groepje met 10, 8 daarvan hebben nu een maand hun diploma. Ze zit nu in een nieuw groepje, dat dus later is gestart - ik meen 8 weken later. En van dat groepje mag de helft deze maand afzwemmen - dochter dus nog niet.

Maar ja, als ik kijk naar waar ze vandaan komt; ze was heeeeel bang voor water na een akelige ervaring (invaljuf trok haar hardhandig het water in en duwde haar onder een mat door). Nu gaat ze met plezier naar zwemles en springt vol pret van de duikplank; ze heeft zoooveel overwonnen! Nu mooi nog wat lessen de puntjes op de i zetten qua techniek, en dan heeft ze ook écht heel veel geleerd - qua zwemtechniek, maar ook qua doorzetten, een angst overwinnen.

SDonya vindt dit leuk.
  14. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ze zeggen dat de schoolslag nog niet goed genoeg is... Wat goed dat jullie pakketten hebben! Dat hebben wij helaas niet..

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Veel ervaring met zwemscholen en mijn advies

- zorg dat je er als ouder bovenop blijft zitten. Ouders die regelmatig bellen of informeren naar de stand van zaken worden serieuzer genomen (of lastig gevonden). Maar daar gaan de kinderen sneller van lijkt het. Ouders die zich nooit laten horen laten ze het kind soms onnodig lang op les.
    - ga zelf regelmatig zwemmen met je kind
    - doe je kind 2x per week op les. Dan gaat het sneller maar houden ze het geleerde ook beter vast. Het zakt minder snel weg door de herhaling.
    - zorg voor een zwemschool die ook les geeft in de vakanties. Anders zakt alles weer weg.

En als jouw kind geen speciale problemen heeft is 2,5 jaar echt te lang.... Ik lees niets over bang zijn of een stoornis.

Ik zou nogmaals in gesprek gaan. Vraag specifiek naar wat ze moet veranderen. Wat kan ze nog niet? Ga daar samen met haar aan werken en vraag of ze misschien wat individuele lessen kan krijgen. Als dat niet mogelijk is of moeilijk doen kijk dan verder. Veel kinderen verliezen bij een te lang traject de motivatie en dan heb je echt een probleem...

16. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Hier laatste week van augustus begonnen en misschien over 2 weken afzwemmen en anders 18 juli.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou vind het wel
    Lang... en zeker als die zwemschool zulke goede recensies heeft, dan zou ik meer verwachten.

En vind het ook heeeeel vreemd dat ze nu al de toekomst kunnen voorspellen voor over een half jaar..

Hier overigens na 1 jaar A, 2,5 maand later B en nu bezig met C

18. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Hier ook al bijna 2 jaar les en nog geen zicht op een diploma. Maar ik zie zelf ook dat ze er nog niet klaar voor is. Ze is niet erg sterk en heeft ook niet de beste motoriek.
    Geen oplossing dus, maar wel herkenning.

19. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier heeft de jongste in april haar zwemdiploma gehaald. Eerst heeft ze les gehad in het zwembad in de stad waar ze haar heel slecht vonden zwemmen was zogenaamd bang voor water en durfde niks. Omdat ze na bijna 1,5 jaar nog steeds in badje 2 zat is ze 2 keer in de week gaan zwemmen op kosten van het zwembad omdat ze zelf inzagen dat het erg lang duurde, maar nog geen vooruitgang. Afgelopen september overgestapt naar een ander zwembad, waar ze alleen pakketten hebben en ze meteen het a b en c diploma heeft. Na 7 maanden 2 keer in de week lessen is ze klaar. Eindelijk! Bang voor water is ze absoluut niet maar omdat ik zoals iemand al zei blijkbaar niet vaak genoeg bij de juf kwam duurde het zo lang. Gelukkig ben ik er nu vanaf maar zou zeker meer bij de juf/meester langs gaan en als anders de mogelijkheid er s een ander zwembad.
    Waar wij naartoe zijn gegaan, kwam hier net in de stad en is de beste zwemschool van Nederland geworden vorig jaar

20. Prj

Prj Niet meer actief

Onze oudste gestart met 4 jaar en 4 maanden. In 9 periodes van 4 weken haar A diploma. Daarna 1 periode van 4 weken en toen had ze ook haar B. Dit is gemiddeld tot snel voor onze zwemschool.

Nr 2 en nr 3 zitten nu op zwemles. Ze hebben er nu 4 periodes opzitten en zijn dus bijna op de helft. Al gaat de jongste er waarschijnlijk wel langer over doen. Hij heeft oorproblemen en is hypermobiel en heeft weinig kracht. Dus we gebruiken zwemles ook om hem krachtiger te maken.

Voor de jongste 2 hebben we ook een pakket. Voor gegarandeerd a en b betalen we €560,-. Niet goedkoop maar met alle prijzen die ik hier wel eens hoor ook zeker niet duur.

Deel Deze Pagina