Anti-spruw middeltjes? Welke gebruiken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaMarije, 19 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi meiden,

Mijn zoon heeft spruw en sinds gisteren gebruiken we daarvoor Nystatine. Het is nog te kort om te zeggen of het echt werkt ja of nee, maar ik vind dat spul nu al een drama. Hij vindt het namelijk zo ontzettend vies (en terecht ;)), dat ie meteen begint te kokhalzen en alle voeding volledig weer uitspuugt... Wil daarna ook niet meer drinken aan de borst.

Plus, alle verhalen die ik erover hoor, zijn niet erg positief qua werkzaamheid, dus dat motiveert ook niet.

Dat schiet dus niet op. Nu ben ik aan het rondkijken naar evt. andere middelen om te gebruiken. Fluconazol, miconazolcrème, gentiaan violet...
    Wat zijn de voors- en tegens? En jullie ervaringen? Wél of niet je eigen tepels behandelen? (ik dacht altijd van wel, maar volgens de HA hoeft het niet?!). Is het handig om 'zelf' ermee te gaan proberen, zonder dat de HA dat weet? Kan dat kwaad?

Blegh... vind het echt even niet meer leuk zo :( en dat terwijl het allemaal zo goed liep!!

Alvast bedankt voor het meedenken...
    Liefs

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef je het middel met het pipetje dat er bij zit?
    Soms werkt het namelijk beter om NA elke keer aanleggen het spul met een wattenstokje, gaasje of heel schone vinger overal in het mondje te smeren.

Nystatine is altijd de eerste keuze. Het werkt in veel gevallen al afdoende. Pas als het NIET werkt (je moet met 2 dagen verbetering voelen), dan ga je over op iets sterkers. Maar het nadeel is dat veel artsen het iets sterkere middel niet meer willen voorschrijven aan kinderen jonger dan 4 maanden, omdat die in het middel kunnen stikken als je de gebruiksaanwijzing volgt.
    So wie so je tepels er ook mee behandelen, anders blijf je hem besmetten en schiet je met de behandeling niets op natuurlijk.

3. MamaMarije

Ah, oke, dat wist ik niet! Bedankt!

Ik breng het nu aan met een wattenstaafje en dat gaat idd een stuk beter. Hij vindt het nog steeds vies, maar houdt zijn voeding binnen!
    Het lijkt ook al beter te gaan, gelukkig! Nu maar hopen dat we herbesmetting kunnen voorkomen ;)

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Van een schimmelinfectie kom je nooit echt helemaal af, tenzij je het uit je hele systeem vecht met zware medicatie. Das vaak niet nodig, dus wordt het bestreden, met middeltjes als nystatine.
    Een schimmel kan op je huid zitten, in je mond, op je tepels dus, en tja... "overal" eigenlijk. Beeb kan het uiteindelijk ook in de luier hebben, want het gaat van het mondje door de darmen mee.

Een schimmel is een opportunistische infectie, die vaak de kop op steekt als je weerstand wat minder is.
    Drink je veel melk en eet je veel suiker/koolhydraatrijk, dan wordt de schimmel heerlijk gevoerd: voila, het probleem is duidelijk, de bv baby en moeder lijden er behoorlijk onder.

Kokosolie (of puur kokosvet, als boter) werkt op een natuurlijke manier tegen schimmels. Je kunt het preventief gebruiken, of zelfs bij de ukkepuk als je het vermoeden hebt dat de spruw ook in de luier zit (gewone luieruitslag verbetert na 2 dagen "luchten", een schimmel niet).

Een schimmel kun je uit je hele systeem "dieten", maar dat is een zwaar dieet, en niet zo geschikt lijkt mij voor een bv moeder.
    Zelf lette ik altijd wel wat meer op wat ik at als we er weer last van hadden: even geen melk (ikke dan he, beeb wel), geen suiker, etc.

Wat ik zelf ook deed was, na advies van mijn mn arts, als ik het in de verte aan voelde komen (branderige tepels bij het voeden), dan smeerde ik de doodgewone antischimmelcreme na elke voeding (hier heet het "Candid"). Zo minimaliseerde ik het bij mezelf, en werd beeb niet telkens geherinfecteerd. Uiteindelijk bij 2.5jr borstvoeding is het 2 keer echt uitgedraaid op nystatine. Verder altijd de kop in weten te drukken.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij pasgeborenen moet je geen kokosolie op je tepels gaan smeren! Veel te allergeen!

Daarnaast is naast goede behandeling, de verdere hygiene ook heel belangrijk. Alles wat in contact komt met je melk, je tepels of de mond van je baby moet je wassen op minimaal 60 graden of steriliseren. Ook goed je handen wassen als je in de buurt van baby of melk komt.
    En let goed op de billetjes, als die wat ruw zijn, schimmelzalf gebruiken. Bij jezelf van onderen ook: als je een vermoeden van een schimmelinfectie hebt: behandelen.

Nystatine is geen 'middeltje', het is een medicijn. Het brengt de GROEI van de schimmel tot stilstand, waarna jouw lichaam en het lichaam van je kind op eigen kracht de schimmel verder moeten verslaan. Daarom is het ook zaak om DOOR te gaan met behandelen nadat de klachten weg zijn, bij voorkeur 10-14 dagen. Op die manier krijgt de schimmel niet de kans meteen weer de kop op te steken en voorkom je dat een resistentere soort overblijft.

6. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter kon niet tegen de nystatine en dus moest ik daar mee stoppen. Ik moest alleen mezelf blijven behandelen met miconazol en bij haar niets en proberen het lichaampje het zelf op te laten lossen.. Is gelukt na drie dagen was de spruw weg.. (heb nog wel twee weken mezelf behandeld)

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wij hebben ook Nystatine gebruikt. Het duurde hier 5 weken voordat de spruw over was. Ik behandelde mijn tepels overigens ook. Ik spoot het met een spuitje in haar mondje en ging dan met een gaasje haar mondje rond. Dat werkte hier het prettigst. En idd niet zoals voorgeschreven wordt een paar x per dag een grotere hoeveelheid, maar na elke voeding een klein beetje. Kreeg dat advies gelijk van de verloskundige gelukkig.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.315
    36.177
    113
    Ik zou trouwens geen nystatine voor jezelf gebruiken, maar dan gewoon miconazolcreme, plakt niet zo erg en gewoon vrij verkrijgbaar bij apotheek. Heel dun laagje is voldoende en dan hoef je het ook niet af te wassen voor een volgende voeding.

9. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Heb ook nystatine gebruikt. Inderdaad echt na elke voeding een beetje. Wel opletten dat je je in totaal aan de max dosering per dag houdt. Tepels behandelen met miconazol creme en daarmee evntueel ook schaamstreek van kind. Het kan best even duren dat het goed weg is. Goed vaak alles wassen dat in contact komt met melk: bh's, beddegoed etc. Het duurde hier een aantal weken wel maar uiteindelijk was het weg. Als ik jou was zou ik het wel bij nystatine/miconazol houden of eventueel gentiaanviolet maar niet dat andere dikkere middel want dat wordt echt afgeraden voor babies onder de 4 maanden.

10. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    O, en sterkte! Ik baalde er ook super van toen want het is lastig al dat geklooi en gewas. Maar komt wel goed hoor! Volhouden even

11. anouk31

anouk31 Bekend lid

22 nov 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Ik heb ook het idee dat ik spruw heb. Pijnlijke tepels tijdens en na het voeden. Owen hapt ook steeds slechter en laat vaker los.
    Kan ik zonder overleg met arts of lactatiekundige al iets doen? Ik weet niet waar ik op een zondag terecht kan...

Heeft iemand tips?

12. MamaMarije

Hoi!

Voor een medicijn als nystatine heb je een recept nodig van de huisarts, dus daarvoor morgen z.s.m. even bellen.
    De micozanolcreme kun je zo bij de apotheek halen, maar ja, die is natuurlijk dicht op zondag ;).

Ik weet het eigenlijk niet precies. Je moet iig goed letten op het juist aanleggen en aanhappen. Dat vermindert (ook bij spruw) al een hoop pijn! Verder een goede hygiëne (telkens handen wassen) en alle slabbetjes, spuugdoekjes, hydrofiels, etc. dagelijks op minstens 60 graden wassen. Daar kun je alvast mee beginnen!

En dan morgen gewoon de HA even bellen!!

@ hier: hier gaat het trouwens steeds beter, ik krijg zelfs handigheid in al het gesmeer enzo... Ik heb het idee dat Benjamin's tongetje er al een stuk beter uitziet. Moet ik hem ook 2 weken doorbehandelen? bij de apotheek zeiden ze 2 dagen na verdwijnen van de klachten... De nystatine is ook maar tot woensdag houdbaar, kan ik zo een nieuw flesje halen (herhalingsrecept)?
    Bij mezelf smeer ik nu ook micozanolcrème. Dat hou ik nog wel eventjes vol!

Bedankt meiden!

13. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zou wel echt door blijven smeren, beter te lang dan te kort. Ik stopte te snel en toen kwam het weer terug... dan baal je wel!

Deel Deze Pagina