Wanneer gonal f spuiten??

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vlinderr, 7 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Hallo,

Is er iemand die ervaring heeft met Gonal-f?

Afgelopen week heb ik een HSG gehad, deze was positief.
    Deze maand nog 'uitzitten', en bij de volgende cyclus beginnen met IUI m.b.v. gonal-f.

Kan iemand mij vertellen op welke cyclusdag je moet beginnen met spuiten en wanneer je een FM krijgt? En hoe reageren jullie op Gonal-f?

Alvast bedankt.

Groetjes,
    Vlinderr!

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je begint aan het begin van je cyclus te spuiten, op dag 1, of soms dag 2 of 3. Je spuit dagelijks totdat je eisprong in zicht is. Dan krijg je een Pregnyl-injectie om je eisprong op te wekken. De inseminatie wordt precies rond je eisprong gepland. De eerste fm is meestal rond dag 10.

Het kan zijn dat er eerst uitgezocht moet worden op welke dosis je het beste reageert. Het kan de eerste keer daarom wat langer duren voordat je de eisprong hebt, of misschien reageer je juist wel te heftig. Dat is afwachten en bij iedereen weer verschillend.

Succes!

3. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik moet op dag van ongi bellen naar ziekenhuis voor uitgangsecho. Deze is op dag 3 meestal. Dan kijken ze of er geen cyste zit (boven de 18mm gaat het verhaal niet door).

Vanaf die dag moet ik gonal spuiten. 1ste iui heb ik 75 eh per dag gespoten. Deze ronde heb ik 112,5 eh per dag gespoten.
    Dit omdat ik maar 1 eitje had ronde 1. Ronde 2 dus ook. Mocht ik voor ronde 3 op moeten wordt het dus 150eh voor mij.

Maar dat is per persoon wisselend. Ik had vanaf dag 9 de fm. Ei onder de 15mm om de dag daarna elke dag. En ei boven de 18 mm de pregnyl.
    En als je ei op de fm te klein is moet je meer spuiten.

Maar elk ziekenhuis is anders hierin hoor. Op formulier van ziekenhuis stond op achterkant bij mij ook hoe en wat precies.
    Sterkte

4. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik krijg trouwens Ovitrelle i.p.v. Pregnyl, maar dat heeft denk ik dezelfde werking?

Hebben jullie nog (veel) bijwerkingen van Gonal-f?

5. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Van de gonal heb ik 1ste iui last gehad van opvliegers en soms beetje hoofdpijn. Daarnaast werd ik erg vrolijk (spontaan slappe lach).
    2e iui vooral hoofdpijn. Rest niet.

Van de pregnyl meer last. Last van buikpijn, hoofdpijn, misselijk en gevoelige borsten. 2e iui niet misselijk.
    Maar normaal tussen eisprong en nod ook altijd last van allerlei klachten.

6. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Als het daar bij blijft vind ik het helemaal prima :)
    'k hoop dat het qua bijwerkingen mee gaat vallen. Ik had met Clomid weinig last, dus hoop dat dit net zo is!

Hoe plan je die ziekenhuis bezoeken in, wanneer je moet werken? Je moet dus om de dag, of soms dagelijks, naar het ziekenhuis voor follikelmetingen. Ze zijn op mijn werk op de hoogte, maar het is toch een hele opgave.

Ik hoor maandag wanneer ik kan beginnen met het spuiten etc..spannend.

7. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Dat is inderdaad lastig plannen met werk.
    Hier zijn de fm's tussen 8 en 9 uur.
    Bij de 1ste iui heb ik vakantie genomen en bij de 2e iui ben ik daarna gaan werken (1 keer half uur ervoor en daarna weer).
    Ik heb het geluk dat ik maar 2 ochtenden werk. (werk 2 hele dagen, 1 avond en eens in de 4 weken weekend). Vorige keer viel het net na mijn werkweekend.
    Collega's begrijpen het gelukkig en dan begin ik gewoon later. Nadeel is dat je soms pas op maandag weet dat je dinsdag terug moet.
    Heb hier op dat 3 een uitgangsecho en vanaf dag 9 fm's om de dag of elke dag.

Ben hier heel open over geweest en ze moeten tijd geven om weg te kunnen. Mijn ziekenhuis is op 15 min van mijn werk.
    Vind het wel vervelend, maar kan niet anders.

Weet niet hoeveel dagen je werkt en wat voor werk je doet?
    Is inderdaad hele opgave. Man is eerste iui wel veel meegeweest, 2e heb ik alle fm's alleen gedaan.
    En sommige ziekenhuizen doen het ook op andere tijden.
    Sterkte

8. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Zelf start ik op CD3 met de Gonal F. Ter vergelijking met de Clomid heb ik totaal geen bijwerkingen van de Gonal F.

Zelf spuit ik ook Ovitrelle. Heb zelfs na de Ovitrelle amper last van klachten :). Bij mij is de Ovitrelle ook weer heel snel uit mijn lichaam.

Pregnyl is vaker wat langer aanwezig en als ik hoor van sommige meiden dat hun echt last van hun (.)(.) krijgen ben ik erg blij met de Ovitrelle :D.

Succes meis!

9. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik werk zelf in de Psychiatrie, dus ook onregelmatige werktijden. Ik moet maandag naar de gyn en zal dan wel vragen hoe de tijdstippen eruit komen te zien voor de fm-en.
    Ik zelf werk op ongeveer 40km afstand van het ziekenhuis, totaal de andere kant op, dus dat is wel een nadeel.

Mooi om te horen dat Ovitrelle snel uit je lichaam is, hoop dat dat mij ook het geval zal zijn!

Doen jullie ook IUI?

Liefs!

10. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Haha, wat stom. Ik zie ineens dat Babii in febr. de eerste IUI heeft.
    Heb je die inmiddels al gehad?

11. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik zit op het wachtbankje van de 2e iui. En ben bijna aan het eind van het bankje. Met al wat buikkrampen jammer genoeg.

Dat is dan wel lastig ja als het ziekenhuis precies de andere kant op is. Heb toen zitten overwegen naar een ander ziekenhuis toe te gaan omdat we tussen uroloog en gyn 8 weken moesten wachten voor afspraak. Maar met het oog op het werk niet gedaan.

Hoeveel uur werk je?

12. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Is te hopen dat die buikkrampen een andere oorzaak hebben. Duim voor je, dat het raak is! wachten duurt vast heel lang voor je gevoel, lijkt me vreselijk! Waarom moest je eigenlijk zolang wachten dan tussen uroloog en gyn..

Ik werk 26-32 uur p/wk. dus gelukkig nog wel eens vrije dagen tussendoor, hopelijk ook op de dagen dat ik voor een echo moet.
    En jij? werk je veel?

Liefs!

13. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Krampen waren toch van ongi.
    De gyn had eerder geen tijd. Was ook in de vakantieperiode.
    Zijn bepaalde tijdstippen voor om intake te doen en die zaten allemaal al vol.

Ik werk 27uur, waarvan 2 hele dagen, 1 avond en eens in de 4 weken een weekend. Dus ook regelmatig gelukkig vrij.
    Mag maandag weer voor uitgangsecho.
    In de week is het nog wel op te lossen, weekend wordt lastig. Moet over 2 weken in werkweekend voor fm. Kan ook niet schuiven, want die week daarna heb ik iui al gehad. En ik heb nogal last van lichamlijke klachten. Dus kan ik dan een week niet werken. Bij mij is alles heel gevoelig. Dus snel last van buikpijn en rugpijn.

Sterkte

14. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Wat balen dat je og. bent geworden!! Ben je weer (minstens) een maand verder.. Succes en sterkte met alles!

Ik wist trouwens niet dat je ook in het weekend fm-en kon krijgen.
    Ik werk ook (ongeveer) eens per 4 weken.

Je zegt dat je veel last hebt van buik- en rugpijn, heb je daar dan meer last van na de IUI?

15. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Is niet stom hoor ;). Nee, ik ben 14 januari geopereerd en moest eerst herstellen. Heb met me eigenwijse kop de injecties in een geopereerde buik doorgespoten dus had wel een eisprong :).

Ben afgelopen zondag ongesteld geworden nadat ik vanaf 14 januari alleen maar bruin slijmverlies had.

Maar als ik niet doorgespoten had was ik helemaal niet ongi geworden (lichaam doet helemaal niks zonder medicatie).

Als het goed is heb ik rond 22 februari mijn IUI, maar dat hangt ervan af hoe snel de eitjes groeien :).

Normaal heb ik op CD12 een goed eitje, op CD13 de Ovitrelle en op CD15 de eisprong.

Maar normaal bloed ik maar tot CD3 en nu op CD5 nog steeds. Dus even afwachten :D.

16. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Ligt eraan in welk ziekenhuis. In die van mij kan het niet, zeker niet als je om de dag moet komen. Zeker met spuiten wordt je giga goed in de gaten gehouden :D.

In mijn ziekenhuis kan je alleen voor spoed komen in het weekend. En op zaterdag de IUI, op zondag niet :(.

17. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    In mijn ziekenhuis gaat het 7 dagen in de week door. De fm en de iui. Maar dat is niet overal zo nee. Collega was ook verbaasd toen ik dat zei.
    De meeste mensen hebben totaal geen last van de iui. Alleen ikke ben volgens mij zo raar. Anders moet je eens meelezen op het topic iui deel 2. Daar doen we allemaal iui.

Dus geen idee hoe en wat bij jullie het geval is. Hier hebben ze vaste regels voor op welke dagen de uitgangsecho krijgt (ook niet overal) en welke dagen fm bij welke grootte van het ei.

In de week is het smorgens vroeg fm en in het weekend halverwege de ochtend. Dus niet zo handig als je werkt.

En ja weer een maand voorbij. Al 2,5jaar aan het wachten op een wondertje

@babii: door alles kan je lichaam ontregelt zijn. Sterkte

18. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel

Wat slik je normaal dan om ongi te worden? (ik word zonder medicatie ook niet og. Ik slik Provera).

Ik hoop voor je dat het allemaal lukt met de IUI! :)

Is het bloeden inmiddels al gestopt?

19. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik zal eens meelezen op IUI deel 2.;)

2,5 jaar wachten is wel heel erg lang! Hoe lang zit je al in MMM dan?

Wij wachten nu ongeveer een jaar op ons wondertje, en zitten straks een half jaar in de MMM. Ben gelukkig al na een half jaar doorgestuurd, dat scheelt weer een tijdje wachten..

Ik hoop dat je volgende poging IUI tot een beter resultaat zal leiden!

20. zonnetje1980

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Wij lopen al vanaf november 2008 in de mmm. Van de huisarts naar de uroloog. Dat was vanaf dec 2008 t/m juni 2009. Man heeft toen onderzoeken gehad en medicijnen. Hij maakt antistoffen aan tegen zijn eigen sperma.

Dit heeft jammer genoeg niet geholpen (uroloog zei in januari dat het moest helpen, niet dus). Daarna op wachtlijst bij gyn. Daar sinds augustus. En dan alle onderzoeken en sinds dec iui. Hebben verplicht maand moeten wachten in dec ivm de feestdagen. Was lab dicht. Dus ja geen iui.

En zijn een jaar zelf bezig geweest, niet wetende dat het niet goed was.

Deel Deze Pagina