21 maanden en niet praten.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MHMW, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MHMW

MHMW Niet meer actief

Mijn zoontje is bijna 21 maanden, eind september wordt hij 2.
    Het is een ondernemend mannetje die alles begrijpt. Maar, zoals de titel al zegt: hij praat nog niet. Hij benoemt ons niet als papa en mama en andere woorden komen er gewoon niet uit. Hij kletst wel in zijn eigen taaltje en snapt alles dondersgoed. Als ik iets vraag, doet hij het meteen of pakt wat ik vraag.
    Ik praat op een normale manier tegen hem, ik benoem dingen, vraag aan hem wat iets is of hoe dat heet, maar hij reageert dan gewoon niet. Het lijkt wel alsof de interesse er niet is om te praten.

Moet ik me nu al zorgen maken of nog aankijken hoe het gaat lopen?

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wat vindt het CB? Waarschijnlijk hebben ze het ook opgemerkt bij de 18 maanden check, want dan "moeten" ze officieel ook al een paar woordjes zeggen. Ik denk dat ze nu dan even afwachten tot 2 jaar. Als hij dan nog niks zegt... Poeh, geen idee! Misschien een hoortest en dat je dan sneller terug moet komen om het in de gaten te houden?

Ik ken een jongetje wat ruim een half jaar ouder is dan Julia en die zegt ook nog maar 3 woordjes ofzo. Tsja, in de gaten houden en bijven stimuleren, meer kun je niet echt. Als je nou echt binnen nu en een paar maanden geen verandering ziet, dan zou ik eens kijken naar een logopediste ofzo... Maar of dat helpt.. Het is idd ook een stuk interesse in taal wat sommige kids niet hebben.

3. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hier is mijn zoontje over minder dan een halve maand 2 en hij zegt ook niet heel veel. Met 21 maanden zei hij ook niks. Ja waarschijnlijk is zijn eigen taal. Ik ga nu wel meer dingen van hem begrijpen. Als hij mijn foto ziet dat zegt hij duidelijk mama ( sinds een maand!)

Hij kan dieren geluiden nu na doen en tellen van 1 t/m 3. Hij is alleen wel vaak ziek en zijn keelamandelen gaan er direct na zijn tweede verjaardag uit dus dan zal hij wel een sprong gaan maken kwa praten. Een auto noemt hij bijvoorbeeld kuuke.. Vraag me niet waarom want ik zeg steeds duidelijk auto. Misschien heeft jou zoontje dat ook wel?

4. sunny03

sunny03 Actief lid

16 feb 2009
    144
    0
    0
    mijn dochtertje zij rond die tijd wel een paar woorden maar ook niet zo heel veel, en nu is ze 27 maanden en klets me de oren van het hoofd af, zegt woorden en zinnen waarvan ik denk, kun jij dat?
    misschien is hij wel aan t opslaan, zou me daar niet al te druk over maken, ik deed het ook, maar ze was er nog niet aan toe, in eens begon ze, misschien is dat bij jullie ook wel het geval.

5. MHMW

MHMW Niet meer actief

Het CB heeft het inderdaad al opgemerkt. Ik heb een lijst opgestuurd gekregen, die ik na 3 maanden weer terug moest sturen. Op die lijst moest ik aanvinken wat hij al kon zeggen en er moest duidelijk vooruitgang in zitten. Helaas is dit niet het geval. We merken dat hij ook steeds meer gefrustreerd raakt, doordat hij bepaalde dingen niet duidelijk kan maken. Veel gillen en boos worden. Een logopediste is ook al als optie genoemd, maar ik vraag me af wat die voor ons kunnen betekenen. We lezen veel boekjes voor, zingen muziek en benoemen alles goed, maar hij is gewoon niet geintresseerd.

6. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Zou me er niet al te druk om maken hoor. CB zegt hier ook dat hij aan het observeren is en dan kan het opeens komen. Zolang hij dingen begrijpt hoefde ik me geen zorgen te maken. Bij ons is het sinds een maandje of 1,5 dat het echt gaan komen en dan nog is het onverstaanbaar voor buitenstaanders.

7. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    Hier ook zo eentje: hij wordt begin oktober 2 en zegt mama, papa en ´to´ tegen auto. Cb maakt zich geen zorgen. Ik ook niet, ga ervan uit dat hij straks ineens een hele sprong maakt in zijn verbale ontwikkeling.

8. MHMW

MHMW Niet meer actief

Fijn om te lezen dat wij niet de enige zijn die een 'laatprater' hebben. Hier lijkt het wel alsof alle kindjes al kunnen praten, behalve onze zoon. Hij begrijpt alles goed. Als ik vraag, wil je voor mama dit of dat pakken, pakt hij meteen het juiste. Ook kan hij duidelijk ja en nee knikken en ook weet hij daar de betekenis van. Hij brabbelt in zijn eigen taaltje. Hier maakt het CB zich wel grote zorgen en hebben het al over een kinderarts gehad en een neurologisch onderzoek. Ik kreeg het al spaans benauwd. We wachten het nog gewoon even af. Waren jullie kindjes wel erg snel met andere dingen? Onze zoon rolde, kroop en liep al voor zijn eerste jaar.

9. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Mijn neefje is al ruim 2 jaar en begint nu net een beetje te kletsen...eerder zei hij alleen maar 'ja' (en dan ook op een hele rare manier)...

Nu komen er wat meer woordjes zoals papa/mama/opa/oma enz...maar dan nog kletst hij veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel minder dan mijn nichtje op die leeftijd.

Het komt vanzelf wel, ik zou me niet te druk maken!
    En inderdaad stimuleren. als hij iets aanwijst, dan het voorwerp benoemen enz. maar zag dat je daar al goed mee bezig bent!

Liefs

10. Violet32

Violet32 Bekend lid

4 feb 2009
    677
    0
    0
    Hier ook eentje die nog niks zegt, hij is bijna 2, nou ja hij kletst wel veel maar voor mij echt onverstaanbaar haha
    Ik maak me ook nog niet echt zorgen hij vindt andere dingen leuker denk ik ...

11. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

#11 YellowButterfly, 18 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jun 2011
    Onze meis is 20 maanden en kletst de hele dag, wij snappen er alleen nog niet veel van! Ze zegt een paar woordjes bewust - papa (mama niet ;)), toto (auto), doewi (doei), boertje (broertje), bal, die euh en zo'n beetje ja op alles :D Meer volgens mij nog niet en kan er niet wakker van liggen, ze snapt heel veel. Ik heb van mn moeder begrepen dat ik pas met 2 jaar praatte maar wel direct zinnen. Het komt wel!

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier bij het CB was het minimum met 2 jaar dat ze 2 woordjes achter elkaar moeten kunnen zeggen. Bijv mama eten.. ofzo..
    Maar ja, wat er gebeurd als dit niet zo is weet ik ook niet.

13. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Klinkt misschien een beetje stom, maar woordjes die ze vaak gehoord hebben zitten er wsl wel al in. Bijvoorbeeld: Bal,... of auto, kaas... etc etc.

Hem uitlokken te praten. ( natuurlijk niet eindeloos wachten.... ) maar gewoon eens proberen. Wat wil ...... hebben? Wsl wordt er dan gewezen. En dan net zolang wachten tot hij het zegt.

De kans is namelijk groot dat hij 't wel kan, maar niet doet omdat hij met wijzen / gillen/ roepen toch wel krijgt wat hij wil. Wellicht het proberen waard,.. en anders... geduld,.. komt wel goed.

14. MHMW

MHMW Niet meer actief

Hebben we ook al geprobeerd. En daar zijn we op dit moment nog steeds mee bezig.

15. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is ook bijna 21 maanden en is ook geen spraakwaterval. Als ik je verhaal zo lees zegt hij wel meer dan wat jouw mannetje doet, maar dat is echt een kwestie van goed luisteren en op het juiste moment bij hem zijn.
    Hij heeft al verscheidene woorden 1 keer gezegd (schiet je wat mee op)
    Van de week nog: zandbak, maar daarna niet weer. Een tijdje terug: sassaseel (zandkasteel) ook nog niet weer gehoord. Met de kerst auto-toet toet. Is ook nog niet weer herhaald. Hij heeft zijn 'schittermomenten' maar weigert het kunstje op te voeren. Heel soms met een boekje met plaatjes dat er een poes ofzo in staat zegt ie wel 'poes-miauw'. Maar dat is ook alleen als hij er zelf mee komt, want hoe harder ik hem aanspoor hoe minder hij zegt.
    Zijn favoriete woord op dit moment is 'auto' en dat zegt hij dus ook regelmatig. Maar verder komt er weinig uit. Ja, kikker (zijn heilige knuffel).
    Ook woorden als 'papa', 'mama', 'opa' enz kent hij allemaal wel, maar hij zegt het gewoon niet. Als ik hem vraag waar papa is, of oma kijkt hij altijd wel naar de juiste persoon, dus hij weet het echt wel.
    Pak je jas maar, gaat ie z'n jas pakken. Klim maar in je stoel, schuift ie zijn stoel aan tafel en klimt erin.
    Ik daag hem ook wel uit om dingen te zeggen, maar hij vertikt het gewoon. Dan krijg ik echt zo'n blik van: mens, doe normaal. :p
    Mijn zoontje is ook meer motorisch ingesteld. Is ook een echte stuiterbal. Rent de hele dag door huis heen, klimt overal op, onder, tussen.
    Maar ik ga er voor alsnog gewoon vanuit dat hij nog wel gaat praten. Hij begint ook al liedjes te zingen, dus gaat vast goed komen.

16. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. Wacht het nog even een paar maandjes af. Wie weet komt het er straks allemaal uitgerold na zo lang alles 'opsparen'.

Volgens mij doe je het heel goed! Gewoon zo door blijven gaan. En misschien niet altijd laten weten dat het hem begrijpt, zodat hij nog meer moeite moet doen. Maar misschien doe je dat ook al.

Als hij over een paar maandjes nog niets doet, dan zou ik iig even zijn oren laten nakijken. Je weet maar nooit.
    Succes!

17. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Mijn man (ja dan die van 27 ;) ) die praatte pas ook heel laat hij zei alleen die voor alles en handgebaren.
    Toen z'n zusjes geboren waren toen hij 2,5 was kwamen ze uit het ziekenhuis met de meisjes en zei hij ineens "waar zijn de dames?" z'n ouders stonden toen ineens met een mond vol tanden, hij ging dus gelijk in volzinnen praten :D
    Ik zou me dus niet druk malen

18. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Sommige kindjes sparen inderdaad alles op en als ze gaan beginnen dan houden ze niet meer op ;)
    Zou je er nog niet te druk om maken.
    Evt eens langs de logo om te vragen voor ideeen maar zou het nog even laten gaan hoor.
    Komt vanzelf

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als hij hoort wat je zegt en begrijpt dan is er niks aan de hand. sommige kindjes horen niet zo goed en daarom praten ze ook niet. en sommige kindjes begrijpen niet eens wanneer jij praat, bijvoorbeeld breng mij ff de bal etc. dan word er geckeckt wat daar de reden is, misschien minder intelligent dan de gemiddelde kinderen. maar in jouw geval dus niks aan de hand. omdat hij begrijpt en hoort.

Deel Deze Pagina