zo moe dat werken niet gaat

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jinky, 18 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Hallo,

Ik heb even een vraagje,

Ik ben nu 17 weken zwanger en zielsgelukkig daarmee!
    Ik ben nog steeds heel erg moe, zo moe dat werken eigenlijk niet gaat. Als ik even iets doe dan val ik daarna zo in slaap als ik er aan toe geef, maar rusten moet ik gewoon even. Op zich is dit geen probleem voor mij, alleen mijn werk zit mij tegen.
    Nu heb ik sinds ik zwanger ben een nieuwe baan op een kinderdagverblijf, ik werk daar nu 3 mnd en ik kreeg onlangs te horen dat mijn contract niet verlengt wordt omdat ze door mijn vermoeidheid niet kunnen zien wat ik in huis heb. Nu hebben ze het besluit genomen dat ik straks 2 weken in januari moet laat zien wat ik in huis heb anders heb ik straks geen baan meer, maar ik weet gewoon niet wat ik er mee aan moet, want ik heb gewoon geen energie, nu zullen ze wel proberen dat ik straks zoveel mogelijk halve dagen kan gaan werken, maar ook met halve dagen blijft het moeilijk.

Herkent iemand zich hierin?

Liefs Jinky

2. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

13 dec 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Dan is dus jouw zwangerschap de reden dat ze het niet verlengen en dat mag helemaal niet.
    Ik ben ook nog steeds moe hoor, word er helemaal niet goed van.
    Ik ben nu vanwege teveel harde buiken een tijd thuis geweest en nu gaat het wel weer.
    Ik ga morgen weer even werken en ook meteen mn contract bespreken. Die loopt eind deze maand af.
    Ik zou me er niet zo druk over maken. Je moet wel aan je kindje denken. ALs het niet gaat, dan gaat het even niet. VOlgens mij kun je dan gewoon ww aanvragen. Niet ideaal natuurlijk, maar beter dan niets.

3. Janjansje

Janjansje Lid

14 nov 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    Belachelijk dat je werkgever dat tegen je zegt. :evil:
    Je hebt volgens mij wetmatige 'bescherming' tijdens je zwangerschap en verloftijd tegen ontslag en dat soort zaken.
    Ik zou me daar maar eens in verdiepen hoe dat zit....
    en vooral om jezelf denken.

4. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Heel erg bedankt voor je reactie!

Zouden ze niet gewoon mijn contract kunnen stopzetten en zeggen dat ze niet tevreden met me zijn, ze hoeven niet te erkennen dat het vanwege de vermoeidheid is?

Bij dat gesprek benadrukte ze dat het lijkt alsof ik erg geen plezier in heb(maar dat heb ik wel) en dat ik afwezig over kom, geen vrolijke uitstraling, alles komt door mijn vermoeidheid, ik houd het gewoon niet vol en dat heb ik ook gezegd.

Ze omzeilde mijn vermoeidheid, terwijl het alleen daardoor komt, ik ben bang dat zij het sterkste staan in deze situatie.

Liefs jinky

5. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Wat me ook erg overstuur maakte is dat ze zei dat ik mijn moeheid gewoon moet accepteren en ik gewoon actief moet gaan werken,

Tranen rolde over mijn wangen, want ik accepteer ook dat ik moe ben, maar het lukt me niet om optimaal te werken, soms op drukke dagen lig ik met een tintelent lichaam in bed en kan ik niet in slaap komen.

Ik ben erg nog steeds ondersteboven van

6. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

13 dec 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Ze mogen jouw contract idd gewoon laten aflopen. Hoeven ze helemaal geen reden voor te geven.
    Maar ze mogen niet jouw zwangerschap als reden gebruiken. Maar goed, ze kunnen ook gewoon zeggen dat je niet binnen het team past oid.
    Je kan dan wel een WW aanvragen. Die werkt dan tot 6 weken voor de uitgerekende datum en dan gaat jouw zwangerschapsverlof in. Deze duurt tot 10 weken na de uitgerekende datum.
    Ondertussen of na die 10 weken kun je weer opzoek naar een baan.

7. Janjansje

Janjansje Lid

14 nov 2008
    78
    0
    0
    Friesland
    Poe, hoe dat precies zit weet ik ook niet. Misschien moet je je vraag hier http://www.zwangerschapspagina.nl/viewforum.php?f=59 even herhalen.
    Dat is binnen het forum de plaats voor vragen over zwangerschap & werk. Wieweet zitten daar een paar deskundigen.
    En anders eens aan je vk voorleggen. Lijkt me namelijk mentaal niet erg prettig voor je zwangerschap, deze kwestie.

8. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

pff nou ik ken die zwangerschapsmoeheid en het is niet te vergelijken met gewone moeheid, ik kan me er niet tegen verzetten, moe is moe en dan kan ik alleen nog maar slapen, ik denk dat je nu je grenzen over gaat en dat weet je zelf ook wel of niet ;) alleen jammer dat je werkgever zo onbegripvol is en zoveel druk op je legt, daar kan ik me echt boos om maken :evil:

9. valentijn1980

valentijn1980 Actief lid

13 dec 2008
    329
    0
    0
    rotterdam
    Je moet natuurlijk ook wel een beetje uitkijken dat je straks niet nog verder van huis bent.
    Straks krijg je als je een aantal weken verder bent hierdoor veel harde buiken en kun je helemaal neit meer gaan werken!

10. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    valentijn, dat zou eventueel een optie zijn, het lijkt mij onmogelijk dat ik in janurai ze op andere gedachte kan brengen, terwijl ik zo moe ben. dan zou ik in september mijn contract niet verlengt krijgen en ik heb 8 vaste uren in de week en de rest invaluren, toch werk ik elke week wel zo'n 20 uur. Ik krijg dan in ieder geval die vaste uren uitbetaald tot september , maar misschien is het beter dat ik voorlopig niet ga werken in mijn situatie beter.

Janjansje: ik mag niet dubbel posten, geloof ik, dus misschien kan een moderator mij verplaatsen naar dat topic!

Liefs Jinky

11. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    mymiracle: het is inderdaad onmogelijk om me er tegen te verzetten en daar wilde ik ze ook van overtuigen tijdens dat gesprek, maar dat lijkt onmogelijk, fijn te horen dat jij dat ook hebt, soms ga je onterecht denken dat je je aanstelt.
    Ik heb ook gezegd dat mijn gezondheid voor gaat, maar zij zei dat ik toch een balans moet vinden in het optimaal werken en mijn gezondheid en dat kan gewoon niet

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Misschien een hele domme vraag, maar wat zegt je vk/Ha ervan? Misschien heb je een laag HB? Ze testen wel een keer in het begin, maar misschien is het nu lager...

Ik doe maar een gooi, ik vind het erg vervelend voor je dat je zo moe bent...

13. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Hoi Bluesky

met 3 mnd hebben ze mijn hb gehalte getest en toen was het goed, de laatste keer dat ik er was zei hij dat het een typische zwangerschapskwaal is en dat ik er gewoon aan moet toegeven en zoveel mogelijk moet slapen als mijn lichaam dat vraagt

14. Ella79

Ella79 Lid

18 dec 2008
    68
    0
    0
    Lieve Jinky,

Als ik in jouw schoenen stond zou ik op eigen verzoek een afspraak maken met de bedrijfsarts en de situatie voorleggen. Op je werk is dit heel makkelijk te verkopen, namelijk: je wilt er alles aan doen om te kunnen blijven werken en je inzet te tonen.
    Daarnaast kan de bedrijfsarts advies aan je werkgever geven. Het lijkt me dat ze in deze situatie je niet gaan dwingen om heel veel te werken als je aangeeft dat je zo moe bent en dat de hele situatie je stress geeft.
    Je doet er dan voor je eigen gevoel in elk geval alles aan en mocht het allemaal niet werken... laat die baan dan. Dit is veel belangrijker en hoe moeilijk gaan ze dan straks doen als je kind een keer ziek bv. Wil je wel werken voor een werkgever die werk belangrijker vindt dan leven?

15. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    Je hebt gelijk ella, bedankt voor de tip!

16. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    Jinky, als je contract afloopt hoeven ze hem niet te verlengen, ook niet als je zwanger bent. Maar ze mogen hem niet zo maar tussentijds beeïndigen. Dan moeten ze een reden opgeven en deze aantonen. Als jij denkt dat ze je willen ontslaan en op zoek zijn naar een andere reden, dan zou ik dit met een arbeidsrecht advocaat bespreken. Eventueel kun je nu al verslaglegging laten doen van de gesprekken die je met je werkgever hebt. Zo heb ik mijn werkgever van elk gesprek een verslag laten maken. Zij moeten jou dan de kans geven daarop te reageren. Uiteraard zorge ik er voor dat ik zelf direct na het gesprek een verslag voor mezelf maakte. Als ik hun verslag dan kreeg, kregen ze deze van mij retour met correcties. Op die manier kon de waarheid niet verdraaid worden.

Ik herken je moeheid ook. Mijn contract liep ook af toen ik net zwanger was. Ik heb toen een periode thuis gezeten met ww. Niet ideaal, maar wel te doen. Het gaf mij de ruimte en rust om toe te geven aan mijn vermoeidheid. Later toen ik fitter was ben ik weer gaan solliciteren.

Ik vind wel dat je werkgever zichzelf tegenspreekt. Zeggen dat je een balans moet vinden in optimaal werken en je gezondheid maar je niet de ruimte geven om meer rust te nemen. Als je werkgever niet wil meewerken kan een bedrijfarts erg fijn zijn. Deze kan samen met jou kijken naar wat je kunt en dit opleggen aan je werkgever. Op die manier laat jij ook nog eens zien dat jij graag wilt doen wat binnen jou mogelijkheden ligt. Handig mochten ze je tussentijds willen ontslaan...

17. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Hoi Jinky,

Wat mijn voorganger al schreef: DIRECT een afspraak maken bij de bedrijfsarts!

Ook ik heb last gehad tot de 19 weken van extreme moeheid, flauwvallen, met knallende koppijn in de auto om 5 uur en bijna de vangrail inrijden omdat ik het gevoel kreeg te moeten blijven werken. Je kunt je niet tegen deze moeheid verzetten! Die is er gewoon en moet je uitzien te zitten. Bij mij lag het aan een sterke reactie op het HCG hormoon en een veel te lage bloeddruk (48 over 89). Uiteindelijk geklapt op mijn werk en ik naar de bedrijfsarts. Die liet me 60% werken en dat was zo'n heerlijke geruststelling. Een arts die dit advies geeft aan de werkgever, geeft je toch een soort gevoel van goedkeuring. Nu na 4 weken minder te hebben gewerkt, gaat het veel beter met mij. Het HCG hormoon is zeer minimaal dus ook de klachten en daarnaast is mijn bloeddruk weer normaal. Ik werk nu weer 75% en na de kerstvakantie waarschijnlijk weer helemaal als alles goed blijft gaan.

DENK AAN JEZELF EN JE KINDJE en ga naar de bedrijfsarts, daar zijn ze voor.

Heel veel succes en rustig aan doen hoor!

X Jille

18. Jinky

Jinky Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.500
    20
    38
    Vrouw
    suuz, bedankt voor je reactie! ik denk niet dat ze van plan zijn om mij tussentijds te ontslaan, ze hebben mij alleen gewaarschuwd dat op deze manier mijn contract niet verlengd wordt.

Een bedrijfsarts is inderdaad een goede tip, ik heb het wel over halve dagen gehad met mijn werkgever, maar ze zei dat ze gaat proberen of ik halve dagen kan gaan werken. Terwijl ik denk dat meer dan halve dagen werken er echt niet inzit, dus proberen is niet voldoende. Na een halve dag ben ik alsnog kapot, ik moet voor mijzelf uitmaken wat haalbaar is en dat weet ik nu niet zo goed.
    Ik wil me niet aanstellen, maar toch lijkt nu niks echt haalbaar.

Jille, bedankt voor je reactie, wat fijn dat jouw vermoeidheid na 19 weken minder is geworden en dat je met de bedrijfsarts er uit bent gekomen. Ik heb geen lage bloeddruk, maar het zou bij mij ook inderdaad door reactie op het hcg hormoon kunnen komen.
    Mijn collega zei ook doodleuk, wat heb je dan? (ze weet dat ik zwanger ben)
    Toen ik zei dat ik zo moe ben zei ze: is dat alles?
    Het zou fijn zijn als ik er met een bedrijfsarts uit kan komen, alleen weet ik niet of werken haalbaar is, 3 uur per dag zou denk ik al genoeg zijn voor mij.
    Ik ga eens informeren bij een bedrijfsarts, hoe pak ik dat aan? gaat dat via je werk?

19. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Als het goed is, is je werkgever aangesloten bij een arbodienst. Dus je moet weten bij welke arbo ze zijn aangesloten en die moet jij zelf bellen en een afspraak maken met de bedrijfsarts.

Samen met deze arts kun je bepalen wat haalbaar is op dit moment. Eventueel kan je verloskundige of gynaecoloog je een brief meegeven met daarin de klachten.

Succes!

Jille

20. Suuz750

Suuz750 Actief lid

4 dec 2008
    419
    0
    0
    En heeft je werkgever niks geregeld dan meld je je gewoon ziek. Je werkgever moet dan na een bepaalde tijd een reintregatie traject starten en alsnog een bedrijfsarts inschakelen.

Als je moe bent en door moet werken is het heel moeilijk om te bepalen hoeveel uur je nog kunt werken want je voelt je moe, moe, moe. Als je werkgever niet meewerkt dan meld je je ziek en probeer je eventueel daarna uur voor uur weer op te bouwen. Neem van mij aan dat je je niet aan stelt. Die collega van je snapt duidelijk niet wat jouw vermoeidheid inhoud.

Voor jezelf opkomen is altijd lastiger dan voor een ander hè? Je wilt graag goed doen, je niet aanstellen, een ander niet belasten... Lastig, lastig.

Deel Deze Pagina