Hoi Ik maak me een beetje ongerust Ik heb afgelopen woensdag mijn urine naar de huisarts gebracht. Ik had niet echt klachten, enkel alleen wat vaker plassen dan normaal. Verder geen branderig gevoel, geen pijn, geen bloedplassen. Dacht breng het heen puur uit voorzorg. Toen ik belde over de uitslag bleek ik een twijfel geval te zijn. Ze hadden 20 bacterien gevonden. Echter omdat ik zwanger ben heeft de huisarts een antibiotica kuur voor geschreven. Nitrofurantoine microkristallijn 50 mg. Ik moet dit nu 4 keer per dag 7 dagen lang slikken. Ik vind dit nogal een hoge dosering voor iemand die verder geen klachten heeft! Ook hebben ze mijn urine niet op kweek gezet. In de bijsluiter staat dat je dit tot de 6e maand in de zwangerschap mag gebruiken. Heb dus de volgende dag terug gebeld met de volgende vragen: Kan de kuur niet ingekort worden aangezien ik verder helemaal geen klachten had dan enkel een keer vaker plassen Kan het niet schadelijk zijn voor t kindje aangezien ik de 29 weken al gepasserd ben Het antwoord was kuur toch 7 dagen gebruiken en dat ik de bijsluiter niet zo serieus moest nemen. Mijn vraag aan jullie is: Wat zijn julllie ervaringen tav deze antibiotica kuur? Weten jullie of dit vaker voorgeschreven wordt en ook nog in deze fase van de zwangerschap Kan ik alsnog vragen of ze mijn urine op kweek willen zetten Hoe groot is de kans dat deze kuur schadelijk is voor de baby ( kans op bloedarmoede voor de baby is bijwerking) Moet ik oppassen voor gbs of dit melden aan mijn vk? Ik voel me niet prettig bij het feit dat ik antibiotica moet gebruiken en overweeg om na 3 dagen te stoppen en veelal zure vitamines te gaan eten/drinken. Graag zou ik jullie mening willen hebben Dank je wel Groetjes Patty
Hoi PAtty, de werking van deze AB is mij niet goe dbekend, dis is echt het terrein van dehuisarts en die moet je toch maar proberen te vertrouwen op zijn expertise. Over GBS zou ik me zeker geen zorgen maken nu, want vaak wordt het pas getest na de 2e keer een 'echte' blaasontsteking. Dan is het risico groter dat GBS de boosdoener is. Jij valt wat dat betreft dus in de laag risicocategorie. Dus ik denk dat je de AB toch wel kunt slikken, maar inderdaad daarna wel goed aan de vitamines en evt cranberrycapsules gaan. Sowieso wel even de volgende controle de AB kuur melden voor je dossier. Groetjes Brigitte