Hallo verloskundige! Ik ben bijna 13 weken zwanger van mijn 3e kindje. Ik ben bij mijn 2 dochters thuis bevallen, alleen bij mijn jongste dochter wou de placenta er niet uit. Voor mijn vk is dit geen reden om nu in het ziekenhuis te gaan bevallen (ik heb bij de vastzittende placenta weinig bloed verloren, en lag alsnog spontaan los in het ziekenhuis). Maar bij mij zijn ze een paar weken terug achter gekomen dat ik een hematoom achter de placenta heb zitten, waardoor ik vloei, dan rood, dan bruin. Momenteel krijg ik een aantal controles van de gyn, als alles gewoon goed gaat mag ik terug naar de vk. Ik vroeg me alleen af, stel dat dit alles goed gaat en ik idd terug mag, zouden jullie dan adviseren om toch in het ziekenhuis te bevallen? Ik ben zo bang dat ik tijdens mijn bevalling misschien een flinke bloeding krijg door de hematoom (de gyn verwacht wel dat de baby deze dichtdruk naarmate het groter word). Groetjes Jolanda
HOi Jolanda, Indien je gynaecoloog je terug verwijst naar de verloskundige is er geen medische reden om in het ziekenhuis te bevallen. Het hematoom heeft dan geen invloed meer. Maar indien je het zelf prettiger vind om in het ziekenhuis te bevallen kan dit altijd poliklinisch. Imke