hallo dames, vanaf een week na mijn bevalling heb ik last van verstopping. nou ja verstopping, ik kan wel naar de wc, maar de ontlasting is heel hard en dik, waardoor het super veel pijn doet en ik ook al een kloofje heb wat elke keer openspringt en dus bloedt. heel stom, maar juist tijdens de zwangerschap totaal geen last van! weten jullie een middeltje wat kan met bv en wat goed werkt? het ligt niet aan eten/drinken want ik eet gewoon mn fruit en groenten en volkoren brood. verder drink ik genoeg en eet geen bananen..
Lijnzaadoliecapsules. Tip gekregen van vk tijdens zwangerschap en werkt super goed. Je moet er wel een aantal nemen per dag, even uitzoeken hoeveel, 5 ofzo. Verder blijft het natuurlijk belangrijk om vocht tot je te nemen, en dan werkt "vochtig eten" beter dan drinken. Drinken wordt in je maag vaak gelijk "afgevoerd" en bereikt je darmen dus niet eens. Maar bijv dikke soep, geweekte muesli ipv cruesli, yoghurt, goed gaar gekookte rijst/pasta ipv al dente etc, houden het vocht langer vast en dat heeft dus meer zin.
ik kreeg van de dokter het advies om duphalac te halen, het kan dus in combinatie met borstvoeding. de werkzame stof is lactulose en de werking komt overeen met die van pruimen of gedroogde abrikozen. ik heb er echt maar heel weinig van nodig nog minder dan op de verpakking staat en het smaakt prima (al mag je het ook in je drinken stoppen) het is zonder recept verkrijgbaar.
's Ochtends als je wakker word meteen voordat je iets eet een groot glas lauw water (lees bijna halve liter) drinken. Dit stimuleert de stoelgang super! Verder: Haal een bakje gedroogde pruimen, neem een eetlepel olijfolie, lijnzaad is inderdaad heel goed, kan je ook gewoon vers kopen en dan door de muesli bijvoorbeeld, ga een stuk wandelen of fietsen, de rest van de dag ook goed drinken. Het kan zijn als je niet goed op je vochtinname let dat je lichaam eerst vocht voor de bv "neemt" en daardoor jij zelf enig tekort komt. (dikke, harde ontlasting). Als je veel nachtvoedingen geeft, neem dan ook gerust 's nachts een glaasje water tussendoor! Sterkte!
eens met het alle bovenstaande (met aantekening dat de goed gaar gekookte rijst/pasta dan wel zilvervlies/volkoren moet zijn, anders werkt het juist averechts). Maar verder wil ik je ook nog een hart onder de riem steken door te zeggen dat het waarschijnlijk puur hormonaal is en gewoon vanzelf weer overgaat. (mits je vezelrijk eet en goed drinkt) Ik had het ook: na 9 maanden 3x per dag dun, na de bevalling opeens keihard... maar dat is vanzelf weer genormaliseerd.
Ik sluit me aan bij Fafa, ik heb er zelf inderdaad ook een tijdje last van gehad na de bevalling. Is extra pijnlijk met die kloofjes, omdat die steeds weer "open scheuren" als de ontlasting dan zo hard is. Au!! Zal dus voor een groot deel hormonaal zijn.
Enne, wanneer is dan 'na een tijdje'? Ik heb hier ook sinds mijn bevalling last van en zie mijn banner. Het is echt geen pretje om naar het toilet te gaan...
@ratatosk: oei! Dat is inderdaad erg vervelend. Bij mij duurde het maar een maandje ofzo - tot de hormonenstorm weer was gaan liggen - maar 8 maanden is een heel ander verhaal. Eet en drink je hetzelfde als voor je zwangerschap?
Nee, ik eet gezonder en drink VEEL meer. Dat zou juist goed moeten zijn zou ik denken. Ik ben toch al wel weer wat verder dan een maand . Nouja, ik wacht tot ik ben gestopt met de borstvoeding, ik hoopte eigenlijk dat het daarna zou stoppen.
Hier begon het ook na de bevalling en het is nog niet helemaal over. Sommige dagen gaat het heel goed, andere dagen weer minder. Heb hier een tijdje lactulose gebruikt en roosvicee laxo. En verder gedroogd fruit gegeten en noten. Naast dus volkoren producten en fruit. Moet zeggen dat ik er nu niet zo meer op let, het gaat nu ook meestal wel goed. Maar de bv en weinig zuivelgebruik zullen wel een rol spelen.
super bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee! ik hoop idd dat het vooral hormonaal is en dat het dus gauw weer normaal wordt!
Is heel normaal na een bevalling, hormonaal (geen verband met borstvoeding). Hou er rekening mee dat je een maand of 9-12 ontzwangert! Vezels en drinken helpen. Je hebt van die zakjes vezels die je oplost in lauw water (even bij apotheek if drogist vragen), dat helpt goed en je kind heeft er geen last van.
Nou lekker is dat zeg :S. Voor mijn kindje alles hoor, maar wat is het oneerlijk verdeeld. Mijn lichaam wordt uitgewoond en mijn man zijn lichaam heeft een paar minuten plezier gehad .
O ja, en al doet het pijn, niet wachten met naar de wc gaan. Hoe langer in je darmen, hoe meer vocht er aan de ontlasting wordt onttrokken, handig .
Ik mis vet op je lijstje! Verstopping komt door te weinig vezels, vet, vocht en lichaamsbeweging. Alles volkoren is zeker goed en bevat veel ijzer, dat is ook goed voor je, maar kan ook stoppen! Veel vezelrijk fruit eten als pruim, mango, ananas. En roomboter, volvette kaas, vleeswaar, volle yoghurt, noten en rauwkost eten. Caffeine (ook uit thee) vermijden. En wat heel goed is voor je darmen zijn probiotcica-pillen. En wat helpt is een half uur voor je ontbijt een uitgeperste citroen met een lauwwarm glas water nemen! Succes!
olijfolie op je nuchtere maag (een klein beetje), een glas lauw water op je nuchtere maag, eerste 2 uur alleen fruit eten en vooral KIWI"S!! pruimen natuurlijk, vijgen, (kan ook gedroogd), misschien roosvicee laxo...dit is wat bij mij helpt! (en als je ijzer slikt solgar vitamine die niet verstoppend werkt of floradix vloeibaar)