Hoi, Ik heb een dringende vraag. Ik slik clomid en waarschijnlijk/ hopelijk heb ik vandaag of morgen mijn eisprong. Nu heeft mijn vriend gisteren erg veel alcohol op (+_ 6 glazen) ook afgelopen dinsdag en woensdag heeft hij (vanwege een feest) veel alcohol gedronken. (zooooo dom!) Ik lees dat alcohol van invloed kan zijn op de spermakwaliteit (dat het kans op miskramen vergroot en zelfs het erfelijkheidsmateriaal veranderd). Ook heb ik ergens gelezen dat de aanmaak van zaadcellen ongeveer 70 dagen duurt. Daarom vraag ik mij af of het door het alcohol gebruik van mijn vriend (deze dagen) beter is om het zekere voor het onzekere te nemen en het (ondanks dat ik nu door clomid vruchtbaar ben) het niet te doen? Of maakt het niet uit omdat de aanmaak van zaadcellen zo lang duurt? Ik zou het heeeel fijn vinden als ik snel een antwoord krijg! alvast veel dank! gr Lotje
Hoi Lotje, hopelijk heb je ervoor gekozen om toch gewoon zwanger proberen te worden. Wanneer een man op dagelijkse basis alcohol drinkt kan het inderdaad van invloed zijn op de kwaliteit van het zaad, maar niet als het maar 3 dagen achter elkaar was en zo te lezen was het ook niet buitensporig veel, geen zorgen. Verreweg de meeste zaadjes zijn gewoon goed en die met de beste vorm zijn toch het eerste bij de eicel. Groetjes Brigitte