Zoals de titel al zegt, ik wil niet nog een keer zwanger worden. Heb 1 dochter en we vinden het allebei wel prima zo. Bovendien kamp ik met behoorlijke rugklachten en zou het lichamelijk niet aan kunnen. Nu ben ik dus weer aan de pil, maar blijf het toch eng vinden. Is er nog een andere manier, waardoor het 100% zeker is dat ik niet zwanger meer wordt? Ik vind sterilisatie wel een beetje drastisch gelijk. Is er iets dat zonder operatie mogelijk is? Alvast bedankt =]
De prikpil is een van de veiligste methodes. Een groot nadeel voor veel vrouwen is dat jet na stoppen nog jaren kan duren voordat je weer een cyclus hebt, en je er soms verminderd vruchtbaar van raakt als je het lang gebruikt. Maarja als jullie toch geen kinderen meer willen is dat misschien niet zo'n probleem. Het is in ieder geval een stuk minder definitief dan sterilisatie.
die nieuwe methode van sterilisatie waarbij ze buisjes of zoiets in de eileiders van vrouw plaatsen.. zonder operatie en na paar maanden volledig betrouwbaar
Tegenwoordig is het mogelijk om gesteriliseerd te worden zonder operatie dmv een Essure. Hierbij plaatsen ze veertjes in je eileiders, welke dan dichtgroeien. Je moet nog wel 3 maanden de mini-pil slikken en daarna krijg je een echo om te kijken of alles dicht zit. Ik heb dit zelf 2 jaar geleden laten doen en het was een "ingreep" van een kwartiertje. Daarna heb je een soort van "ongesteld" gevoel en kun je een Ibuprofennetje nemen. Ik ben er erg over te spreken. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel. Sandy
Je partner kan zich ook laten steriliseren, dat is minder ingrijpend dan sterilisatie van de vrouw en er kan altijd weer een hersteloperatie plaatsvinden die meestal ook succesvol is
Dank jullie wel voor de reacties allemaal. Ik zal eens even uitzoeken allemaal wat voor mij het beste zou zijn. Geen idee of ze een sterilisatie doen op mijn leeftijd? Ben natuurlijk 27 nu. Mijn moeder heeft zich ook laten steriliseren jaaaaren geleden. Ik heb van haar begrepen dat je dan onder narcose gaat, en onder je navel wordt een klein sneetje gemaakt, en gaan daar dan naarbinnen. Ze kon dezelfde dag nog naar huis. Ik weet niet waarom maar laat liever mezelf steriliseren dan mijn partner. Kan het niet echt uitleggen, maar heb dat gewoon graag liever. Plus dat mijn mannetje het echt niet op ziekenhuizen etc heeft En ik heb eens een man gezien die is gesteriliseerd en die had er erg veel last van.
Steriliseren is wel heel drastisch. Je bent nog maar 27... wie weet wat je over een paar jaar denkt/voelt?? ik zou gewoon de prikpil of implanon nemen ofzo.
@Assi, ik snap wel dat je dat vind hoor, maar ik heb behoorlijke rug klachten. Het is nu al zwaar om voor mijn dochtertje te zorgen en bovendien hebben we echt een heel makkelijk meisje nu. Ik moet er niet aan denken om dan ook nog een paar keer per nacht uit te moeten, en de zorg van nog een kleintje erbij. Dat ga ik dan zowel geestelijk als lichamelijk niet trekken Maar ik zal alle opties even openhouden en gaan kijken wat het beste bij me past
ik zou ook voor de prikpil gaan aangezien sterilisatie behoorlijk drastisch is. elke 3 maanden een prikje halen en klaar. en als je in de toekomst nog wel van gedachten veranderd dan kan het wel wat langer duren voordat je weer vruchtbaar bent maar meestal komt het uiteindelijk wel weer op gang. (heb zelf 6 jaar de prikpil gebruikt)
persoonlijk kan ik je de spiraal aanraden... Wij willen ook verder geen kinderen..*alhoewel..bij mij kriebelt het soms nog wel...maar ik moet ook reëel zijn en immers met z'n tweetjes *.. Ennieweesssssssss...aangezien er dus geen kleintjes bij komen heb ik eerst ook overwogen voor een sterilisatie.. Maar mijn huisarts rade mij een spiraal aan..heeft in principe dezelfde werking,minder hormonen, maar niet definitief . Haal je 'm eruit ..kan je gelijk weer voor het eggie Ben zo blij dat ik m heb laten zetten!! Heb begrepen dat er bij de prikpil nogal veel bijwerkingen zouden kunnen zijn....i.v.m toch een latere kinderwens ...eerdere kans op miskramen (dunner bm slijm/wand) ,duurt langer voor je vruchtbaar bent etc etc... Suc6 met kiezen
Ik ben bij de 3e keizersnede gelijk gesterilliseerd. Vooraf hebben we deze keuze goed doorgesproken. Mijn man zou zich zonder moeite ook hebben laten sterilliseren als ik dat zou willen, maar omdat het bij mij uitgesloten zou zijn om nog een zwangerschap te kunnen dragen, wilde ik er zeker van zijn dat ik niet meer zwanger zou kunnen worden. Bovendien vond ik de keuze voor mijn man nogal rigoreus, hij kan immers in de toekomst wel nog een gezin willen stichten (ga ik nu maar niet vanuit) terwijl ik lichamelijk echt geen kids meer moet krijgen. Maar goed, dat is ons verhaal, in jou geval zou ik toch eerst een spiraal overwegen. Misschien is een Mirena iets voor jou? Door de continue afgifte van hormonen kun je ook nog eens het geluk hebben dat je cyclus wegblijft en dan ben je in een klap van de menstruatie-rugklachten af. Het zal allicht iets schelen. Succes met je keuze, Groetjes van Kiki
Ik zou persoonlijk ook voor de prikpil kiezen. En de bijwerkingen van de prikpil zijn niet anders dan bij de gewone pil. Alleen als je zou denken aan een tweede heeft de prikpil meer nadelen!
Ik zou dan ook voor de prikpil kiezen, maar mocht je echt ooit nog een kind willen zou ik hem echt niet nemen. Ik had overigens wel de meest vreselijke bijwerkingen van de prikpil.
Ons gezin is ook compleet, en ik heb besloten een mirena te laten plaatsen (hormoonspiraal). Is net zo betrouwbaar als de pil (van de 1000 vrouwen die een jaar lang mirena gebruiken, worden er minder dan 2 zwanger). Je kunt 'm alleen niet vergeten, blijft betrouwbaar ook als je ziek bent, veel minder hormoon omdat het gelijk op de juiste plek zit. Bovendien wordt bij de meeste vrouwen de menstruatie veel lichter, en bij sommige verdwijnt-ie zelfs helemaal. Ik vind een sterilisatie ook te drastisch, en zo'n mirena kan anytime verwijderd worden, waarna je in principe meteen weer zwanger zou kunnen worden. (Zie ik niet gebeuren, ik ben nu 38 en helemaal happy met m'n gezin; maar je wéét het maar nooit.)