wat vragen over borstvoeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mijn trots, Nov 1, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mijn trots

Oct 12, 2011
    49
    0
    0
    nu alleen maar bezig met de bevalling:0
    apeldoorn
    hoi allemaal.

Ik ben 23 okt bevallen van een prachtige meid nu geef ik borstvoeding maar heb besloten om er ook bij te kolven dus heb vanmiddag een handkolf gekocht.
    Nu heb ik er wat vragen over als je baby aan de borst ligt eet ze gewoon tot ze geen trek meer heeft maar hoe weet je nou hoeveel je dus in een flesje moet geven?
    Hoe bewaar je borstvoeding? kan dat gewoon in de koelkast? en als je een dagje weggaat en je hebt twee flesjes gekolvd hoelang kan je dit dan in je tas bewaren? maak je borstvoeding warm met een flessenwarmer?/
    ja zijn heel wat vragen hopelijk heeft iemand antwoorden bedankt alvast

2. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hopelijk hier wat antwoorden op je vragen.
    Wat betreft de hoeveelheid; ik hield altijd dit rekensommetje aan:
    We gaan dan uit van 150 cc voeding per kg lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen per 24 uur. De hoeveelheid die je met deze rekenregel uitrekent, is voor borstvoeding aan de royale kant! Als je baby hiervan laat staan is dat helemaal niet erg. Even een rekenvoorbeeld: een baby van 5900 gram die 7 keer drinkt.
    150 cc x 5,9 (kg) delen door 7 (voedingen) = 885 cc delen door 7 = ongeveer 125 cc per fles. (van de site babyopkomst.nl)

Als ik moest kolven zorgde ik ervoor dat ik de gekolfde melk ergens in de koelkast kon zetten en wanneer dit niet kon zorgde ik ervoor dat ik een koeltasje met koelelementen bij had waar ik de melk in kon bewaren.

Je kunt de melk 24 uur in de koelkast goed houden en weken/maanden in de vriezer. Je laat deze dan ontdooien in de koelkast en verwarmd deze in de flessenwarmer of au bain marie, alles is goed behalve de magnetron want deze maakt de voeding en de voedingsstoffen als het ware kapot.

Succes!!!!

3. Bri

Bri Niet meer actief

Nu heb ik er wat vragen over als je baby aan de borst ligt eet ze gewoon tot ze geen trek meer heeft maar hoe weet je nou hoeveel je dus in een flesje moet geven?
    Gewoon uitproberen. Eerste keer gaf ik zo 40-50 cc per keer (kindje van een maand oud), ook omdat je niet weet of ze het uberhaupt willen drinken uit een flesje - en 't is zo zonde om het weg te moeten gooien! Als je kindje nog zó klein is als het jouwe, zou ik een nog kleinere hoeveelheid per keer doen. Als ze makkelijk blijkt te drinken, geef je volgende keer wat meer.
    Hoe bewaar je borstvoeding? kan dat gewoon in de koelkast?
    Kamertemperatuur: 24 uur bewaren.
    Koelkast (max 7 graden): 5 dagen.
    Vriezer (-18 of kouder): 3-6 maanden.
    en als je een dagje weggaat en je hebt twee flesjes gekolvd hoelang kan je dit dan in je tas bewaren?
    Ik zou die flesjes in een koelkast bewaren, en in een koeltas met bevroren koelelementjes vervoeren. Dan gelden in principe die 5 dagen van de koelkast. Kan dit écht niet, en moet je het op kamertemperatuur bewaren, dan binnen 24 uur geven.
    maak je borstvoeding warm met een flessenwarmer?/
    Dat kan prima, mij beviel het wel goed in elk geval. Men zegt dat de BV het beste blijft bij 35 graden, maar dan lustte zoonlief het niet, die wilde het echt wat warmer hebben (ietsje warmer dan lichaamstemperatuur zelfs, anders dronk hij het gewoon niet).
    ja zijn heel wat vragen hopelijk heeft iemand antwoorden bedankt alvast
    Het wordt vaak afgeraden om borst en fles te combineren, omdat sommige kinderen dan problemen krijgen met aan de borst drinken. Dat hóeft niet, maar kán wel. Om die reden wordt meestal geadviseerd om pas een flesje aan te bieden als je kindje echt goed aan de borst drinkt, meestal ergens tussen 4 en 6 weken oud.
    Je hebt vast je redenen om te willen kolven (en fles te geven), maar ik dacht: ik waarschuw je in elk geval even, dat het soms niet zo eenvoudig lukt om dat met zo'n jonge baby al te doen.

4. janny

janny Actief lid

May 29, 2010
    335
    47
    28
    Gefeliciteerd met je dochter!
    Goed dat je borstvoeding geeft! Ik weet niet wanneer je er bij zou willen gaan kolven, maar het is aan te raden om borstvoeding niet gelijk te combineren met een flesje omdat dit voor je kindje een andere drinktechniek is. Ik ben begonnen met oefenen toen mijn dochter 7 weken was. Omdat ik ook moest gaan kolven wanneer ik weer begon met werken. Kolven moet je ook leren, het is niet vreemd wanneer je de eerste keer bijna niets kolft. Dat rekensommetje is inderdaad een richtlijn. Mijn dochter drinkt echter nooit zo heel veel uit een flesje. Die haalt het weer in als mama er weer is. Borstvoeding kun je maximaal 5 dagen in de koelkast bewaren. Als je het in wil vriezen moet dat binnen 24 uur. Je kolf spoel je na gebruik eerst af met koud water. 1x per dag maakte ik alles schoon in een sopje en kook ik het uit. Wanneer je kindje wat ouder is hoeft dit minder vaak.
    Er is op deze site ook een subforum over borstvoeding. Daar krijg je denk ik meer antwoorden. Ook zou je het aan de lactatiekundigen op het forum kunnen vragen. Zij zijn deskundig op dit gebied.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Als eerst inderdaad gefeliciteerd met de geboorte van je dochter.

Met wat voor doel wil je erbij gaan kolven als ik vragen mag? Om vast te gaan oefenen voor als je weer gaat werken? Voor als je een avondje oid weg gaat? Of enkel om een voeding ipv live aan de borst met een flesje te laten geven?

Die rekensom, zou je kunnen gebruiken als richtlijn, maar het is per kindje heel verschillend. Het is namelijk eigenlijk een richtlijn voor als je kunstvoeding geeft. Ik zou gewoon aan de hand van dat schema een hoeveelheid geven en als ze daarna nog trek heeft haar lekker aan de borst nemen of evt nog wat gekolfde melk opwarmen. Zo zal je vanzelf merken hoeveel de kleine ongeveer drinkt.

Het kan zijn dat je kindje juist heel weinig drinkt uit een flesje, of juist heel veel drinkt uit het flesje, dit omdat de techniek en de toestroom van melk heel erg verschilt tussen een borst en een fles. Mar dat is afwachten, je zal het vanzelf merken. De hoeveelheid melk die je kolft zegt trouwens niets over de hoeveelheid melk die je kindje aan de borst vraagt/krijgt, een baby/kindje heeft namelijk een veel betere techniek dan een kolf en krijgt veel beter en meer de melk uit jouw borsten. En ook niet iedereen is een 'goede' kolfster, gezien het wel heel anders is met een kil koud aparaat te zitten of met een lieve schattige ukkepuk.

Het bewaren van borstvoeding kan inderdaad in de koelkast, maar je zou het ook in kunnen vriezen. Zorg altijd dat je hygienisch te werk gaat met het kolven en zorg dat je schone/uitgekookte spullen hebt, zeker wanneer je de melk langer wil bewaren. Hier een linkje met een mooi schema over het bewaren van de melk, hoe lang en waar etc -> Bewaren van moedermelk.

Als je een dagje weggaat en twee voedingen meeneemt in een flesje, dan zou ik het in een koeltasje met koelelementen meenemen, dan blijft het naar mijn mening zo lang mogelijk gekoeld en dus 'vers'. Vergeet niet dat als je een dagje weggaat en je kindje niet aan de borst laat drinken, je ook zou moeten kolven op de tijden dat je zou moeten voeden, omdat je anders problemen kan krijgen met je productie, het is immers vraag en aanbod. Ga jij flesjes geven, is er geen vraag denkt jouw lichaam en zal het minder aanbod geven.

Opwarmen doe je het liefst in een bakje warm water (geen heet) of in een flessenwarmer, maar ook daar is een mooi schema voor, hier het linkje -> Opwarmen van moedermelk.

Daarbij, wat er al gezegd is, er is een apart stukje op het forum speciaal voor borstvoeding vragen :) waarschijnlijk word deze vraag daar ook heen verplaatst voor je.

Liefs Hanneke.

Share This Page