Antidepressia! Wie slikt ze?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jufffie, 30 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    mmm over die paroxetine even een vraagje:
    ik moest van de ha met een half beginnen en na 1 week overschakelen op een hele,maar aangezien ik nog bijwerkingen heg,zouden die dan sterker worden met een hele of blijft dat zoals nu?
    want nu is het nog te doen zeg maar.

2. essie87

essie87 Actief lid

17 mrt 2010
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 4 jaar setraline geslikt voor een angststoornis. Niet erg last er van gehad. Ik heb me juist veel beter en sterker gevoeld (niet gelijk maar uiteindelijk wel.) Ik was gewoon veel stabieler.
    Ik zou je het in ieder geval aanraden. Was namelijk in eerste instantie ook wat huiverig en mijn letterlijke woorden waren 'ik moet die troep niet hebben'. En vooral na het lezen van die bijsluiter was het voor mij gedaan.
    Maar ben er destijds toch aan begonnen. Tip lees die bijsluiter NIET!!!
    Ben er nu alweer een jaar mee gestopt en gaat super!! soms heb je even die hulp van een medicijn nodig!!
    Juffie ben je er al uit??

3. essie87

essie87 Actief lid

17 mrt 2010
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat voor bijwerkingen heb je nu sofie?
    Als je er nou erg last van hebt, zou ik 2 weken voor de halve gaan en daarna toch de hele. Voordat het echt is ingewerkt ben je ook een paar maanden verder.
    Maar ik ben geen dokter...

4. Seth

Seth Niet meer actief

heb seroxat suspensie bijna half jaar gebruikt..... en toen dus zo eigenwijs geweest om helemaal niet af te bouwen, maar abrupt te stoppen omdat ik vond dat ik het niet meer nodig had....

Mijn lichaam is goed van slag geweest.... en uiteindelijk ben ik dus waarschijnlijk daardoor door de pil zwanger geraakt.... (?)
    dus was wel een hele bijzondere bijwerking.... hahahahahahaha....

5. loopy

loopy Fanatiek lid

23 apr 2007
    3.564
    0
    0
    kantoor
    gouda
    ik heb fluoxetine (=prozac) geslikt (een lange periode na mijn burnout en later na het verlies van Bas). heb er erg veel steun aan gehad. ook totaal geen bijwerkingen. geen gewichtstoename of verlies en ook geen verlies van libido. heb het heel langzaam afgebouwd en nu alweer een jaar zonder.

6. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    mmm als ik s'morgens opsta trilt mijn onderkin(ja is wel gek) en soms mijn benen en wat suf/moe.
    ik moet eerste een paar koffie's drinken en dan pas kan ik op gang komen en ik kan haast niet meer uit bed s'morgens.
    vroeger ging de wekker en ik stond op,nu moet ik mij echt verplichten om uit bed te komen.

7. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik heb ruim 5 jaar aan de verschillende ad gezeten. ik heb ze voor mijn depressie echt te lang gebruikt, maar had ze wel echt nodig met name in het begin. als je erg depressief wordt heb je even een soort zijweggetje nodig om op adem te komen en ad werkt dan meestal erg goed. mijn advies is om het zeker te doen, maar probeer de duur te beperken tot ca. een jaar. dan heb je er baat bij maar wordt je er op de lange termijn niet afhankelijk van. het kan je echt in een moeilijke situatie vooruit helpen hoor.

8. essie87

essie87 Actief lid

17 mrt 2010
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    sofie: dan zou ik nog een weekje een halfje nemen. Je kan het ook ff voorleggen bij de dokter. Misschien vindt hij dat ook wel een goed idee...
    sterkte

9. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    ja,ik denk dat ik dat even ga doen ,een overleg met de ha.
    thx!

10. denise87

denise87 Lid

4 sep 2009
    33
    0
    0
    kapster
    eindhoven
    ik ben 4 weken geleden begonnen met paroxetine. vond het echt verschrikkelijk, pak ze echt nooit meer. heb een postnatale depressie en vooral last van angst en paniek aanvallen. na eeen weekje paroxetine zag ik het echt totaal niet meer zitten. totaal overstuur de huisartsenpost gebeld. ze zeiden eerst dat het lag aan de bijwerkinen, dat het in het begin erger kon worden en dat ik daar maar over heen moes stappen. op dat moment kon ik me niet meer versetten weer gebeld en kreeg uiteindelijk mijn eigen huisarts aan de lijn. moest acute stoppen hij heefd de apotheek gebeld en kon metteen oxzamapam gaan halen voor te kalmeren. nu ben ik sinds 2 weken begonnen met amitriptyline ben nog aan het opbouwen zit nu nog maar op 20mg vanaf morgen sóchtends 20 en sávonds 20mg. tot nu toe nog niet veel effect kan alleen wel weer slapen eerst duurde het heel lang voordat ik insliep en werd heel veel wakker s'nacht totaal in paniek. maar tot nu toe bevalt me het prima. durvde ze eerst echt niet meer tenemen inverband met de slechte ervaring met paroxetine. maar ben nu blij dat iki begonnen ben. de bijwerkingen vallen mee beetje suffig en ik zie soms wazig. je kunt misschien vragen of je langzaam ma opbouwen, als je het niks vind. ik wilde eigenlijk ook niet meer. maar de huisarts schrijft ze alleen voor als het echt nodig is. ik heb ook altijd oxzamapam achter de hand voor als ik niet kan stoppen met nadenken. ben benieuwd hoe het verder gaat lopen als de dosis telkens opgevoerd word. tot nu toe valt het reuze mee.

11. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    @Sofie: Die bijwerkingen kunnen ook komen omdat in het begin het 'systeem' ingesteld moet worden op de AD. Meestal -als het goed is- verdwijnen ze wel na een tijdje. Sowieso werken de meeste pas optimaal na een week of 4 tot 6. Mocht je dan nog ontzettend veel last hebben, moet je echt contact opnemen met huisarts/psychiater.

Nu moet ik wel zeggen dat ik Seroxat (paroxetine) ook heb geslikt en dat zo'n ontzettend naar middel vond.. :( Het is ook berucht om z'n ontwenningsverschijnselen. Mijn hemel, wat heb ik me beroerd gevoeld toen zeg!! Prozac had voor mijn gevoel de minste bijwerkingen. En Efexor slik ik nu al zo lang, en bijna nonstop, dat ik misschien de bijwerkingen wel niet eens meer merk. Ik ben wel sinds mijn 18e, toen ik begon met AD, veel aangekomen. Maar ja, mijn moeder is ook dik dus misschien is het wel gewoon erfelijk. :D ;)

12. denise87

denise87 Lid

4 sep 2009
    33
    0
    0
    kapster
    eindhoven
    weet er iemand toevallig of ad altijd helpt ofdat het voorkomt dat de ene niet werkt en de andere niet? ben heel blij dat iik nu nauwlijks bijwerkingen heb maar ben zo bang dat het niet helpt en dat ik uiteindelijk weer wat anders moet gaan gebruiken. ben gewoon bang voor de bijwerkingen. over die prozac hoor ik idd meer goede dingen. gebruiken hier toevallig no meer mensen amitriptyline? ben benieuwd naar de ervaringen

13. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    @Denise: ik heb bijvoorbeeld minder goede ervaringen met cipramil, dat hielp bij mij echt niet voldoende. Dus het kan ja, dat sommige minder goed helpen. Is heel persoonlijk. Je moet het denk ik gewoon afwachten, je merkt het denk ik echt wel als het weer minder goed gaat. Laat in ieder geval je omgeving ook opletten. Zij zien het vaak nog eerder dan jijzelf.

14. upc

upc Niet meer actief

Zijn er nog meer die dit gebruikt hebben of nog gebruiken?
    Hoe zit het met evt autorijden/machiné's bedienen?

15. sofie28

sofie28 Fanatiek lid

30 okt 2008
    2.290
    0
    0
    ik neemnog altijd AD en mag hiermee auto rijden en alles,dus ik denk dat dat geen probleem is.

16. upc

upc Niet meer actief

En hoe zit het met het aankomen? Kom je van alle soorten aan?

17. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hallo Jufffie,

2 maanden na mijn bevalling een PND gekregen. Heb 3 maanden bijna niet kunnen slapen vanwege traumatische bevalling en ander trauma in dezelfde periode.

Waarom slikte je het? PND, slapeloosheid

Welke soort? Citalopram, 20 mg per dag

Voor hoelang? Ongeveer 9 maanden geslikt. Toen gestopt, maar uiteindelijk na 5 maanden weer begonnen. Toen een jaar geslikt en nu sinds 6 maanden ervanaf en het gaat hartstikke goed!

En wat deed het met je? Eerste 5 weken mij vreselijk gevoeld, depressie werd erger. In de 6e week voelde ik mezelf weer de oude worden en sliep ik weer als een roosje.

Bijwerkingen gehad? Paar kilo aangekomen (6 kg) Zweetaanvallen.
    Libido GEEN verandering. De kilo's zijn er overigens nu weer af.

Deel Deze Pagina