Antidepressiva en pijnbestrijding bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lavita, 10 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ik zit met iets en ik kom er niet helemaal uit. In verband met een angststoornis jaren terug slik ik het antidepressivum Fluoxetine. Tijdens de vorige zwangerschap ben ik daarmee gestopt, maar dat bleek niet goed te gaan. De angstklachten kwamen terug en daarom ben ik er weer mee begonnen. Ik ben inmiddels 40 weken zwanger en ik kijk enorm op tegen de bevalling. Tijdens de vorige bevalling heb ik op een gegeven moment een pompje met remifentanil gekregen omdat ik in paniek raakte van de pijn. Ondanks dat het de pijn niet weghaalde, werd ik er wel heel rustig van en kon ik goed omgaan met de weeën. Omdat ik nu dus fluoxetine gebruik, heb ik zowel aan de verloskundige als aan de psychiater van de POP-poli gevraagd of remifentanil deze keer een optie is, maar ik krijg geen eenduidig antwoord. Ik wil beslist geen ruggenprik en van het idee dat ik tijdens de bevalling niks anders achter de hand heb qua pijnbestrijding krijg ik het spaans benauwd. Vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen van dames die een antidepressivum gebruiken (een ssri) en tijdens de bevalling remifentanil toegediend hebben gekregen. Ging dit goed samen?
     
  2. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Niemand?
     
  3. belliebel

    belliebel VIP lid

    11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Ik kan je helaas niet helpen. Ik slik zelf sertraline (ook vanwege angst/paniekaanvallen in het verleden en is ook een ssri).

    Bij mijn jongste was ik zo in mezelf gekeerd toen ik weeën had, dat ik helemaal geen pijnbestrijding nodig had. Bij mijn middelste ben ik ingeleid, en op het moment dat ik om pijn bestrijding vroeg had ik al 10 cm ontsluiting en werd ze gelanceerd.

    Ik denk dat je echt af moet gaan op het oordeel van de gyn. Wat zegt de gyn erover trouwens?
     
  4. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Dat het in principe gewoon kan, maar dat de kans op bijwerkingen als een ademhalingsdepressie of het serotoninesyndroom iets verhoogd is.
     
  5. belliebel

    belliebel VIP lid

    11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Wellicht heb je dit x helemaal geen pijnbestrijding nodig, maar snap wel dat je deze vraag gesteld hebt. Elke vorm van pijnbestrijding brengt risico's met zich mee, ook bij vrouwen die geen ssri medicatie gebruiken. Het is alleen de vraag hoe hoog de kans is dat het kan gebeuren.
     
  6. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Ja, precies. Misschien hoef ik er helemaal geen gebruik van te maken, maar ik vind het wel om te weten dat ik wat achter de hand heb, mocht het echt ondraaglijk worden.
     
  7. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Voor zover ik weet is ssri-gebruik geen contra-indicatie voor remifentanyl (of welke andere pijnstilling dan ook). Ik ben verloskundige en wanneer ik iemand overdraag die pijnstilling wil dan blijf ik (als het kan) erbij totdat de pijnstilling werkt. Dus al heel veel vrouwen remifentanyl zien krijgen, waaronder ook vrouwen die ssri's gebruikten en nooit van een gyn gehoord dat dit niet kan.

    En inderdaad, iedere vorm van medicamenteuze pijnstilling heeft risico's. (Bevallen an sich is al een risico ) Daarom worden zowel jij als je kindje extra bewaakt zodra je iets toegediend krijgt. Als het daarmee niet voldoende veilig was dan zou je het echt niet krijgen.
     
    Erikaasje en belliebel vinden dit leuk.
  8. Lavita

    Lavita Bekend lid

    23 aug 2016
    909
    953
    93
    Heel erg bedankt voor je antwoord! Dit is een hele geruststelling.
     
    Muisje2016 en belliebel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina