antidepressiva en zwangerschap

Discussion in 'Zwanger worden' started by peetje24, Mar 12, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

Feb 3, 2007
    3,355
    0
    0
    docente
    in de bijsluiter staat volgens mij dat het wordt afgeraden

2. tam27

tam27 Fanatiek lid

Aug 6, 2005
    3,173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Ja ik geloof het ook, daarom ben ik naar de huisarts gegaan, het zat nl nog niet in de planning zwanger te worden, dus een grote ( maar hele leuke ) verrassing.
    Maar de huisarts heeft contact op genomen met het farmaceutisch bedrijf wat Efexor maakt en vlgs hun kon het geen kwaad en zou de baby er geen schade van ondervinden. Dit klopt ook wel want ik heb een kerngezonde dochter gekregen :D
    Maar hoe dan ook, ben erg blij er nu vanaf te zijn en je leeft toch in onzekerheid als je medicijnen tijdens de zwangerschap gebruikt, of ze nu zeggen dat het wel of geen kwaad kan.

3. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Nou meiden ben nu definitief gestopt met zoloft..
    gaat eigelijk tot nu toe hardstikke goed,,
    alleen het slapen is wat minder..
    hoe is het bij jullie?

4. tam27

tam27 Fanatiek lid

Aug 6, 2005
    3,173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Wat fijn dat het zo goed met je gaat!
    Hier gaat het ook heel goed, voel me veel beter zonder die medicijnen, ben er nu alweer 2 weken vanaf en het gaat elke dag weer beter.
    Slapen is gelukkig geen probleem geweest, wel erg misselijk geweest de eerste week.

5. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

Feb 3, 2007
    3,355
    0
    0
    docente
    ik denk dat ik weet waarom het afgelopen week zo moeilijk was ;)

6. poohbear226

poohbear226 VIP lid

Feb 12, 2007
    9,547
    2
    0
    pillenboer
    zuid holland
    Bijsluiters zijn staan eigenlijk vol met info, zodat een fabrikkant zichzelf kan indekken. Als ze niet 100% zeker weten dat het geen kwaad kan tijdens de zwangerschap, zullen ze altijd dingen schrijven zoals er is niet voldoende info...enzo. Want zouden ze schrijven, geen probleem en het gaat mis, dan kunnen ze natuurlijk een proces aan hun broek krijgen.
    Hetzelfe met bijwerkingen, is er ooit melding gemaaktv anhoofdpijn, dan zetten ze dat er ook in!
    Daarom moet je het altijd navragen bij je art of apotheek. Mijn huisarts heeft een psychiater gebeld over mijn Remeron gebruik. Gelukkig was dat ook oke,maar dus geen borstvoeding geven!

7. brigitte22

brigitte22 Fanatiek lid

Nov 13, 2006
    2,601
    0
    0
    Ga anders voor dit soort vragen naar je apotheek... die hebben alle informatie over geneesmiddelen tijdens zwangerschap en borstvoeding! En als een middel niet zo geschikt is kunnen zij ook uitzoeken of een ander middel beter is enzo.....

8. tam27

tam27 Fanatiek lid

Aug 6, 2005
    3,173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Gefeliciteerd! :D :D

9. Poohtijger

Mar 20, 2007
    15
    0
    0
    begeleider verstandelijk gehandicapten
    Hallo Me2;
    zou ik aub mogen weten wie jouw huisarts is (die doet toch onderzoek naar ad en zwangerschap?).
    Ik gebruik 10mg seroxat, heb zonder geprobeerd, maar wil niet, en omdat ik er al een kleine heb lopen, zie ik het niet zitten om die hele periode zonder ad te doen. Dan kan ik gewoon niet beginnen aan een zwangerschap.
    Mijn huisarts heeft er nog nooit eerder mee te maken gehad en heeft met de gyn. overlegd, maar deze gyn, staat er niet achter om ad tijdens zwangerschap te gebruiken. ik hoor nu vaker dat het dus in sommige gevallen wel gebeurt. Aan mijn huisarts benoemd dat er dus idd wel artsen zijn die ad voorschrijven tijdens zwangerschap. Hij wil wel eens contact opnemen met een arts die het dus wel voorschrijft om die ervaringen te horen.
    Dus please mag ik weten wie je huisarts is?
    Je zou me heel gelukkig maken.

Poohtijger

10. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    haj meiden,, ik ben nu precies 1 week van mijn medicijnen af,, gaat het goed ondanks dat ik wel last heb gehad van woede uitbarsting :oops:
    maar dat kwam omdat er iest gezegd werd waar ik het totaal niet mee eens was.. en wat me erg aanviel,,
    verder gaat het super geen neerslachtigheid nog gehad,, wel werd me ongi er een beetje vaag van.. ben maar 1,5 dag ongi geweest..
    echt vaag.. verder voel ik me SUPER :) .. en dat mens van de GGZ maar zeuren dat ik niet moest stoppen omdat ik terug zou vallen,, pff rare mensen daaromm.. (sorry voor me gezeur )..
    echt die mensen willen je volgens mij daar alleen maar aan de medicijnen houden.., moet nu over 4wkn terug voor een gesprek,,
    en van de week vond ze het stom dat ik nergens last van had :eek:
    zegt ze nog dood leuk: wil je echt met je medicijnen stoppen?
    weet je het zeker? ik echt zo van :x Duhh,, anders stop ik toch niet,,
    echt pfff,, mensen,, ik voel me veel beter dan met die troep,,
    en Meiden we kunnen echt wel zonder hoor :) .. je moet alleen de oorzaak aanpakken waar door het komt.. :) SUCCES !

11. Poohtijger

Mar 20, 2007
    15
    0
    0
    Hay Lindy;

Tja...was er maar een oorzaak die aangepakt kon worden, heb serotonine tekort sinds mijn vorige zwangerschap, ja, ja...vanaf mijn zwangerschap heb ik hier last van, daarvoor nog nooit ergens last van gehad. Ben een paar x gestopt met ad maar komt vrijwel direct terug, vandaar dat de HA denkt dat het blijvend is en ik waarsch. altijd afhankelijk zal zijn van de Ad. Ik had het liever ook anders gezien.
    Ben in het ziekenhuis en bij GGZ al binnenste buiten gekeerd, maar nooit verder iets gevonden.
    dus jammer genoeg kan ik (nu) niet zonder Ad.
    Ik wil je niet ontmoedigen, maar meestal merk je pas na een paar dagen/weken dat de Ad begint uit te werken. om na een week al te zeggen dat je zonder kunt, vindt ik wel snel. ik hoop het wel voor je natuurlijk.
    ik heb zelf ook kort geleden nog geprobeerd op een lagere dosis te gaan, de 1e 3 weken ging goed, daarna was het ineens weer mis.

12. tam27

tam27 Fanatiek lid

Aug 6, 2005
    3,173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Hallo,

Hier nu ook al 3 weken van de AD af en hier gaat ook alles nog goed ( ook wel al een woedeuitbarsting gehad :oops: )
    Mijn therapeut juicht het juist toe dat ik stop, terwijl mijn huisarts denkt dat ik weleens niet zonder zou kunnen. Maar het gaat goed, op naar de eerste maand!
    Meiden, jullie gaan hartstikke goed!

13. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,200
    432
    83
    Female
    home sweet home
    Hoi Poohtijger,

Ik heb ook altijd seroxat geslikt 20 milligram per dag. Ik heb ook meerdere keren geprobeerd af te bouwen maar helaas niet gelukt.

In overleg met gyneacoloog en psychiater slik ik nu prozac en dat is niet schadelijk voor het kindje. Het enige nadeel is dat je geen borstvoeding mag geven en als het geboren is het 2 dgn ter observatie in het ziekhuis moet blijven. Ook blijf je onder de gyn lopen tijdens je zwangerschap en niet onder de verloskundige. Misscien is Prozac een optie voor jou.

Mijn gyn en psychiater zeiden dat als je je niet goed voelt tijdens je zwangerschap je dat ook overdraagt op je kindje en dat dat veel slechter is voor het kind dan zo een medicijn.

Suc6 met alles en met zwanger worden.

Gr vruchtje

14. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Haj meid,, je ontmoedigd me niet hoor :)..
    ik vind het juist fijn om tehoren wat anderen denken..
    weet ook wel dat ik niet te vroeg moet JUICHEN :(
    maar hoop echt da tik voorlopig zonder kan,,
    mijn begeleidster van GGZ zei ook al van als ik zwanger zou zijn dat het na mijn zwangerschap ook terug kan keren omdat mijn moeder dit ook bij mij en bij mijn half broertje heeft gehad,, dus ik wordt nou lettend in de gaten gehouden gelukkig :)
    hoop voor je dat er een alternatief is,,
    succes :)
    bedankt voor je bericht ..

15. Poohtijger

Mar 20, 2007
    15
    0
    0
    Hallo allemaal;
    bedankt voor jullie reacties. ik slik nu weer 10 mg seroxat (na 3 weken 5mg te hebben geprobeerd) en mijn HA is druk op zoek naar een gyn. die ervaring heeft met Ad tijdens zwangerschap. Heb net een paar hele goede dagen gehad, voelde me vol energie alsof ik de hele wereld aan kon. Nu begint het depri gevoel weer boven te borrelen en dan twijfel ik weer zo of we wel aan een 2e moeten beginnen. Mijn hart zegt van wel, maar mijn gevoel in zulke tijden van niet, ben gewoon bang, stel dat je je na een 2e alleen maar beroerder gaat voelen, wat dan?

Vorige zomer slikte ik 20 mg lexapro en toen ging het zo goed dat we aan een 2e wilden beginnen. Lexapro afgebouwd, ging vrijwel direct verkeerd, de gyn. zei toen dat ik seroxat moest gebruiken en zodra ik zwanger ben, ervanaf. Vandaar dat ik nu op een voor mij lage dosis zit, het is zo net te doen zeg maar. Maar ja...er helemaal af zie ik dus niet zitten.

Ik hoop vandaag wat van mijn HA te horen. Ik zal de prozac ook eens in mijn achterhoofd houden en eens overleggen met de Ha.

16. Poohtijger

Mar 20, 2007
    15
    0
    0
    He vruchtje 24

Hoe voel je je nu trouwens met prozac in vergelijking met seroxat?

Share This Page