antidepressiva en zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Poohtijger, 23 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poohtijger

20 mrt 2007
    15
    0
    0
    begeleider verstandelijk gehandicapten
    Hallo;

Na mijn vorige zwangerschap heb ik last gekregen van een depressie (eigenlijk begon het al tijdens de zwangerschap). Heb hiervoor medicatie gehad, lexapro. Dit ging goed. we willen graag een 2e kindje en heb lexapro afgebouwd. Het ging vrijwel direct weer verkeerd. Nu denkt mijn huisarts dat ik waarschijnlijk altijd afhankelijk zal zijn van de Ad. Heb in overleg met Ha nu seroxat gekregen, maar moet ermee stoppen zodra ik weet dat ik zwanger ben. ben begonnen met 10mg, dit ging best goed en ben toen naar 5 mg gegaan (dan is de overgang niet zo groot als ik helemaal moet stoppen als ik zwanger ben) maar dat ging na 3 weken weer mis en ben weer naar 10mg gegaan.
    Ik zie het zo niet zitten om zwanger te worden.
    Nu hoor ik dat het best vaak gebeurt dat gyneacologen toch zeggen dat je dan beter wel met Ad zwanger kan worden. de gyneacoloog waar mijn Ha mee overlegt staat daar niet achter. Wat moet ik nu en wat vinden jullie ervan. Moet ik er de dupe van zijn dat de gyneacoloog van mijn Ha er niet aan mee wil werken? Voor mij is het heel simpel; zonder Ad hoef ik er niet aan te beginnen en zit er een 2e voor ons niet in.

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi Poohtijger,

Seroxat geeft in het eerste trimester van de zwangerschap kans op hartafwijkingen bij het kind. Daarom mag je bij 20 weken zwangerschap een 20 weken screeningsecho laten maken in een academisch ziekenhuis.
    Een kindje kan na de geboorte ontwenningsverschijnselen krijgen van de Seroxat daarom moet je in het ziekenhuis bevallen en moet het kindje na de geboorte door een kinderarts gezien en 24-48 uur ter observatie blijven.
    Wil je heel graag een kindje en kan je niet zonder Seroxat, dan ik Seroxat het meest gebruikte antidepressieva in de zwangerschap.
    Ik hoop dat je met deze informatie een juiste keuze kan maken.

Groetjes Imke

Deel Deze Pagina