Prozac‑baby's geboren met afkickverschijnselen Assen - Kinderarts dr. Christa van der Veere was stomverbaasd toen ze twee jaar geleden vrij kort achter elkaar vier baby's in behandeling kreeg op de kinderafdeling van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen. Na vrij normale zwangerschappen en bevallingen werden baby's geboren waarmee iets flink mis was. "Stuipen, zomaar stoppen met ademen zodat beademing nodig was, een soort afkickverschijnselen. Het was totaal onverwacht." Uiteindelijk bleek dat de moeders antidepressiva zoals Prozac hadden gebruikt tijdens de zwangerschap. Van der Veere gaat samen met collega kinderarts Nathalie de Vries van het MCL Leeuwarden, samen met het UMC Groningen, uitgebreid onderzoek doen naar de effecten van antidepressiva zoals Seroxat, Zoloft en Prozac tijdens de zwangerschap. Zes jaar lang gaan ze 120 moeders en kinderen volgen. Ze hopen effecten te kunnen vinden van het medicijngebruik op langere termijn. Uit internationaal onderzoek, door de fabrikanten van de antidepressiva, blijkt dat de middelen op zich niet veel kwaad kunnen. De meeste huisartsen of verloskundigen zullen het gebruik tijdens de zwangerschap dan ook niet afraden. "Maar er is gewoon nog te weinig bekend over de gevolgen, zeker op langere termijn", vindt Van der Veere. "We weten alleen dat 10 tot 30 procent van de kinderen bepaalde problemen krijgt als de vrouw tijdens de bevalling nog antidepressiva gebruikt." Vrouwen die willen meewerken aan het onderzoek kunnen terecht op de polikliniek kindergeneeskunde van het WZA, 0592 325230, of op dinsdag het UMCG 050 3614236. Meer informatie op www.wza.nl.¶ Bron: Dagblad van het Noorden d.d. 9 maart 2007
Oxazepam lijkt me niet verstandig tijdens de zwangerschap, staat het niet in de bijsluiter? Even de bijsluiter op i-net gezocht en gevonden Gebruik tijdens zwangerschap en borstvoeding Over het gebruik van oxazepam tijdens de zwangerschap bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te kunnen beoordelen. Het gebruik van oxazepam tijdens de zwangerschap dient daarom te worden vermeden. Tijdens de periode van borstvoeding wordt het gebruik van oxazepam ontraden, aangezien deze stof overgaat in de moedermelk.
Bedankt meid! En als je het gebruikt op het moment dat je zwanger raakt? Zou het dan gevolgen kunnen hebben? Vraag het voor de zekerheid maar eens na bij me huisarts! Liefs Marjo
oxazepam is een soort middel waar je rustig van word(slaap middel)ik heb er tijden aan gezeten en ben er echt mee gestopt toen ik zwanger wilde worden!het beinvloed al het rijgedrag en al,dus kan me niet voorstellen dat het met de baby niks doet! liefs
Inderdaad helemaal mee eens! Iemand een alternatief wat wel mag? Wat geen kwaad kan! Homeopatisch of zo! Kreeg het vanwege me paniekstoornis=angst. Liefs Marjo
Volgens mij is het niet verstandig als je oxazepam gebruikt 10 mg om ineens te stoppen, maar is het beter om langzaam aan terug te gaan eerst met 5 mg (een halfje) etc. Anders krijg je straks een terugslag. Een alternatief ervoor zou ik niet weten. Ken alleen van Kneipp valeriaan achtige dingen om een beetje rustig te blijven die zijn homeopatisch. Ik denk dat je het beste contact hierover met je huisarts kunt opnemen. Liefs Mirre
Ik ben ook direct gestopt met oxazepam en dat mocht ook, anti-depressiva moet je langzaam afbouwen, ik heb prozac.....
Voor zover ik weet mag je onder begeleiding wel oxazepam gebruiken tijdens de zwangerschap als het echt nodig is. Maar is het wel noodzakelijk dat je ruim (zo'n 4 weken)voor de bevallingsdatum stopt zodat als het kindje geboren is, hij/zij de stoffen niet zelf hoeft af te breken. Dan heeft jouw lichaam dat al gedaan Ik zou als het kon gewoon van te voren stoppen, maar ligt een beetje aan de ernst van de situatie...soms is het beter om door te gaan.
Voelde je je toen niet K*T toen je opeens stopte? Van me huisarts mag ik dat nl. niet doen. Liefs Marjo
Bij mij was de noodzaak aanwezig om direct te stoppen en ik heb eigenlijk geen nadeligheden gemerkt. Ik zit nu wel bijna 1,5 jaar aan de AD en daarvan is de vraag of ik eraf kom, ik heb het niet tijdens de zwangerschap gebruikt, pas een half jaar na de bevalling, toen begonnen met cipramil, Clomipramine (Anafranil), Mirtazapine (Remeron) en deze hielpen niet, nu heb ik prozac. Als ik weer zwanger zou willen worden moet ik stoppen en na de bevalling direct weer beginnen
Bij oxazepam moet je wel oppassen dat je niet te snel stopt als je het al langere tijd gebruikt, maar als je er nog niet zo lang aan bent is het niet zo erg om snel te stoppen in tegenstelling tot anti depressiva.
Alprazolam is tegen angst en onrust. Het zorgt ervoor dat je rustiger word dus het kan ook enorm helpen om in slaap te komen. Ook helpt het tegen spier verkrampingen. Door een traumatisch verleden krijg ik soms wel eens plotselinge angst aanvallen of dat bepaalde dingen maar door blijven malen in mijn gedachten. Alprazolam helpt om op dat soort momenten het patroon even te doorbreken. Meestal gebruik ik het savonds voor het slapen gaan.