Boltaart maken met fondant, en stapelen

Discussie in 'De lounge' gestart door 1981Mama, 20 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn zoontje is bijna jarig en ik wil net als vorig jaar zelf een taart maken voor hem.
    Nu kom ik overal wel redelijk zelfstandig uit, met Google, YouTube en een beetje van mezelf :) maar ik had toch nog wat vraagjes, ik hoop dat sommigen van jullie ervaring hebben :)

Ik heb een leuk voorbeeld gezien met een bolvorm. Ik weet hoe ik hem kan bakken, maar wat ik niet zo goed kan vinden is of je hem ook door kan snijden om laagjes prut ertussen te smeren?

Daarnaast wil ik de halve bol op een platte taart zetten. Houdt dat? Gewoon op een kartonnetje? Tis alleen erop zetten voor het aansnijden. Of moeten er van die prikkers onder?

Als ik dan toch aan het vragen ben: de platte taart is 100% voorzien van spikkels! Gaan de spikkels op de botercrème of op het fondant? En als ik een klein los simpel 3d dingetje maak, moet dat altijd met tylose (nog niet gedaan) of houdt gewoon fondant het ook? Het is een massief oortje van een kat

2. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.199
    1.056
    113
    Vrouw
    Ik heb vorig jaar een barbie taart gemaakt voor mijn dochter, heb de halve bol idd gewoon doorgesneden. Klinkt trouwens heerlijk, prut ! :D

Ik zou wel prikkers doen, zon halve bol met vulling is best zwaar, denk dat dat in gaat zakken.

Zelf zou ik de spikkels op de botercreme doen en geen fondant.

Ben heel benieuwd hoe je taart er uit gaat zien!

1981Mama vindt dit leuk.
  3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het wordt, als het goed is, zo'n taart:

Bijgevoegde bestanden:

4. mariska165

mariska165 Fanatiek lid

4 jan 2009
    4.106
    624
    113
    groningen
    Prikkers zijn te dun, gaat inzakken, zou echt stevige houtjes nemen of je kunt ook stokjes in de vorm van kitkat gebruiken.
    Wat betreft de spikkels, zijn die gekleurd....? Lijkt mij dat dit op botercreme de kleuren gaan uitlopen.

Fondant dingetjes zette ik vast met wat botercreme of gewoon wat natmaken met water

1981Mama vindt dit leuk.
  5. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Oh die is leuk!
    Ik denk dat de oortjes wel zonder tylose kunnen hoor.
    Ik zou voor de zekerheid toch kiezen voor steun onder de bol.
    Je kunt een bol zeker snijden en vullen, maar houd er rekening mee dat als je dikke lagen vulling doet hij wel wat uit model gaat. Dan is hij niet meer mooi rond, maar wordt wat puntiger zeg maar.
    Veel succes met het maken en fijne verjaardag!

1981Mama vindt dit leuk.
  6. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Voor een boltaartje bak ik altijd een gewone taart en snij die in plakken. Ik doe dan wat vershoudfolie in de bolvorm, en dan bedek ik de hele bol met een laag cake, dan een laag prut, dan weer cake enz tot die vol zit, karton erop, folie dicht vouwen en laten opstijven in de koelkast, dan omkeren, folie eraf en je hebt een prachtig bolletje, snap je hem nog? :p met aansnijden loopt de cake en vulling dan gewoon rond zoals de vorm van taart, veel mooier al zeg ik het zelf ;)
    Lijkt mij dat de spikkels ook al op de creme gaan bij deze taart, op fondant blijft dat nooit zo mooi zitten.
    Tylose heb je niet nodig, ik gebruik alleen marsepein, nooit fondant dat vind ik niet lekker, marsepein is 'zwakker' maar zelfs dat blijft wel staan.
    En voor de zekerheid zou ik ook een paar stokjes doen, als je hem niet bekleed is de taart niet zo sterk.

1981Mama vindt dit leuk.
  7. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Hmmm lekker. Ik heb een dikkie dik taart gemaakt voor de eerste verjaardag van mijn dochter. Had wel prikkers erin. Was nog best een gewicht.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hoe denken jullie dat de letters vastzitten op de taart?

9. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Die zou ik plakken met botercreme.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.363
    10.316
    113
    Als ondersteuning onder de bol zou ik kitkat gebruiken, geen splinters of mensen die op moeten letten.
    Volgens mij smelt de spikkels als je het er op doet en lang laat staan. Als je heel graag deze wil maken zou ik alles klaar zetten tot en met de botercreme, voetjes en kleine boltaart apart, in de ochtend van het feest alles bespikkelen en opbouwen. Grotere kans dat het dan mooi blijft.

Hou rekening met heel veel spikkels en de ruimte in de koelkast :)
    Super leuke taart ik heb al veel dikkie dik foto's gezien maar nog niet met spikkels. (Uk had een dikkie dik taart met zijn derde verjaardag)

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik had begrepen dat het bolletje naast op pootjes (of kitkats lees ik nu) ook nog op een horizontaal kartonnetje (met folie) moest steunen?

Ik heb iig vanavond een eerste poging ondernomen! Het is gewoon cake de vulling, niet opengesneden voor een laagje vulling. Oren te groot, pootjes nog niet gelijk en ik moet ff een patroontje hebben voor het gezichtje ipv uit de losse hand.

Hoe krijg ik de onderrand mooi afgesneden?

Niet slecht toch, ik had alleen maar witte fondant en kleurstof

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina