Antidepressiva

Discussie in 'De lounge' gestart door Ecosa, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

    Ecosa Fanatiek lid

    15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Na lang wikken en wegen en jarenlang despressieve gevoelens, ben ik eindelijk positiever gaan denken over antidepressiva. Inmiddels ben ik zo ver dat ik "mezelf niet meer voel" en het zo'n chaos is in mijn hoofd dat ik geen beslissingen meer kan nemen en niet meer weet waar ik moet beginnen de chaos te ordenen (zowel in mijn hoofd, als in mijn huis en werk).
    a.s. donderdag heb ik samen met mijn man een afspraak met de huisarts om hulp te vragen. Ik wil ook vragen om antidepressiva. Ik ben alleen bang dat het mijn functioneren gaat beinvloeden, waardoor ik bijvoorbeeld niet meer goed voor mijn kinderen zou kunnen zorgen (ze zijn 4 en 2). En uiteraard ben ik bang dat ik er nog dikker van ga worden.
    Tuurlijk zal ik dit bespreken met de arts, maar ik vroeg me af of er hier mama's zijn die antidepressiva gebruiken. En wat het dan met je doet. En of je dan nog wel goed kan functioneren..
     
  2. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik slik tryptizol nu denk 6 weken. Ik zit in een pnd en zag het ook allemaal niet meer zitten. ik merk nu dat ik soms weer eens kan lachen en niet meer zulke nare gevoelens heb tegen over mijn baby. Ik kom er wel van aan en daar baal ik heel erg van aangezien ik 50 kg was afgevallen..

    Het is juist de bedoeling dat je weer beter gaat functioneren toch met AD en je kan het ook opbouwen. Ik moet vaak naar de ha om te evalueren..

    suc6 meid ik vond het vroeger ook niets maar nu ben ik er blij omdat er zulke medicijnen zijn
     
  3. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik kan er alleen maar beter door functioneren. Ik heb het anderhalf jaar niet willen slikken, maar wat ben ik blij dat ik er aan begonnen ben. Ik ben weer een leuke lieve moeder for mijn kind, heb weer energie, maak me minder snel druk. Heerlijk!
    Ik gebruik lexapro.
     
  4. prinses

    prinses VIP lid

    20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Ik kom er trouwens ook van aan. Heb constant een hongergevoel. Maar dat weegt allemaal niet op, tegen wat ik er voor terug gekregen heb.
     
  5. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb een paar jaar AD geslikt. Niet om gevraagd trouwens, maar zo depressief als een deur bij de HA terechtgekomen toen ik 20 was. In eerste instantie heb ik Remeron gekregen, daar ben ik enorm van aangekomen. Wat geen kwaad kon in mijn geval, maar ik vond het niet leuk. 2 jaar gebruikt, eigenlijk nam het de diepte wel weg van de depressie, maar vlakte het me ook zo erg af dat ik het niet echt een verbetering vond.

    Twee jaar later heb ik een terugval gehad, maar had ik ook veel last van angsten. Toen heb ik Efexor gehad, en dat werkte heel goed voor mij. Ik heb in totaal 2 keer een half jaar Efexor gehad (zat 3 jaar tussen die periodes), ben daarna klachtvrij geweest (kreeg ook een leuker leven, met een goede vent en nu dus kindjes en een stabieler ritme met werk ipv studeren). In al die periodes heb ik ook begeleiding van een psycholoog en/of psychiater gehad. Bij de heftigste depressie had ik beide. Achteraf vreemd om te bedenken dat ik er zo verrot aan toe ben geweest.

    Goed, lang verhaal kort, het kan zoeken naar het juiste medicijn zijn als je daadwerkelijk medicijnen krijgt. En zoals mijn arts het noemde - praten en pillen. Ik denk zelf niet dat die pillen nut hebben als je niet zoekt naar wat de oorzaak is voor die gevoelens.

    Van Efexor ben ik nooit aangekomen, maar Efexor is een heel bepaald middel dat vooral bij kortere behandelingen en gegeneraliseerde angststoornissen wordt gebruikt. Ik vond Efexor heel zwaar om vanaf te komen qua ontwenning. Met Remeron ben ik daarbij verkeerd begeleid geweest. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden, het zijn geen wonderpilletjes die meteen voor een betere stemming zorgen. Je moet er vaak een paar weken aan wennen, en het ontwennen kan een nog veel langer proces zijn (afhankelijk mede van hoe goed het met je gaat en de halfwaardetijd van het medicijn). In het algemeen word je niet 'blij' van die pillen, maar vlakken ze meer af. Met Efexor ervaarde ik die vlakte niet zo erg, maar met beiden ben ik in het begin heel vaag geweest :)

    Sterkte ermee!
     
  6. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Ik slik zoloft vanaf november
     
  7. bengeltje86

    bengeltje86 VIP lid

    6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    ik gebruik lexapro en in begin de eerste 2 week wel moeilijk gehad maar kon gewoon voor me zoontje zorgen die toen 1 week oud was en gebruik het nu alweer al bijna 1 jaar en zorg met liefde voor me zoontje
     
  8. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    als je met AD stopt val je dan ook weer af?
     
  9. pnirmal

    pnirmal Niet meer actief

    Ik slik nu vier weken Valdoxan. Is een vrij nieuw ad. En het begint iets te werken. Daarbij slik ik nog diverse andere medicijnen. Van suiker medicatie maagzuurremmers collastrol ( weet niet hoe je dat schrijft.) medicatie voor hart en bloedvaten. En een slaaptablet en twee loraxpan van 1mg per keer.

    Als het helpt zou ik het altijd proberen. Ga ervoor zou ik zeggen.
     
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    ik heb fluvoxamine geslikt tijdens een ernstige depressie jaren terug , hielp niets, toen tryptizol dat hielp gelukkig wel met een hoge dosering , daar kwam ik helaas wel van aan maar toen ik ging afbouwen viel ik meteen ook weer af.
    Na de geboorte van de tweede ging het slechter nadat ik minderde met de bv . ben toen met notrilen ( bevat de zelfde stof als tryptizol , is de stof die vrijkomt wanneer amilytriptiline wordt afgebroken, nortriptiline)

    Omdat ik behoorlijk last van obstipatie bleef houden ben ik een half jaar geleden overgestapt op Welbutrinn. veel nieuwer middel maar werkt wel op dezelfde manier, super geen bijwerkingen, voel me veel actiever, wel even moeite gehad met slapen maar verder niet.

    Met AD ga je juist beter functioneren maar met alleen pillen red ik het niet.
    ben nu in therapie om de oorzaak van de terugkerende depresssies aan te pakken ( depressie is altijd een combi van aanleg,omstandigheden en karakter)

    Succes bij de huisarts
     
  11. mommy1983

    mommy1983 VIP lid

    30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ja buiten AD ook hulp hoor anders zou ik het ook niet redden want ik voel me vaak toch nog wel klote en druk in mijn hoofd enz..
     
  12. mam1985

    mam1985 Actief lid

    6 apr 2010
    232
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben door de huisarts doorgestuurd naar een psychiater om me goed in te stellen op medicatie ( daarnaast hulp van psycholoog). Ik zit nu aan mijn 3 ad. De eerste 2 geprobeerd, veel bijwerkingen gehad, daar doorheen gezet. Maar uiteindelijk deden ze hun werk gewoon niet. Heb nu citolopram en echt ik ben zo blij met deze medicatie, ik ben weer een fijne mama, heb meer rust, kan weer lachen en zit gewoon beter in mijn vel.
     
  13. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Ik heb na de geboortes van beide meiden een PND gehad. Toen beide keren lexapro geslikt. Je wordt er idd wat zwaarder van, maar het heeft ontzettend geholpen wat betreft mijn stemming, zin in het leven en ik kon ook stukken beter voor mijn kk zorgen. Zaak is dat t goed begeleid wordt door n psychiater en niet door n huisarts.
     
  14. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja hoor. Ik was het heel snel kwijt van Remeron - dat was een middel waar je ook veel vocht van vasthield. En enorme honger van kr eeg. Wat goed was, ik kreeg het deels daarom destijds omdat ik door de depressie niet meer at. Ik kreeg weer een normaal gewicht toen ik stopte.
     
  15. evenstar

    evenstar VIP lid

    22 jan 2009
    9.809
    3
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik ben het met bovenstaande eens - het beste is een psychiater als je medicijnen hebt. Dat hoeft niet eens iemand te zijn die je echt voor de therapie hebt. Ik had een psychiater voor de afstelling van medicatie die ik eens per 1 of 2 maanden zag, en een psycholoog die ik soms zelfs 2 keer per week zag omdat het zo slecht ging. Dat was via Riagg (heette in Utrecht geloof ik Altrecht, het is al lang geleden). Maar wacht eerst de HA af. Het kan best zijn dat hij eerst wil kijken hoe het zonder medicijnen en met therapie gaat.
     
  16. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    ik slik citalopram. ben er erg blij mee. het maakt letterlijk alles minder zwaar in mn hoofd. functioneer nu als een goede moeder!!

    succes bij de HA!! en sterkte met je beslissing! Als je gaat slikken, bij de meesten heb je eerst wel last van bijwerkingen die na een paar weken weg zijn! En het positieve effect merk je vaak ook pas een paar weken na de eerste keer slikken.
     
  17. Eefke84

    Eefke84 Niet meer actief

    ik heb seroxat. voel me beter dan ooit!
     
  18. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Ik heb vroeger seroxat geslikt maar daar ben ik mee opgehouden omdat ik in 5 mnd tijd 20 kg aan kwam. De eerste 10 kg waren welkom want ik was echt te mager maar die daarna absoluut niet. Helaas ben ik ze nooit meer kwijt geraakt.
    Nu, een paar jaar later durfde ik het toch weer aan om aan de ad te gaan, ik was echt te depressief dus ik moest er wel aan geloven.
    Ik slik nu Lexapro sinds 2,5 mnd. Ik begin me nu beter te voelen, in het begin heel veel last gehad van bijwerkingen, super misselijk dus ik viel 5 kg af (super) alleen zitten nu die 5 kg er weer aan +1 omdat ik continu honger heb. Maarja.. maar in de gaten houden want ik voel me wel een heel stuk beter en ik heb weinig paniekaanvallen meer.
    Ik zit wel wekelijks in therapie en wordt iedere maand door de psychiater gezien voor medicijncontrole.
     
  19. Ellamalou

    Ellamalou Fanatiek lid

    22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van sommige AD kom je ook echt wel bij, maar niet van allemaal.

    Ik heb cymbalta geslikt en daar viel ik van af.

    Ook prozac (fluoxetine) en daar bleef ik gewoon mee op hetzelfde gewicht.
     
  20. leeuw86

    leeuw86 Fanatiek lid

    10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik heb ongeveer 6 jaar seroxat gebruikt, vanaf mijn 14e tot aan mijn 20e..
    de eerste weken was ik er erg moe van en kwam ik veel aan, toen ik het ging afbouwen (wat ook veel bijwerkingen had) gingen alle kilo's er heel snel af.

    nog een bijwerking... totaal geen zin in sex door de seroxat ;)
     

Deel Deze Pagina